Interview Matt Chromatic: Down-under stage designer
Gepubliceerd op donderdag 25 juni 2020
Matt Chromatic: een naam die niet direct een belletje zal doen rinkelen bij het grote publiek, maar de kans is groot dat je wel eens een constructie van hem bent tegengekomen op een groot festival. Matt is namelijk verantwoordelijk voor sommige stage designs die je met name in de hardere stijlen misschien wel eens bent tegengekomen.
Grote events
De door Matt ontwikkelde enorme constructies zijn op grote events verrezen. Namen als Defqon.1, X-Qlusive en The Qontinent zijn bekend met de creaties die Matt heeft laten verrijzen. Met Australië als thuishaven heeft hij absoluut internationale ambities om zijn ontwerpen aan de wijde wereld te tonen. Een bijzonder vakgebied, dus genoeg reden voor Bax-shop om eens contact te leggen met de man achter deze grote creaties en hem wat vragen te stellen. Een groot deel van Matt’s leven speelt zich af over de gehele aardbol, maar toch heeft hij een vertrouwde plaats waar hij naar terug kan keren. “Australië is mijn thuis, ik leef voornamelijk een beetje tussen mijn twee huizen in. Het ene bevindt zich meer op het platteland in een klein dorp in noordelijk Zuid-West Australië maar ik heb ook nog een strandhuis in het meer tropische Queensland. Enkele maanden per jaar bevind ik me elders.” Als stage designer besteedt Matt zijn uren voornamelijk in de buurt van een computer. “Het ontwerpen zelf maakt een groot deel uit van het totaalplaatje, maar aan de andere kant gaat er ook veel tijd zitten in het uitwerken van alle technische zaken. Zo moet ik er uiteindelijk ook voor zorgen dat de hele constructie overeind blijft staan.” Een grote organisator als bijvoorbeeld Q-Dance neemt geen willekeurige stage designer in dienst. Matt is hier met een beetje hulp van bouwsteentjes uiteindelijk terechtgekomen. “Veel ouders nemen hun kinderen mee naar voetbalwedstrijden of andere sport-activiteiten. Mijn ouders namen me mee naar Lego-bouwcompetities. Ik begon met kleine technische constructies en in de loop der tijd is dit steeds iets verder uitgegroeid. Ik denk dat mijn Lego-skills hier doorslaggevend in waren.”
Enorme constructies
In de afgelopen jaren is het in de wereld van grote dance-festivals duidelijk geworden dat er steeds meer aandacht aan het uiterlijk van de podia besteed wordt. Enorme constructies worden opgesteld, karren verlichting worden ingehangen en aan het einde van een dergelijk festival worden er vaak grote hoeveelheden vuurwerk de lucht in geschoten. Volgens Matt gaat het er vooral om dat maximale stimulatie op alle vlakken zorgt voor het totaalpakket. Dat is niet direct te relateren aan enkel de grotere podia, de hoeveelheid licht of de aanwezigheid van vuurwerk. Ver voordat een festival wordt aangekondigd, beginnen de voorbereidingen al. Matt wordt hier dan al snel bij betrokken. De ene keer wordt hij al bij het bespreken van de thema’s gevraagd om zijn ideeën te delen, een andere keer gaat het om de uitwerking van een thema. “De ontwikkeling van bepaalde creaties wordt soms ver voor de daadwerkelijke aankondigingsdatum uitgevoerd. Dat kan in de vorm van CAD bestanden zijn, bepaalde infrastructuur of enkel concept designs. In sommige gevallen kunnen er maanden aan voorbereidingen zijn geweest voordat een aankondiging voor het publiek plaatsvindt.” Het creëren van een stage design is niet zomaar het resultaat van een bedacht ontwerp. Er komen veel meer dingen bij kijken. Samenwerking met andere partijen is volgens Matt erg belangrijk om goede resultaten te kunnen bereiken. “Bij het ontwikkelen van mijn constructies probeer ik altijd andere elementen bij te voegen om een beter en compleet idee te krijgen van de hele opstelling. Samenwerking met onder andere de lichtprogrammeurs en andere technici komt dan goed van pas.”
LED-schermen
Matt heeft de afgelopen jaren ook de techniek op de voet gevolgd. Een groot onderdeel hiervan is het steeds vaker voorkomende LED-scherm. Volgens Matt kan deze trend zowel voordelen als nadelen hebben. “Een LED wand kan zeker een extra dimensie aan een show toevoegen, zeker als je beschikt over elementen zoals tijdcode-gestuurde shows. De flexibiliteit van nieuwe producten op dit gebied zorgt er wel voor dat je voor jezelf nieuwe mogelijkheden creëert. Maar aan de andere kant heb je bijvoorbeeld ook festivals als Defqon.1 waar heel weinig of geen video gebruikt wordt voor de podia. Op een bepaalde manier geeft dat een meer driedimensionale structuur aan het geheel. Maar, podia ontwikkelen zonder enig gebruik te maken van het visuele aspect dat video biedt, vind ik wel een grotere uitdaging.” Het lijkt er de laatste jaren wel op dat er een soort strijd tussen festivals bestaat, waarbij het stiekem de bedoeling is om een zo gek mogelijke, enorme constructie op poten te zetten. Volgens Matt is er niets mis mee om te denken vanuit een streven naar een zo indrukwekkend mogelijk podium en decor. Maar er komt wel meer bij kijken. “Ik denk niet dat de focus moet liggen op het ‘beter zijn’ dan een ander, maar juist iets bijzonders te presteren en niet zomaar iets als basis nemen wat al gedaan is door een ander.”
Thema
Een andere trend waar Matt’s visie boekdelen spreekt, gaat over het thema van een festival zelf. De afgelopen tijd gebeurt het steeds vaker dat niet een artiest, maar het karakter van het festival zelf centraal staat bij onder meer de eindshow van festivals. Dat heeft onder meer te maken met het synchroniseren van alle elementen (licht, geluid, video, pyrotechniek). Dan blijkt opeens dat de combinatie van decor, licht, visuals, muziek en special effects de hoofdzaken vormen voor een eindshow. “Ik denk dat deze trend een geweldige kans biedt om je verhaal te tonen. En voor het publiek is het een moment om iets mee te maken wat ze misschien de hele dag nog niet hebben beleefd, waaronder dramatische theatrale momenten. Het is een soort samenvatting van je dag of evenement en het lijkt er op dat dit als geheel beter bevalt dan enkel een bepaalde artiest of een track. Plus, vooral in Australië is een stijgende lijn in kosten te zien als het gaat om DJ’s, wat veel festivals uit de scène de nek omdraait. Dat betekent dat evenementen die draaien om een allround beleving steeds meer populariteit winnen.”
Waardering
Er wordt door de teams van onder andere stage designers en licht- en geluidstechnici meer aandacht aan het podium en de aankleding besteed. Dan zou je verwachten dat er merkbaar meer waardering komt vanuit het publiek. Matt heeft daar wel zijn eigen visie over. “Bezoekers hebben altijd al waardering gehad voor resultaten op basis van hard werken. Echte waardering voor bepaalde prestaties is misschien wat hoog gegrepen, maar niet elk entertainmentmedium is nu eenmaal geschikt om groupies te lokken voor mainstream lofbetuigingen.” In Nederland, waar Bax-shop ook vooral actief is, zijn er behoorlijk wat festivals uit de grond gestampt de afgelopen jaren. Op internationaal gebied worden stage designs, bepaalde thema’s en waanzinnige shows steeds belangrijker. De oorsprong hiervan is eenvoudig te herleiden. “De Europese festivals hebben altijd al aan het commerciële voorfront gestaan, dat komt onder andere door publiek dat hier en masse op af komt. Hierdoor kun je je eigen prestaties keer op keer naar een hoger niveau tillen. Maar even gekeken naar de festivals in Australië, daar zie je wel dat er een vaste groep organisatoren bestaat die net zo goed resultaat willen boeken. Zij proberen al net zo lang die unieke beleving van een thema-gebaseerd festival over te brengen als Europa.”
Indrukwekkend
Matt’s bijzondere ontwerpen zijn niet alleen indrukwekkend, maar één daarvan heeft ook al een prijs in de wacht gesleept. De enorme robotconstructie voor Defqon.1 Australië heeft een record gevestigd voor ’s werelds grootste robot. Het imposante prijswinnende bouwwerk was maar liefst 24 meter hoog en 48 meter breed. Om zoiets te ontwerpen moet je wel beschikken over goede tools. “Het is ongetwijfeld een groot voordeel dat ik mijn constructies in een 3D CAD formaat kan ontwerpen. De belangrijkste programma’s hiervoor zijn Vector Works en Adobe Creative Suite, maar af en toe gebruik ik ook wel eens een tekening die ik met de hand heb gemaakt.”
Nog geen reactie...