Interview Gerard Boontjes: De meerwaarde van de Rockacademie
Gepubliceerd op woensdag 22 juli 2020
In het prille begin van de Rockacademie moest directeur Gerard Boontjes regelmatig uitleg geven. Want wat was precies de meerwaarde van een hbo-opleiding voor popmuzikanten? Was dat wel een volwaardige studie? En had de popindustrie zo’n opleiding wel nodig? Inmiddels krijgt Boontjes dergelijke vragen niet meer voor zijn kiezen. Het afgelopen decennium heeft de Rockacademie aangetoond over meer dan voldoende levensvatbaarheid te beschikken en is het verworden tot een gerespecteerde hbo-opleiding. Boontjes gaf Bax-shop.nl een kijkje in de keuken van de academie. “Het uitgangspunt is studenten opleiden om hun hele leve werkzaam te kunnen zijn in de muzieksector.”
“Toen we in het begin het businessplan hadden geschreven en studenten gingen werven, kwam één van de eerste aanmeldingen voor de opleiding van Jacqueline Govaert”, blikt Boontjes terug op het begin van de academie. In 1998 beginnen op initiatief van het Nationaal Pop Instituut de voorbereidingen voor de eerste hbo-opleiding voor popmuzikanten. Na een jaar voorbereiding opent de Rockacademie in 1999 zijn deuren. Niet veel later krijgt de opleiding de beste reclame die het zich kan wensen zomaar in de schoot geworpen. In de zomer van 2000 beleeft de Tilburgse band Krezip, de groep van Govaert en andere studenten, de grote doorbraak. Het nummer I Would Stay staat drie weken op nummer één in de Nederlandse Top 40 en de Rockacademie lift mee op het succes van zijn studenten. “In Tilburg stond Krezip bij de start van de opleiding al bekend als hét veel belovende bandje. Iedereen was er van overtuigd dat daar iets mee ging gebeuren. En dat gebeurde dus vrij snel al. In 2000 ging ik op zomervakantie en toen ik terug kwam was Krezip ineens beroemd.” Govaert geeft interview na interview en laat zelden na haar opleiding op een positieve manier onder de aandacht te brengen. Boontjes beseft dat die gratis reclame goud waard is geweest voor zijn school. “Jacqueline had het naar haar zin op de academie. En dat liet ze overal blijken. Natuurlijk is dat een geluk voor ons geweest. Ineens was niet alleen Krezip overal bekend, maar ook de Rockacademie.” Krezip is de eerste in een rij bekende artiesten die hun opleiding hebben genoten op de Tilburgse school. Onder andere Floor Jansen (ex-zangeres After Forever), Intwine, Stéphanie Struijk (Stevie Ann) en Leaf volgden het voorbeeld van de band. “Natuurlijk zijn we daar trots op. Met de meeste van deze muzikanten hebben we ook nog regelmatig contact. Door deze namen kunnen we nu na een jaar of elf zeggen dat de opleiding goed werkt.”
Geëxplodeerd
De succesverhalen van de doorgebroken artiesten ten spijt, niet voor iedere student aan de Rockacademie ligt een toekomst als bekende muzikant in het verschiet. “Het uitgangspunt van onze school is dan ook dat we studenten opleiden om hun hele leven lang in de sector werkzaam kunnen zijn”, legt Boontjes uit. “Dat als ze het niet redden als artiest, ze terug kunnen vallen op hun opleiding. De één als geluidstechnicus, de ander als manager. De afgelopen pakweg 50 jaar is de popmuziek geëxplodeerd. Het waren allemaal ‘doe-het-zelvers’, nu worden professionals gevraagd. Die willen we opleiden. Daarnaast laten we ze in aanraking komen met publiek. Al onze studenten komen hier niet zo zeer binnen met het idee beroemd te gaan worden, maar ze willen allemaal een publiek hebben. Hetzij via internet, hetzij via hun studio of hetzij via een optreden in 013. Dat vragen we ook van studenten. Het is die combinatie die deze opleiding uniek maakt.” Het doorbreken van studenten aan de Rockacademie heeft ook een keerzijde. Het komt regelmatig voor dat studenten door beginnend succes stoppen met hun opleiding. “Dat gebeurt helaas te vaak, ja. Op het moment dat ze bij ons binnenkomen, worden ze gezien. Bijvoorbeeld bij de optredens die we ze laten doen in 013. Dan komt het geregeld voor dat ze in hun eerste of tweede jaar worden opgepikt en geen tijd meer voor school hebben.”
Porftolio
Wie wil studeren aan de Rockacademie, moet zich eerst door het toelatingstraject heen slaan. De opleiding krijgt ieder jaar rond de 500 aanmeldingen, die lang niet allemaal toegelaten kunnen worden. “Daarom moet iedere aspirant-student een portfolio meesturen bij de aanmelding. Daar selecteren we dan ongeveer 135 kandidaten uit, verdeeld over alle disciplines, die auditie mogen doen. Hier worden uiteindelijk maximaal zestig studenten uit geselecteerd die worden toegelaten.” Op basis van het portfolio valt dus al twee derde van de aanmelders af. “Het belang van een goed portfolio kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Dat moet goed zijn, eigenheid hebben, je moet al iets te vertellen hebben. Daarnaast is het een voorwaarde dat de studenten podiumervaring hebben, dat ze al geruime tijd in een band spelen bijvoorbeeld. Zonder die ervaring begint een student met een te grote achterstand. Wat dat betreft duurt de opleiding maar vier jaar. Die achterstand kun je nooit inhalen.” Een jury van vakmensen beoordeelt vervolgens de audities. “Dat zijn er dus zo’n 135 en die beoordelen we zo goed mogelijk. We laten de kandidaten hun auditie doen in een voor hen natuurlijke omgeving. Het liefst hebben we dat ze auditie doen met hun eigen band.”
Docenten
Hoe populair de Rockacademie ook is, het is niet de ambitie van Boontjes groter te worden. “Er is ieder jaar voldoende aanvraag. De vijver lijkt groot, maar wij willen alleen de besten. Dus vinden we het aantal dat we nu hebben prima. Het aantal studenten dat afstudeert moet passen bij de vraag van de arbeidsmarkt. Vanaf september 2012 zal de academie een Europees karakter krijgen. Buitenlandse studenten kunnen auditie doen en er zal worden gedoceerd in het Engels.” De Rockacademie is niet alleen uniek in Nederland, ook in Europa zijn er niet veel soortgelijke opleidingen. “Alleen in het Duitse Mannheim is een vergelijkbare school. Daar hebben we ook veel contact mee en werken we mee samen. Voor de rest zijn er wel wat andere opleidingen in de richting van de popmuziek, maar die zijn onderdeel van een conservatorium.” Eén van de grote pluspunten van de Rockacademie is volgens Boontjes de aanwezigheid van docenten die hun sporen in het vak al hebben verdiend. “Toen we begonnen met de opleiding, zijn we direct gestart met een selectieprocedure voor docenten. Onze visie was en is dat de leraren met beide voeten in de muziekwereld moeten staan. Hierdoor hebben de studenten direct toegang tot het netwerk van de docenten. En netwerken is iets wat wij samen met samenwerken hoog op de agenda hebben staan bij de Rockacademie.”
Talentenjachten
De naam Intwine was al eerder gevallen. De band krijgt in 2002 nationale bekendheid doordat leadzanger Roger Peterson meedoet aan het eerste seizoen van Idols. Peterson weet door te dringen tot de finale, maar haakt vlak daarvoor vrijwillig af. De zanger weigert het contract dat hem aangeboden wordt te tekenen, omdat daarin staat dat hij geen eigen nummers mag opnemen en niet met eigen band mag spelen. “Roger heeft dat toentertijd slim gedaan. Heeft wel de lusten, maar niet de lasten gehad”, blikt Boontjes terug. Sinds de eerste jaargang van Idols is er veel kritiek vanuit de muziekwereld op de talentenjachten op televisie. Ook de school van Boontjes is onderdeel van de publieke discussie. “De Rockacademie wordt al sinds Idols I regelmatig gebeld met de vraag wat wij nou vinden van talentenjachten. Wij hebben toen besloten dat we geen mening hebben. We constateren de aanwezigheid ervan, bespreken bijvoorbeeld de contracten in onze lessen, maar verder moet de student zelf bepalen wat hij of zij er mee wil. Er doen studenten van onze opleiding mee aan die programma’s, maar anderen keuren het volkomen af. Het is wel een interessante discussie, maar wij willen ons daarin neutraal opstellen. Dat wij onderdeel zijn van die discussie is wel weer goed. Dat hebben we toch maar bereikt”.
Nog geen reactie...