Interview Robin Schulz: Meisjesmuziek
Gepubliceerd op woensdag 22 juli 2020
Een origineel nummer bewerken en er een internationale hit mee scoren. Het lukte de Duitse dj, producer en labeleigenaar Robin Schulz twee keer op rij. Zijn remix van Waves, de hit van de Nederlandse singer-songwriter Mr. Probz, was in 2013 al goed voor de platina status in ons land. Toen de 27-jarige jongen uit Osnabrück dit jaar zijn signatuur legde over Prayer In C van het Frans-Israëlische pop-folkduo Lilly Wood & The Prick werd hij in één klap wereldberoemd.
Zijn eerste soloalbum, Prayer, met daarop beide hits, verscheen onlangs op Warner Music Germany. Helemaal netjes deed hij het niet, maar toen de inmiddels 25-jarige Robin Schulz zijn remix van Prayer In C op internet plaatste, was dat nogal een verrassing voor het Parijse indielabel Wagram Music. Daar hoorden ze een opgepoetste versie van ‘hun’ Lilly Wood & The Prick-liedje. In zijn originele vorm een klein folknummer, met dat inmiddels onuitwisbare gitaarloopje. Schulz lichtte dat gitaarlijntje uit, verhoogde het tempo van de originele track en werd wereldnieuws. Zijn versie van het nummer werd binnen een maand meer dan een miljoen keer beluisterd. Wagram Music kon het succes niet ontkennen, benaderde Schulz’ management en liet de remix officieel uitbrengen. Een zelfde soort truc haalde Schulz eerder al eens uit met de populaire ballad van de Nederlandse singer-songwriter Mr. Probz. Een kwestie van de gitaar harder in de mix zetten, het tempo opvoeren en een flinke beat toevoegen. “Ik schrijf me in op veel YouTube-kanalen zodat ik op de hoogte blijf van nieuwe muziek. Op die manier heb ik ook het nummer Waves van Mr. Probz ontdekt. Toen ik het voor het eerst hoorde, kreeg ik meteen de drang om er een dance-remix van te maken. Ik zette mijn versie van het nummer op Soundcloud. Het werd al snel opgepikt en er werd alsmaar meer naar geluisterd. Op een gegeven moment werd mijn versie van Waves zó populair dat het management van Mr. Probz contact opnam en vroeg of ik een officiële remix wilde maken. Dat vond ik een heel tof gebaar!”
‘Electroschnipsel’
Om het verhaal van Robin Schulz een succes te noemen is een understatement. De ster van de jonge dj klimt sneller en hoger dan in zijn stoutste jongensdromen. Maar zijn affectie voor dancemuziek komt niet uit de lucht vallen. Robins vader was namelijk een actieve dj in de jaren tachtig. “Ik geloof dat ik veertien was toen mijn vrienden en ik voor het eerst bewust in aanraking kwamen met elektronische muziek. We gingen naar clubs en feestten de hele nacht door. Na een tijdje waren we zo verslingerd aan de muziekstijl geraakt, dat we allemaal een platenspeler aanschaften en begonnen met dj-ing. Het werd allemaal wat serieuzer toen ik mijn eerste dj-gigs in een lokale club versierde.”
Schulz begint op zijn zeventiende met het serieuzere werk en geeft op zijn twintigste al zijn eigen feesten in zijn woonplaats Osnabrück. Dat doet hij onder de naam ‘Electroschnipsel’, wat zoiets betekent als ‘electrofragmenten’. Maar de dj wil eigenlijk geen feesten organiseren, hij wil vooral zelf achter de draaitafels staan. Hij wordt actief op de online dj-community Beatport en ontwikkelt een eigen stijl die als gangbare term ‘deep house’ heeft. Schulz zelf bestempelt zijn muziek als ‘Mädchenmusik’, oftewel ‘meisjesmuziek’. “Ik omschrijf het altijd als een melancholische stijlvorm van house. In het begin waren artiesten als het Duitse duo Lexy & K-Paul en de Britse Richie Hawtin met zijn Minus Label mijn grootste inspiratiebronnen. Op dit moment ben ik onder de indruk van de Noorse artiest Kygo, een zeer getalenteerde gozer! Ik heb hem nog nooit ontmoet, dus misschien moet ik op korte termijn maar een afspraak maken, haha!”
Oorwurm
Sinds de zomer van 2013 gebruikt Schulz het credo ‘je bent wat je produceert’. Die leus hangt als een paraplu boven zijn eigen muziek en die van de andere acts op zijn platenlabel Lausbuben Records. De dj runt deze platenmaatschappij samen met Daniel Bruns en Christopher Noble. Als Schulz is wat hij produceert, dan mogen we hem een oorwurm noemen, want zijn liedjes blijven bij de eerste luisterbeurt meteen hangen. “Ik kan niet al mijn geheimen prijsgeven, maar voor mijn remixen van Waves en Prayer In C heb ik een specifiek gitaargeluid gebruikt. Ook heb ik beide nummers versneld. Het remixen van Waves heeft me in totaal tien uren gekost, exclusief pauzes. Ik had er alleen Ableton Live 9-software en een paar controllers voor nodig.”
De remixen van Schulz zijn ondertussen tig miljoen keer bekeken op YouTube (zie kaders). Dat hij niet alleen maar het allerslimste publiek trekt, blijkt wel uit een van de commentaren die onder de officiële videoclip van Mr. Probz – Waves (Robin Schulz Remix Radio Edit) staat: ‘How does this video have 56 million views when there is only 7 million people in the world!!! #confused’. Schulz kan er wel om lachen. Hij wil vooral zo universeel mogelijk klinken. Zijn relaxte dance-muziek doet het zowel goed in de huiskamers als op festivals, waar Prayer In C is uitgegroeid tot een heuse hymne. Met dat nummer behaalt de jonge dj ook een primeur: het maakt van Schulz de eerste Duitse artiest die op nummer 1 in de internationale Shazam Charts belandt. Hij kan het succes maar moeilijk onder woorden brengen. “Ik kan niets anders zeggen dan dat het te gek is. Bijna onwerkelijk. Ik voel me enorm vereerd.” Nederland gold een lange tijd als de belangrijkste markt voor dj’s en EDM (electronic dance music). Maar hier zijn we al om. Welke strategie gaat Schulz nu opvoeren? “In principe zijn alle markten belangrijk voor me, maar Duitsland, Engeland en Amerika zijn op dit moment de voornaamste regio’s waar ik me op richt. In die gebieden wordt elektronische muziek steeds populairder. Bovendien zijn het grote markten.”
Street Parade
Hoewel Schulz inmiddels een sterrenstatus geniet, staat hij met beide benen op de grond. Hoeveel hij verdient, wil hij niet zeggen. Maar zijn uitgavenpatroon is nog niet exorbitant.
“Het is leuk om in het moment te leven, maar ik ben een spaarder en verkwist niet meteen al mijn geld aan snelle zaken.” Osnabrück blijft voorlopig zijn thuis. Hij woont er nog steeds in zijn woning van 47 vierkante meter. Eigenlijk meer een uitvalsbasis, dan een woning, want zoals dat gaat met succesvolle dj’s, wordt Schulz zo’n beetje dagelijks de hele wereld over gevlogen.
“Ik heb veel hondsdolle shows meegemaakt, maar eentje die me altijd bij zal blijven is die tijdens Street Parade in Zürich. Daar stond ik voor een menigte van 300.000 mensen te draaien. Heel surrealistisch, omdat ik daar als jonge gast zelf altijd naar toe ging om te feesten.” Of Schulz het ook met eigen werk vol kan houden om de hitlijsten te bestormen zal de toekomst moeten uitwijzen. Zijn eerste soloalbum Prayer is eind september verschenen. Naast Waves en Prayer In C zijn er op de plaat negen eigen nummers te vinden en nog tien andere bewerkingen van bekende en minder bekende liedjes, zoals A Sky Full Of Stars van Coldplay, Summer Night van Scheinizzl & Chroph en de nieuwe single Sun Goes Down, met zangeres Jasmine Thompson.
Nog geen reactie...