Het vorige blog van Gastblogger Menno van Supa-Dupa Rental ging over of je als ‘echte’ DJ nu met vinyl of digitaal moet werken. Maar wanneer ben je nu eigenlijk een goede DJ? De vraag kan je aan tien DJ’s stellen en vijftien antwoorden krijgen. In dit blog zal Menno zijn visie geven op wat een goede DJ is!

Wanneer ben je een goede DJ?

Mijn achtergrond

Voordat ik een antwoord geef op de vraag wanneer je nu een goede DJ bent wil ik graag wat meer informatie over mijn achtergrond geven. Ik ben 47 en draai al flink wat jaren mee in het DJ-circuit. Ik draai in clubs en doe ook een fiks aantal bruiloften en zakelijke events per jaar. Ik weet wat mijn sterke punten zijn en ken ook mijn beperkingen. Zo wil ik bijvoorbeeld geen Hollandse hits of carnavalsmuziek draaien of hele uitgekauwde nummers (zoals Paradise by the Dashboard Light of Relight My Fire).

Wat is een goede DJ?

De vraag wanneer je nu een goede DJ bent, is simpel en ingewikkeld tegelijk. Tot voor kort dacht ik altijd dat je een goede DJ bent als je je publiek kunt raken met een fabelachtige timing, een spannende platenkeuze en hoe de DJ de platen technisch tot een geheel kunt smeden als een spannend verhaal. Wat mij betreft moet een DJ ergens voor staan, een identiteit uitstralen zonder zich ver te verheffen boven het publiek. Hier kom ik later nog op terug. Een paar weken geleden heb ik er door een ervaring nog een belangrijke dimensie aan toegevoegd.

Wanneer ben je een goede DJ?

Een slechte goede DJ?

Ik werd laatst gevraagd om te DJ’en op een personeelsfeest. De opdracht vooraf was: voel vooral goed aan waar het publiek behoefte aan heeft. Voor dit soort evenementen vertrouw ik blindelings op mijn ervaring, muzieksmaak en gevoel. Voor zakelijke evenementen wordt vaak gevraagd om een breed en veelal bekend repertoire. Het publiek vroeg deze avond massaal om Duitse après-ski-muziek à la Anton aus Tirol en Hollandse hits. Allemaal muziek die ik niet heb en wil hebben. Er werd mij al snel meegedeeld dat ik een hele slechte DJ ben en vanuit het perspectief van de aanvragers zal ik dat dan zeker ook zijn.

De juiste match

De conclusie van deze avond is voor mij niet zozeer dat ik een slechte DJ ben, maar wel dat het de taak en verantwoordelijkheid is van de organisator en van de DJ om een goede match te maken. Een DJ kan de allermooiste platen technisch strak mixen, maar als het publiek het niet begrijpt of een heel andere muzieksmaak heeft, dan gaat uiteindelijk niemand gelukkig naar huis. In bovenstaande situatie zou een DJ met niet al te hoge muzikale eisen aanzienlijk meer succes hebben. Hiermee zou mijn eerdere opsomming direct op losse schroeven komen te staan. Om het weer kloppend te maken, heb ik daarom ‘de juiste match’ aan mijn onderstaande beoordelingslijstje toegevoegd.

Wanneer ben je een goede DJ?

Mijn vijf eisen

De juiste match. Een match tussen publiek en DJ staat voor mij op de eerste plaats. Een goede DJ moet weten wat zijn of haar publiek is.

Timing. De grote kunst van het DJ’en is timing: de juiste plaat op het juiste moment. Ik hoop ook vurig dat de kunst van de DJ het altijd zal blijven winnen van de muziekcomputer. Om deze keuze goed te kunnen maken, heb je inzicht nodig, een grote collectie en veel kennis van muziek.

Spannende muziekkeuze. Wat mij betreft geeft een goede DJ wat het publiek wil, maar… niet zonder slag of stoot. Een DJ mag namelijk best uitdagend zijn, net als het voorspel bij een lekkere sexpartij. Een DJ moet kunnen verrassen door een plaat te draaien die mensen nog niet kennen of die het publiek laat nadenken. Ikzelf hou erg van het ‘O jaaaa deze!’-gevoel in plaats van het ‘O deze’.

Een verhaal. Een goede DJ is in staat om een verhaal te vertellen met zijn of haar DJ-set. Dat is belangrijk omdat je daarmee een eenheid creëert in je set en je publiek mee kunt nemen in een beleving. Dat wordt een stuk lastiger als je continu abrupt van stijlen wisselt (bijvoorbeeld van een langzame R&B-plaat naar een harde uptempo techno-knaller). Of het nu een spannende thriller is, een stripboek of een chick-lit, voor mij maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Voor ieder verhaal is een publiek. Het gaat er wat mij betreft om dat je als DJ snapt wat je aan het doen bent: bouw je een set op van rustig naar steeds harder, neem je af en toe gas terug, of rijd je gewoon continu 180 door de bebouwde kom?

Identiteit. Ik vind dat een DJ ergens voor moet staan. Je hebt als DJ de leiding over de muziek. Okee, je kan openstaan voor wensen uit het publiek – verbaal of non-verbaal – maar de DJ is uiteindelijk verantwoordelijk. Want als de DJ toegeeft aan alle individuele wensen en meningen, gaat de avond er niet mooier op worden. De set zal dan alle kanten op schieten, van een Hollandse meezinger tot een obscure underground-plaat. Daarmee geef je als DJ dan ook de regie volledig uit handen. Dat neemt niet weg dat het goed is om te blijven kijken naar wat er op de dansvloer gebeurt. Wanneer het publiek massaal de dansvloer verlaat, kan het uiteraard verstandig zijn om de plaatkeuze aan te passen. Maar los daarvan kan ik het zeer waarderen als een DJ een eigen stijl heeft en achter iedere plaat staat die gedraaid wordt. Dat zou de waardering voor het vak wat mij betreft ten goede komen.

Ik nodig jullie graag uit om items aan de lijst toe te voegen of je mening met mij te delen. Laat hieronder een comment achter!

» Draaien ‘echte’ DJ’s digitaal of met vinyl?
» 7 tips voor het voorbereiden van je DJ-set
» Goede muziek en slechte muziek, bestaat dat?
» Waar haalt een DJ zijn muziek vandaan?
» De meest gesamplede liedjes ooit
» Hoe jezelf als DJ promoten? Met de juiste houding!
» De ideale DJ verlichting-setup
» Hoe maak je een goede mixtape voor een DJ contest?
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?
» Hoe kun je als DJ je muziek-collectie ordenen?
» DJ’en met Spotify – Hoe, en mag het wel?

» Alle DJ-gear

Gastblogger Menno (Supa-Dupa)

Menno is eigenaar van Supa-Dupa, een groeiend AV-rentalbedrijf uit Amsterdam.

Supa-Dupa heeft een sterke nadruk op sfeer en deco. Supa-Dupa levert geluid, DJ-sets, licht, microfoons voor zang of instrumenten, en staging of deco voor je evenement.

4 reacties
  1. Jurgen schreef:

    Ik ben altijd van oordeel klant is koning, maar je moet natuurlijk ook kijken welk soort volk je hebt als je ouder publiek hebt moet je natuurlijk geen retro draaien maar over het algemeen mogen de mensen alles vragen aan mij van muziek, de dag van vandaag met internet kunnen we ons meestal wel behelpen in een feestzaal, en als het past in het genre dat ik bezig ben of het genre dat er op volgt zal ik zeker de klant niet in de steek laten tenslotte zij betalen ons daar wel natuurlijk voor .
    Ik wens elke DJ heel veel Suc6 met zijn carrière en hopelijk kunnen we van elkaar veel opsteken en leren .
    Bekijk gerust mijn fb pagina eens pro DJ Jurgen of mijn website http://www.PRO-DJ-Jurgen.be laat maar gerust iets weten wat u ervan vind of het duidelijk genoeg is .
    Mijn motto is een spektakel geven voor elke klant .
    Let the music flow DJ’s en veel suc6

  2. Menno schreef:

    Hallo Tom,
    Dank voor je reactie. Ik snap je heel goed en uiteraard zal je je vaak mee moeten aanpassen met de wensen van de mensen op de dansvloer (of om er voor te zorgen dat deze mensen op de dansvloer willen komen?. Dat neemt niet weg dat je niet altijd volledig moet buigen voor een individuele wens of mening van iemand die een plaat aanvraagt. Nog beter is om te voorkomen dat er muziek gevraagd wordt waar je als DJ niet achter staat. Dat vraag ik nu zelf ook veel beter uit van te voren al kan je het nooit helemaal voorkomen en daar doe ik dan ook niet moeilijk over. Ik noem het meebuigen, maar wel je rug recht kunnen houden.

  3. Luc schreef:

    Een goede dj kijkt naar het publiek dat hij voor staat , en draait voor ieder wat wils , gaat direkt in op verzoeknummers , en draait een paar nummers van het zelfde charė achter elkaar , bv een paar slows , een paar bogie’s een paar meezingers ‘ nu en dan kan je iets van jezelf insteken , maar kijken en luisteren naar je publiek is de boodschap !

  4. Tom schreef:

    De eeuwige strijd, je wil origineel zijn, je kent gemiddeld 10 keer meer goeie platen dan je publiek, jij bent de classics wat beu gehoord, maar zij niet! Je doet je best maar 8 feestjes van de 10 moet je er je bij neerleggen: Je bent de hoer van de dansvloer. Leer ervan te houden, anders moet je wat anders gaan doen.

Laat een reactie achter