Estroe draait sinds 1998 binnen en buiten Nederland als Techno en House DJ. Sinds 2003 produceert ze en naast vele EP’s en remixen heeft ze ook nog twee albums uitgebracht. Ze heeft 8 jaar lang samen met Stefan Robbers (Acid Junkies) het label EevoNext gerund en is in september 2014 haar eigen label gestart; Rosedale Records. in 2014 is ze ook begonnen met Estroe Advice waar ze tijdens persoonlijke sessies advies geeft aan producers die vastlopen in hun producties, Ableton-lessen willen volgen of andere specifieke wensen hebben. Ze vindt het belangrijk om haar ervaringen te delen. Bax-shop was benieuwd naar de ervaringen van Estroe en zocht contact!

“Sinds ik naast mijn DJ-carriere ben begonnen met produceren word ik regelmatig gevraagd om in het buitenland op te komen treden. Dankzij die aanvragen ben ik in veel landen en diverse continenten geweest en dat stemt me dankbaar. Ik voel me zeer vereerd dat mensen me uitnodigen door de muziek die ik produceer en ik vind het fantastisch om te reizen en nieuwe mensen te ontmoeten.”

“Er zitten natuurlijk voor- en nadelen aan al dat gereis, je kent misschien de website DJscomplaining wel. Vluchtvertragingen in combinatie met weinig slaap maakt het reizen soms zwaar, maar ondanks de vermoeidheid en tegenslagen die je tegen kunt komen ben ik voornamelijk positief. Een groot voordeel van het draaien in een ander land is dat jij (in mijn geval wel) de hoofdact bent. Dat betekent over het algemeen dat je veel artistieke vrijheid hebt om volledig je eigen ding te doen, maar dat tegelijkertijd de verwachtingen hoog gespannen zijn. Voor mij levert dat besef altijd een ‘gezonde spanning’ op.”

“Meestal weet je niet precies wat je kunt verwachten qua publiek en locatie. Vandaar dat ik voordat ik afreis van tevoren even de website van de desbetreffende club of organisatie bekijk en me verdiep in de line-up van die avond. Dat kan meestal makkelijk via Soundcloud en Facebook. Als ik enigszins de kans krijg en vooral als ik op een vrijdagavond een boeking heb, dan blijf ik een dagje langer en probeer ik wat van de stad te zien. Het is zo jammer dat je soms alleen maar aan het reizen bent en de stad alleen maar ’s nachts ziet.”

Hoe ziet zo’n reis er dan uit?

“De meeste professionele DJ’s hebben een boekingsbureau of agent achter zich staan die alles van tevoren al goed hebben afgesproken. De fee moet betaald zijn, hotel moet gereserveerd zijn en als DJ is het erg fijn als je weet wie je komt ophalen op het vliegveld en alle informatie hebt zoals het telefoonnummer van de chauffeur, het hotel en de club. Dat klinkt misschien logisch, maar het is echt heel belangrijk.”

“Zo heb ik in mijn begintijd weleens verloren op een vliegveld staan wachten toen er niemand verscheen om mij op te halen en ik geen telefoonnummer had. Dit overkomt je overigens maar één keer, daarna heb je er van geleerd.”

“En ik ben een keer heel streng ondervraagd op het vliegveld in Tel Aviv. De douane vond het vreemd dat ik maar één nacht in hun land verbleef en ik ook niet kon vertellen wat de naam van het hotel was. Mijn chauffeur had het geregeld en ik ben er maar een paar uurtjes geweest om even te slapen. Kortom: een rider met alle informatie is essentieel!”

estroe-blog-bannerFoto: Katja Rupp

“Meestal word je opgehaald door een chauffeur. Dat kan de organisator zijn, een vriend van de organisator of iemand die de organisatie heeft ingehuurd. Dat is altijd een spannend moment wanneer ze je komen ophalen, je hebt geen idee hoe diegene er uitziet – meestal herkennen ze mij – en het gebeurt af en toe dat er niemand is en dat je moet wachten. Vanaf het moment dat je wordt opgehaald is het altijd even aftasten of het klikt en of het contact een beetje ontspannen is. Ik ken bekende collega DJ’s die meteen hun ogen dichtdoen in de auto, omdat ze geen zin hebben in het zoveelste gesprek. Als je twee keer per weekend in een ander land draait schijnen die gesprekken namelijk nogal eentonig te worden.”

“Zelf heb ik laatst tijdens een boeking in Griekenland uren moeten wachten op een vliegveld, omdat niet alle DJ’s in één auto pasten en hoewel er binnen een half uur een andere chauffeur zou komen, werd dat uiteindelijk twee uur wachten (en nog twee uur in de auto waardoor de hele reis zo’n 8 uur duurde). Het is soms dus best lastig om vrolijk en positief te blijven, maar met een beetje geluk is er nog tijd om te rusten in het hotel om even op te laden. Wat meestal volgt is een etentje met de organisatie en andere DJ’s en dit is een goede gelegenheid om elkaar te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Vaak besef ik dan hoe klein de wereld is binnen ‘de scene’. Het is altijd fijn om te merken dat muziek verbindt en dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt om dat gevoel te kunnen delen.”

Het draaien is meestal best spannend. Het is een nieuwe plek, een ander land en – hoewel clubbende mensen wel een soort universele uitstraling hebben – is het toch weer een ander publiek. In mijn geval word ik meestal geboekt voor 1,5 tot 3 uur. Regelmatig komt het voor dat er rondom de gig een interview wordt gehouden en dat er foto’s worden gemaakt. Na de set vind ik het belangrijk om de tijd te nemen voor fans en liefhebbers die nog even een praatje willen maken en om nog wat van de DJ na mij mee te krijgen. Ik check altijd even bij de promotors of ze tevreden zijn, ook over het contact met mijn boeker. Het is dan meestal vroeg in de ochtend voordat ik terug ben in mijn hotel en een paar uurtjes slaap kan pakken. In het meest gunstige geval heb ik dan een late check-out en een fatsoenlijke vliegtijd!”

De dag erna

Ophalen om van het hotel terug naar het vliegveld te worden gebracht is ook weer even afwachten. Het is meer dan eens voorgekomen dat promotors zich verslapen hadden en niet op tijd genoeg kwamen om mij naar het vliegveld te brengen. Ik zorg altijd dat ik weet hoe lang het rijden is naar het vliegveld voor het geval dat er niemand komt opdagen en ik een taxi moet nemen. Het komt ook vaak voor dat promotors de tijd naar het vliegveld een beetje te optimistisch inschatten en ik net op tijd, maar volledig gestrest naar mijn gate moest rennen. Dat probeer ik te voorkomen door zelf te bepalen hoe laat ik opgehaald wil worden, met genoeg marge om nog een taxi te kunnen nemen. Als het vliegtuig is gehaald is het vooral lekker bijkomen en alle nieuwe ervaringen verwerken.”

Ik omhels alle nieuwe technieken

Waar ik echt van kan genieten is het draaien met usb-sticks. Het is heel fijn dat de techniek zich zo heeft ontwikkeld dat ik nu alleen maar een kleine weekendtas met kleding en draaispullen mee hoef te nemen en dat kan gelukkig nu zonder in te checken. Jarenlang moest ik mijn platenkoffer – en later mijn cd-mappen – inchecken en volgden er angstige wachtsessies bij bagagebanden op het vliegveld van aankomst. Tijdens een van mijn eerste buitenlandse boekingen in Kroatië overkwam mij die pech; ik was de enige DJ op een strandfeest ter promotie van de opening van een nieuwe club en mijn platen waren er niet. Paniek dus! Na veel zoekwerk werd mijn tas gevonden in een andere stad en zou hij nagestuurd worden, maar dat kon pas de dag erna. Daar ging mijn boeking dus.. En de promotie van die nieuwe club viel ook in de soep. Ik zou die week een aantal keer in die club draaien maar de eigenaar zag er geen heil meer in. Ik stond praktisch op straat. Tot overmaat van ramp had ik ook nog eens een ticket die niet kon worden omgeboekt. Uiteindelijk had ik mazzel, iemand tipte me dat de eigenaar van een coffeeshop in dat stadje ook een club had en ik ben naar die man toegestapt, ik heb uitgelegd wat me was overkomen en dat ik graag zou willen draaien in zijn club en uiteindelijk kon ik tegen kost en inwoning (bij zijn moeder die studentenkamers verhuurde) aan de slag.”

Nadat de CDJ’s uitkwamen en ik met cd’s ben gaan draaien ging het reizen wel iets beter. Je kon ze nog wel het vliegtuig inkrijgen, maar voor langere reizen zat je toch vaak met meer spullen en moest ik alsnog inchecken.

Nadat ik een keer een stortbui tijdens een festival (en een blikje Red Bull tijdens het draaien in een kleine club) over mijn cd-map heb gekregen en ik alles opnieuw moest maken, ben ik overgestapt op Rekordbox met USB-sticks. Het was even wennen om op een kleine display door playlists te scrollen, maar inmiddels ben ik er aan gewend. Het eerste half jaar had ik nog wel eens een cd-map mee als back-up, maar die heb ik nooit nodig gehad.

Ik ben heel benieuwd naar jullie buitenlandse boeking-verhalen!

Meer weten over Estroe?

Estroe
Website
Twitter
Facebook
Soundcloud
Beatport
Estroe Advice
Website
Facebook
Rosedale Records
Website
Twitter
Facebook
Soundcloud
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter