Metal drummen – Leer het met deze gear en oefeningen
Gepubliceerd op donderdag 6 juni 2019
Trash metal, metalcore, djent, death metal, doom metal, grindcore, nu-metal, speed metal… Metal heeft zo’n 666 subgenres, met allemaal eigen kenmerken. Toch is er een basis die geldt voor elk subgenre wanneer je wilt leren metal drummen. In dit blog bespreek ik waar je op moet letten en wat je moet oefenen wanneer je je als metal-drummer bij de anti-goden wilt voegen!
- Soort drumstel
- Stokken
- Drumvellen
- Demping
- Bekkens
- Dubbele bassdrum
- Oefeningen met dubbele bassdrum
- Oefening 1
- Oefening 2
- Oefening 3
- Oefening 4
- Oefening 5
- Oefening 6
- Oefening 7
- Oefening 8
- Oefening 9
- Enkele speel-tips
- Zie ook
Soort drumstel
Het soort drumstel waar je op speelt, is niet heel belangrijk: er zijn metaldrummers die spelen op een dertiendelige setup en drummers die genoeg hebben aan vier trommels. Kies dus gewoon de setup waar jij blij van wordt en waar je lekker op speelt. Over het algemeen zijn de trommels wel iets groter dan in andere genres, maar dat hoeft zeker niet. Dit is namelijk persoonlijke voorkeur: zoek je toms met een volle, ‘buikige’ klank? Dan wil je wat diepere toms. Als je juist liever een meer gedefinieerde klank hebt waar alle nuances op te horen zijn, kan je beter wat ondiepere toms nemen (ik heb zelf een 10 inch tom met een diepte van slechts 6.5 inch). Het enige waar de meeste metaldrummers het over eens zijn, is de bassdrum: deze moet, vanwege de belangrijke rol, niet te klein zijn. Uit een 16 inch bassdrum krijg je namelijk niet genoeg power om een goed accent te krijgen. Je gaat liever voor een drumstel met een 20 of 22 inch model.
Stokken
Een belangrijke factor die bijdraagt aan je spel, is natuurlijk het soort stokken dat je gebruikt. Wat geldt voor elk subgenre van metal, is dat er vaak hard wordt geslagen. Zorg dus dat je drumstokken neemt die dit aankunnen. Nu hoef je natuurlijk niet meteen voor een verdikte 2B met extra korte taper te gaan, maar een 5B is eigenlijk wel het minimum. Dunnere stokken sla je namelijk te snel stuk, en zeker op je snaredrum geven ze je niet de power voor een goede backbeat. Of je een korte of lange taper neemt hangt nogal af van welk subgenre je speelt. Speel je voornamelijk death metal waarin vooral snelheid en kracht belangrijk zijn? Dan ga je eerder voor een korte taper. Een lange taper is dan weer meer gewenst in progressieve metal waarin je veel subtiele ghost notes speelt. Weet je nog niet zo goed wat dit inhoudt, en op welke andere factoren je moet letten bij het uitzoeken van drumstokken? Dan wil ik je graag doorverwijzen naar de Keuzehulp.
Drumvellen
Enkellaags vellen hebben een mooie, open klank, maar dit is helaas niet wat je wil in metal. Dikkere vellen geven een dikkere klank, met meer attack en minder sustain. Omdat je fills vaak vrij snel zijn, wil je natuurlijk dat je vellen elke noot die je speelt laten horen. Daarom zijn dubbellaags vellen (of erg dikke enkellaags vellen) de betere optie voor metaldrummers. Een bijkomend voordeel is dat deze vellen een stuk langer meegaan, dus ook voor je portemonnee is het een betere keuze. Het maakt niet heel veel uit of je coated of clear vellen neemt: met coating krijg je een wat warmere klank, zonder coating een helderdere. Dit is echter persoonlijke voorkeur. Meer informatie over het stemmen van je drumstel lees je in het blog Hoe moet ik mijn drumstel stemmen?, en meer informatie over vellen lees je in Drumvellen: hoe creëer ik mijn ideale drumgeluid?
Demping
Dit klinkt misschien wat raar bij een genre dat bekend staat om zijn decibels, maar demping is belangrijk. Dit is niet zo zeer om je geluidsniveau omlaag te brengen, maar vooral om boventonen weg te halen en zo een compactere klank te krijgen (en om te zorgen dat je drums beter klinken dan op St. Anger…) Er zijn vellen met ingebouwde demping, zoals een dempring of een extra vellaag die in het midden is geplakt. Toch kan het geen kwaad om een extra dempring in je bassdrum te doen en wat dempgel op je snaredrum en toms te plakken. Hiermee tover je namelijk de zingende klanken van je drumstel om in mokerslagen die het publiek laten rillen.
Bekkens
Voor meer informatie over hoe je bekkens kiest en langer mee laat gaan, wil ik je doorverwijzen naar mijn blog Hoe gaan mijn bekkens langer mee? Over het algemeen is het voor metaldrummers slim om te kiezen voor bekkens met een brilliant (glanzende) afwerking. Deze cimbalen hebben namelijk meer projectie en een helderdere klank dan bekkens met andere afwerkingen. Dit komt je hoorbaarheid ten goede. Je moet namelijk boven een bak gitaarherrie uit zien te komen, dus dan is het belangrijk dat je bekkengeluid niet wegvalt in de mix. Verder is het vooral persoonlijke voorkeur: kies bekkens die jij mooi vindt klinken en die goed samengaan. Wat wel een aanrader is, is om te investeren in een china. Dit is een cymbal die veelzijdiger is dan hij in eerste instantie klinkt. Hij heeft een korte, agressieve klank die perfect is voor een bijtend accent (natuurlijk zijn er variaties in klank), maar hij kan ook als ritmebekken worden gebruikt. Voornamelijk in breakdowns wordt een china op elke tel gebruikt. Om af te wisselen, is het ook aan te raden om een tweede crash aan te schaffen die je als ritmebekken gebruikt. Maar je kan natuurlijk ook prima metalklassiekers spelen op een basisset, hierdoor dwing je jezelf om creatiever klanken uit je instrument te halen.
Dubbele bassdrum
Bijna elke metaldrummer heeft twee bassdrums of een dubbelpedaal. Dit is een vrij essentieel onderdeel in vrijwel elk metalnummer (al gebruikt Nicko McBrain van Iron Maiden nooit dubbele bass), dus het is belangrijk dat je hiermee leert spelen. Hieronder heb ik een aantal oefeningen uitgeschreven die je helpen om je linkervoet mee te laten gaan met je rechtervoet. Oefen dit allemaal op een rustig tempo en ga pas sneller spelen als je het op een langzamer tempo onder de knie hebt. Meer info over hoe je sneller kan leren drummen, lees je in mijn blog Sneller drummen: zo lukt het!
Oefeningen met dubbele bassdrum
In deze oefeningen ga ik uit van een rechtshandig drumstel. Als je drumstel andersom opgesteld staat moet je overal waar “rechts” staat met links spelen en overal waar “links” staat met rechts spelen. En als je de drumnotatie van mijn uitgeschreven voorbeelden niet goed begrijpt, dan kan het een goed idee zijn om eerst eens de volgende blogs door te lezen:
Oefening 1
Deze oefening is aardig saai om te spelen, maar het helpt je heel erg met de coördinatie en het uithoudingsvermogen van je linkerbeen. Je speelt alleen met je bassdrum op de tweede en vierde zestiende noten van elke tel, en op de 1. Speel de 1 met je rechtervoet, en alle andere noten met je linkervoet. De trap op de 1 is ter zelfcontrole: zo hoor je of de trappen die je met links doet net zo hard zijn als de trappen met rechts, en je hoort of je de noten strak speelt.
Oefening 1:
Oefening 2
In deze oefening voegen we wat extra bassdrumklappen toe. Je speelt hier elke tel met je rechtervoet, de tweede en vierde zestiende noot van elke tel speel je nog steeds met je linkervoet.
Oefening 2:
Oefening 3
Hier speel je elke achtste noot met je rechtervoet, en vul je de tweede zestiende van elke tel op met je linkervoet.
Oefening 3:
Oefening 4
Als je de vorige oefeningen goed hebt geoefend, zal je voldoende uithoudingsvermogen hebben om deze oefening te doen. Het is heel verleidelijk om sneller te gaan spelen, oefen dus met een metronoom en wijk hier niet van af!
Oefening 4:
Oefening 5
Voor een metalpartij die iets meer moet swingen, is het natuurlijk heerlijk als je ook triolen met je voeten kan spelen. Let hierbij goed op: blijf netjes om en om spelen, je begint de eerste en derde tel dus met je rechterbeen en de tweede en vierde tel met je linkerbeen.
Oefening 5:
Bovenstaande oefeningen kan je natuurlijk combineren tot je eigen ritmes. In onderstaand notenschrift zie je een voorbeeld waarin verschillende ritmes worden gecombineerd tot een breakdown. Zoals je in maat twee kan zien, leidt het combineren van metrische en antimetrische patronen (in dit geval zestienden en triolen) ertoe dat je een tel ‘met het verkeerde been’ moet beginnen. En die herrie in de laatste maat? Dat is een blastbeat, waar je meer over leest vanaf oefening 6.
Voorbeeld – het combineren van verschillende ritmes tot een breakdown:
Oefening 6
Nu je dit allemaal een beetje onder de knie hebt, is het tijd om te beginnen aan het zware werk: blastbeats. Dit is lichamelijk zeer zwaar om te spelen, dus begin zeker rustig aan! Als je te geforceerd gaat spelen heb je namelijk kans op blessures. De eerste blastbeat is de simpelste variant: je speelt afwisselend met je linkerhand op de snare en met je rechtervoet op de kickdrum, terwijl je met je rechterhand de tel vasthoudt.
Oefening 6a:
Oefening 6b:
Oefening 7
Hier hoor je elke achtste een noot.
Oefening 7:
Oefening 8
In deze oefening speel je weer zestienden op je bassdrum, en achtsten met je handen. Is dit te lastig? Oefen het dan eerst heel langzaam, of ga terug naar oefening 4.
Oefening 8:
Oefening 9
Hier is het echte werk. Je speelt op elke zestiende met je bassdrum én je snaredrum. Je speelt ook elke achtste of elke zestiende op een bekken (of, als je écht gevorderd bent, speel je met je rechterhand een ritme op de bell van je ride). Begin hier ook weer niet te snel, om blessures tegen te gaan en om het jezelf goed aan te leren.
Oefening 9a:
Oefening 9b:
Oefening 9c:
Enkele speel-tips
- Dat je binnen metal hard slaat, betekent niet dat dit ten koste moet gaan van je techniek. Zorg dus dat je goed blijft slaan, en niet bijvoorbeeld ‘door je bekkens heen’ gaat slaan in plaats van stopt met slaan wanneer je het bekken hebt geraakt. Zorg ook dat je niet harder in je stokken knijpt dan echt nodig is om ze vast te houden, anders loop je namelijk sneller blessures op.
- Om de accenten van je snaredrum meer snijkracht te geven, is het aan te raden om rimshots te spelen. Hierbij sla je je stok tegelijk op het vel en op de kant van de spanrand die het dichtst bij je hand is. Zo krijg je meer volume en meer attack. Om dit goed te doen, zonder er over na te hoeven denken, moet je wel wat oefenen!
Na het lezen van dit blog heb je een goed begrip van wat er allemaal komt kijken bij metal-drummen (en dat het in de meeste gevallen meer is dan lomp rammen). Ik zit zelf voornamelijk in de progressieve metal, dus het kan natuurlijk zijn dat ik iets heel belangrijks ben vergeten dat geldt voor andere subgenres. Heb ik een van je vragen onbeantwoord gelaten? Stel hem dan vooral hieronder, en ik ga voor je op onderzoek uit!
Zie ook
» Drum fills voor de beginner
» Hoe gaan mijn bekkens langer mee?
» Drummen en onafhankelijkheid – 10 oefeningen
» 5 legendarische drumpartijen
» Drumsolo’s – Hoe zitten ze in elkaar?
» Sneller drummen: zo lukt het!
» Drumstel-opstelling: probeer deze variaties!
» Drumpartijen bedenken: hoe kun je dat zelf doen?
» Hoe moet je drumstokken vasthouden?
» Wat zijn de vier belangrijkste drum-rudiments?
» Wat zijn de vier belangrijkste drumritmes?
» Drumvellen: hoe creëer ik mijn ideale drumgeluid?
» Drummen in bijzondere maatsoorten – Voorbeelden & oefeningen
» Wat is de beste tom drum voor mij?
» Wat zijn de beste drum-demping-producten voor mij?
» Wat is de beste snaredrum voor mij?
» Wat zijn de beste drumvellen voor mij?
» Wat is het beste bassdrumpedaal voor mij?
» Wat is het beste drumstel voor mij?
» Wat zijn de beste bekkens voor mij?
» Wat zijn de beste drumstokken voor mij?
Nog geen reactie...