Interview Mike Williams: DJ op de vleugel
Gepubliceerd op vrijdag 8 april 2022
Mike Williams is DJ, producer en in de eerste plaats: muzikant. “Ik maak graag dance, maar ik vind eigenlijk alles leuk. Het gaat om het creatieve proces. Ik doe ook Nederlandstalige dingen en pop. Je wordt ouder, je komt met mensen in contact met wie je leuk kan samenwerken en als dat toevallig geen dance is, dan moet het daar niet ophouden.”
Tekst: Marnix Izeboud
Mike, geboren in 1996 te Kortenhoef, in de buurt van Hilversum, staat dit jaar op nummer 70 in de bekende DJ Mag Top 100 DJs en brak door in 2015, toen Tiësto een groot talent in hem zag en hij tekende bij platenlabel Spinnin’ Records. Nu, zes jaar later, heeft de jonge dj/producer een team van zo’n twintig mensen achter zich: A&R-mensen van het label, een publisher, manager, assistant-manager, een agency die de shows bevestigt, een tourmanager, fotograaf, videograaf, vj en een lichtjockey. Die laatste vier gaan dan natuurlijk alleen mee als Mike de wereld rondtoert met een eigen show, wat vóór corona nog volop mogelijk was. Maar ook tijdens corona heeft hij zich niet hoeven vervelen, gezien zijn goed ontwikkelde produceer-vaardigheden. Als hij moest kiezen voor studio of stage? “Als ik móet kiezen: studio. Daar begint de trein te rijden. Er zijn steeds meer dj’s die een heel team hebben dat muziek voor hen produceert, waardoor ze zich kunnen richten op het toeren. Zo kan het ook. Maar daar ben ik persoonlijk geen fan van. Natuurlijk werk ik samen met songwriters en zangers – ik ben bijvoorbeeld niet goed in songteksten schrijven – maar op productiegebied wil ik alles zelf doen.”
Stroomversnelling
Uiteindelijk wil hij zijn muziek dus wel live laten horen. “Tijdens corona miste ik die output naar het publiek toe. Je draait zo’n dertig tot veertig platen in een uur en dan merk je meteen hoe die nieuwe plaat het doet en hoe energiek de mensen reageren.” En eindelijk mag optreden weer, nu de coronarestricties op steeds meer plaatsen worden losgelaten. “Ik heb alweer één à twee optredens per week. Nederland, Londen, Oost-Europa, en ik heb een clubtour gedaan in China.” Inmiddels heeft hij een eigen show, REGAINED, die je meeneemt in zijn muzikale carrière. Een carrière die in 2015 in een stroomversnelling raakte na zijn remix van I Really Like You van Carly Rae Jepsen. De track, die hij naar Soundcloud geüpload had, werd vier miljoen keer beluisterd. Hierdoor werd de achttienjarige Mike in korte tijd benaderd door diverse labels. Zijn keus viel uiteindelijk op Spinnin’ Records, waarbij hij vervolgens de nodige succesvolle singles produceerde en nummers maakte met grootheden als Tiësto, Nicky Romero, Hardwell en R3HAB. Ook toerde hij over de hele wereld, waaronder de Verenigde Staten, en stond hij in 2019 voor het eerst op de mainstage van Tomorrowland, waarmee een grote droom uitkwam. En dan de nodige nevenactiviteiten, zoals een nachtelijke radioshow bij radiozender SLAM! Met zijn oudere zus Michelle runt hij het kleine modemerk Milliams. Je zou denken dat er weinig ambities overblijven als je al zoveel bereikt hebt in zo’n korte tijd. “Er zijn veel plaatsen waar ik nog wil optreden en een echte wereldwijde hit heb ik nog niet gehad. Maar het gaat er vooral om hoe lang je relevant kan blijven. Sommige jongens zijn een aantal jaar super-populair, maar vallen dan helemaal terug. Het is een snelle wereld.” Heeft hij een backup-carrière, mocht hij ooit terugvallen? “Dan ga ik me focussen op het produceren voor andere artiesten.”
Business
Ooms en tantes vragen hem nog wel eens wanneer hij nou aan zijn opleiding gaat beginnen. Mike wilde ooit piloot worden, net als zijn vader. Na het vwo – dit moest hij afmaken van zijn ouders – wilde hij eerst een tussenjaar doen voordat hij met de pilotenopleiding zou beginnen, om te kijken hoever hij kon komen in de muziek. “Maar vrij snel na mijn eindexamen begon het al te lopen met die remix op Soundcloud.” Zijn ouders vonden het geen probleem dat hun zoon koos voor een carrière in de muziek. “Mijn ouders zagen ook wel dat er potentie in zat en dat het goed ging. En ze wisten dat ik dit diep van binnen het leukste vond.” Sterker nog, ze begeleiden hem intensief. “Mijn vader is voor mij een belangrijk adviseur op zakelijk gebied, en mijn zus is een paar jaar mee geweest op tour. Ik was jong, ik had geen tourmanager en ik wilde iemand bij me hebben die ik kon vertrouwen. De business is aan één kant gezellig, met allemaal creatieve mensen, maar kan ook heel tricky zijn. Het duurt best lang om dit helemaal door te krijgen. In het begin, toen alles ging lopen, waren er in één klap vijf partijen geïnteresseerd, maar niemand wil dan met elkaar samenwerken. Twee maanden daarvoor zou ik niet hebben geloofd dat ik een enorm grote agency zou moeten bellen om te zeggen dat ik niet bij hen wilde tekenen. Dan is de industrie hard en kun je te horen krijgen: ‘oh, dan hoeven we ook helemaal niets meer voor je te doen’.”
Muzikaliteit
Mike Willemsen, zoals hij eigenlijk heet, leerde de kunst van het dj’en op een set Denon DN-S1000 dj-cd-spelers met een goedkoop mixertje ertussen. Hij betaalde er zeshonderd euro voor, bij elkaar gespaard met verjaardagsgeld. Maar hij wist dat hij zo snel mogelijk moest doorsparen voor professionele Pioneer CDJ-1000’s, die hij uiteindelijk ook aanschafte. Toen hij veertien was, begonnen zijn eerste boekingen binnen te komen. “Tot aan mijn achttiende was het een leuk zakcentje, dan hoefde ik niet bij de Albert Heijn te werken.” Maar met alleen draaien was Mike er niet gekomen. “Rond die tijd ben ik ook gaan produceren. De meeste dj’s zijn tegelijk producer, dat trucje had ik vrij snel door. Je zit als een nerd achter je computer, maar ik vond dat geweldig.” Hier kwam Mike’s piano-achtergrond van pas. Naar goed voorbeeld van zijn ouders, die allebei piano spelen, begon hij als kleuter al op een keyboardje te spelen, wat hij niet veel later verruilde voor de piano. Op zijn dertiende had hij voor het eerst pianoles, een jaar lang. “Ik deed dat puur om noten te leren lezen, zodat ik snapte waar ik mee bezig was. Als ik pianostukken moest spelen op les, deed ik alsof de muziek aan het lezen was, maar speelde ik eigenlijk gewoon uit mijn hoofd. Maar ik leerde over noten en akkoordenschema’s, en dat vond ik leuk.”
Compagnons
In die tijd draaiden diverse leeftijdsgenoten in de regio Amsterdam op dezelfde feestjes als Mike. En daar zaten jongens bij die, net als hij, hun eigen muziek produceerden. Martin Garrix, Mesto, Justin Mylo, inmiddels allemaal bekende namen. Die samenwerkingen hielden niet op toen de jongens eenmaal succes hadden. Mike maakte bijvoorbeeld samen met Mesto de track Wait Another Day, in 2018. Hoe gaat zoiets? “We begonnen in de studio met een simpel melodietje. Daarna hebben we, ieder achter zijn eigen computer, aparte delen geproduceerd en die samengevoegd. Met The Companions – zij schrijven tegenwoordig veel Nederlandse platen – hebben we op basis van het melodietje een complete song gemaakt. Dat hebben we door iemand laten inzingen en toen hebben we de rest van de productie eromheen gebouwd.” Maar Mike legt uit dat zulke samenwerkingen elke keer anders verlopen. “Soms is het efficiënter als ik eerst zelf iets produceer en dat ik dan feedback krijg via e-mail. Maar met bijvoorbeeld Hardwell of Nicky Romero zat ik echt samen in de studio die plaat te produceren. Dat is het leukste.”
Diepgang
Een hoop gebeurd dus, een hoop gedaan, maar wat is nu typisch Mike Williams? “In het begin was de muziek vrij simpel, ‘club’-stijl. Het zijn nu meer liedjes geworden, diepgaander en melodieuzer. Ik hou van toffe melodieën schrijven en daar een plaat omheen bouwen. Dat kan poppy zijn of een ballad, de vorm maakt niet echt uit. Maar veel van mijn platen hebben een bepaald tintje waar ik onbewust altijd voor kies, het is de manier waarop ik sounds gebruik en mix. Ik hoor dat zelf niet zo, maar mensen herkennen het blijkbaar als een Mike Williams-plaat.” Feit is dat Tiësto iets bijzonders hoorde toen hij Mike een ‘artist of the future’ noemde. En die eigen stijl, samen met de contacten in het wereldje, hebben hem geen windeieren gelegd. Hij wordt nog altijd over heel de wereld gevraagd voor optredens. In 2018 en 2019 deed hij er gemiddeld zo’n honderd per jaar. En toen kwam dus corona. “Op een gegeven moment hadden we zo’n dertig annuleringen in één week. Een van de laatste shows was in Barcelona. Dat was heel raar voor het team, zo van: ‘ik weet niet wanneer we elkaar weer zien, maar voorlopig zit het er niet in’.”
Genieten
Nu is Mike Williams terug, met onder andere de exclusieve show REGAINED (‘herwonnen’), die naast zijn ‘gewone’ optredens op festivals en in clubs, vier keer per jaar zal gaan plaatsvinden. “Het is heel mooi om met de vj en lichtman een tip-top show in elkaar te zetten. Tijdens de show draai ik veel nieuwe muziek en speel ik een aantal nummers live achter de vleugel. Met de piano is het natuurlijk begonnen.” Mike legt uit dat de hele show een muzikale en visuele terugblik is op zijn carrière. Aanleiding voor deze reflectie was natuurlijk de coronaperiode. Een periode waarin Mike zichzelf beter heeft leren kennen. “Tot ‘de stekker eruit ging’, was het een soort trein die maar bleef doorgaan. Steeds meer shows per jaar, steeds meer tickets, steeds meer reizen. Je staat niet stil bij wat je doet. Ik heb geleerd dat ik beter naar mezelf moet luisteren. In het verleden heb ik bepaalde muziek gemaakt die ik niet tof vond en die het dan ook niet goed deed. En die shows, ik moet daar veel meer van genieten. Tomorrowland ging razendsnel voorbij. Ik wil altijd meer en groter en vetter, maar soms moet je blij zijn met de dingen die je hebt.” Hoe gaat Mike dat doen? Zegt hij voortaan tegen zichzelf: zo, en nu genieten? “Nee, het is de weg ernaartoe. Om een voorbeeld te noemen: ik ben nooit langer in steden gebleven dan nodig. Als we naar Londen gingen, dan bleven we één dag: draaien, en weer terug. Dat heeft geen speciale reden, het is gewoon efficiënt. Terwijl ik best wat langer kan blijven. Dan zie je in wat voor stad je bent en wat voor mensen daar rondlopen. En dan heeft iets veel meer impact.” ⚫
Mike’s studio gear
- Macbook Pro
- LG Widescreen beeldscherm
- Genelec 8040B monitorspeakers
- ADAM A77X monitorspeakers
- Genelec 7050 B SUB subwoofer
- Neumann TLM102 studiomicrofoon
- Presonus monitor-controller
- Focusrite 18i20 audio interface
- Native Instruments Komplete Kontrol MIDI-keyboard
- Beyerdynamic DT 990 PRO hoofdtelefoon
- Logic DAW-software
Dit interview verscheen eerder in Bax Music Magazine – Najaar 2021.
Zie ook
» Studio & Recording-producten
» DJ gear
» Muziek op een album als een geheel laten klinken – 5 technieken
» Muziek produceren: hoe zorg je voor nieuwe inspiratie?
» 10 tips om sneller te produceren
» Platendeals voor muzikanten – Advies van een advocaat
» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» EDM tips & tricks: zo maak je de ultieme drop
» Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label
» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» De perfecte DAW voor elektronische producers
» Meer aandacht voor je muziek? ‘Positionering’ is het antwoord
» Hoe maak je een beat?
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
Marnix werkt sinds 2011 als copywriter bij Bax Music. Een typische all-rounder, maar met zijn ervaring op het gebied van onder meer toetsen, gitaar en zang, voelt hij zich in de categorie Muziekinstrumenten nog het meeste thuis.
Nog geen reactie...