Snare drum-geluid voor beginners – Probeer deze 7 technieken
Gepubliceerd op maandag 26 augustus 2019
Als je drumt, kan je er eigenlijk niet omheen: de snaredrum gebruik je heel veel. Maar als beginner kan het moeilijk zijn om erachter te komen welke klanken je allemaal uit deze trommel kan krijgen en hoe dat moet. Gelukkig kan je op simpele manieren een heel ander snare drum-geluid maken. Ik heb de belangrijkste tips voor je op een rij gezet, de meeste manieren zijn zelfs gratis en meteen uit te proberen!
- 1. Snarenmat: erop of eraf?
- 2. Rimclick
- Rimclick-techniek
- Klank
- Alternatief
- 3. Rimshot
- Rimshot-techniek
- 4. Ghost notes
- 5. Flams en drag ruffs
- 6. Triggers
- 7. Ondersteboven
- Zie ook
1. Snarenmat: erop of eraf?
De makkelijkste manier om een andere klank uit je snaredrum te krijgen is door je snarenmat van het vel te halen. Dit doe je met de throw, het hendeltje dat aan de zijkant zit. Met de snaren tegen het ondervel gedrukt heb je de crispy klank die je gewend bent van snaredrums. Maar als de snaren los onder het vel hangen en er geen contact mee maken, krijg je een heel specifieke klank die wat weg heeft van een vreemde tom. Dit is niet de makkelijkst inzetbare klank, maar het gebeurt. Matt Cameron doet het bijvoorbeeld tot 3:30 in Like Suicide van Soundgarden:
2. Rimclick
Een andere makkelijke manier om een heel andere klank uit je snaredrum te krijgen, is door een rimclick te spelen (niet te verwarren met een rimshot, waarover ik straks meer vertel).
Rimclick-techniek
Je legt de achterkant van de stok op het vel en je houdt de stok vast terwijl ook je hand op het vel ligt. Vervolgens sla je met die stok, zonder hem van het vel te halen, op de rand van de trommel. Je hoort dan echt een klik en geen trommelklank.
Klank
Hoe je rimclick klinkt, is erg afhankelijk van je trommel, de spanrand en de stok die je gebruikt, maar je hebt altijd een ‘sweet spot’: de specifieke plek waar je je stok legt en de hoek waaronder je de spanrand raakt die samen de rimclick het beste laten klinken. Het is handig om een keer uit te zoeken wat die sweet spot is, en om dan met een stift om de achterkant van je stok op je vel te tekenen. Zo zie je als je rimclicks gaat spelen meteen wat de beste positie is voor je stok. Rimclicks hoor je vaak terug in reggae. In onderstaande video speelt ‘Karigan reggae drummer’ bijvoorbeeld veel rimclicks. Je ziet dat hij zijn stok andersom vasthoudt. Dit hoeft niet, maar kan toegepast worden om de rimclick wat meer kracht bij te zetten.
Alternatief
Je kan natuurlijk ook met de schouder van je drumstok op de rand van je snaredrum spelen zonder je hand en de achterkant van je stok op het vel te leggen. Je krijgt dan een minder snijdende klank. Dit hoor je bijvoorbeeld terug in de coupletten van Pompeii van Bastille. Dit is handig om te doen als een ritme op een ritmebekken net iets te zwaar is voor het nummer.
3. Rimshot
Een andere manier om de spanrand te gebruiken in je spel is door rimshots te spelen. Let wel op, je krijgt hiermee een heel andere klank dan met de hierboven besproken rimclicks! Een rimshot brengt namelijk al het mogelijke volume uit je trommel naar boven en geeft je een flinke lading attack. Het is dus niet heel gek dat dit vooral in livesituaties en in het stevigere rock- en metalwerk wordt gebruikt. Je ziet bijvoorbeeld Brad Wilk (Prophets Of Rage, voormalig Rage Against The Machine) veel rimshots spelen:
Rimshot-techniek
Bij een rimshot sla je met de tip van je stok op het vel en tegelijkertijd met de schouder op de spanrand (de schouder is het schuin aflopende stuk van de drumstok). Het wordt even oefenen om de rand en het vel perfect tegelijk te kunnen raken, maar het is het zeker waard om te leren. Je kan er namelijk heel makkelijk dynamische verschillen mee creëren.
4. Ghost notes
Dynamiek aanbrengen kan je ook doen met ghost notes. Een ghost note is eigenlijk niet veel anders dan een gewone slag op je snaredrum, behalve dat hij enorm zacht is. Je gebruikt ze vooral om je partij wat meer te laten grooven: je voelt meer dat de nootjes er zijn dan dat je ze hoort, en dat gevoel zorgt voor een dansbare partij. Dit hoeft echter niet per se zo te zijn, hoe hard je ze echt speelt hangt natuurlijk af van de setting waarin je ze gebruikt en waar het nummer om vraagt. Benny Greb gebruikt veel ghostnotes om zijn grooves extra te laten swingen, bijvoorbeeld in het nummer Tricky:
5. Flams en drag ruffs
Een specifieke toepassing van de ghost note is een flam: dit is een rudiment die bestaat uit één tel. Je slaat normaal (of met een rimshot) op je snaredrum, maar nét daarvoor speel je met je andere hand een ghost note. Je krijgt zo een vollere klank die je makkelijk aan kan passen door de ruimte tussen de twee noten te vergroten of te verkleinen. Je kan hem ook op verschillende trommels spelen, door bijvoorbeeld eerst een ghostnote op je floortom te doen gevolgd door een rimshot op je snaredrum. Meer over hoe je flams leert spelen lees je in het blog over rudiments, en een voorbeeld zie je in de eerste video hieronder. Een drag ruff (ook wel gewoon ‘drag’ of ‘ruff’) is een variatie op een flam. In plaats van een enkele ghost note voor de tel speel je met één hand twee ghostnotes of een zacht roffeltje (zie de tweede video).
Flam:
Drag ruff:
6. Triggers
Met triggers haal je heel makkelijk een andere klank uit je snaredrum (of welke trommel dan ook). Een trigger is een klein kastje dat je op de spanrand van je snaredrum kan bevestigen en dat de trillingen van het vel opvangt. Dit stuurt hij, net als in een elektronisch drumstel, door naar een module. In die module wordt op basis van dit elektronische signaal een klank afgespeeld. Zo kan je makkelijk wat extra diepte aan je snaredrumklank toevoegen, of er bijvoorbeeld een beatring of handklap overheen zetten. Als je gaasvellen op je snaredrum hebt zitten, kan je ook alleen de trigger gebruiken (dus zonder akoestisch geluid) en er een heel andere snaredrumklank uit laten komen. Meer over triggers lees je in het blog geschreven door mijn collega Sean. In onderstaand voorbeeld van DDrum (alle trommels zijn hier voorzien van triggers) hoor je op 2:34 de drumklanken zonder triggers. Vanaf 3:15 hoor je alleen de klank van de triggers en op 3:49 hoor je de mix tussen triggers en akoestische klanken, waardoor je merkt dat de getriggerde klank vooral meer attack toevoegt. Dit is echter een van de vele voorbeelden van wat mogelijk is met triggers, ga er vooral zelf eens mee experimenteren!
7. Ondersteboven
Een vrij rigoureuze manier om je klank om te gooien is door je hele snaredrum ondersteboven te zetten. Je slaat hierdoor op een heel dun vel dat ook nog eens door een snarenmat wordt gedempt. Bovendien zit het slagvel nu van onderen, waardoor je eigenlijk ineens een vrij dik resonantievel hebt. Door dit alles krijg je een snappy klank met weinig sustain, waar menig funkband jaloers op zou zijn. Let bij het spelen wel goed op, want als je iets te enthousiast wordt kan je vrij makkelijk door het vel slaan. Resonantievellen zijn namelijk zo’n 2 tot 5 mil dik, terwijl slagvellen voor snaredrums over het algemeen beginnen bij 7.5 mil en op kunnen lopen tot wel 15 mil. Ook kan je je snarenmat beschadigen wanneer je hierop slaat. Dit kan namelijk de snaren buigen. Een erg leuk voorbeeld van een omgekeerde snaredrum zie je in onderstaande video van Han Kerkhof, waarin hij ook laat zien hoe je de snaren in deze situatie als een soort guiro kan gebruiken. Zie je trouwens ook de trigger zitten?
Zoals je kan lezen is je snare een enorm veelzijdige trommel. Het zou daardoor goed kunnen dat ik een andere manier waarop je hem kan bespelen over het hoofd heb gezien. Laat het me dan vooral weten door hieronder een comment te plaatsen! Of deel andere voorbeelden van nummers waarin bijvoorbeeld flams worden gespeeld, en… probeer het allemaal zelf uit!
Zie ook
» Hoe word ik drummer? Alles voor beginners
» Opnames maken met elektronisch drumstel – 3 methodes
» Live drums triggeren – Probeer het zelf!
» Metal drummen – Leer het met deze gear en oefeningen
» Drummen zonder drumstel – Alle mogelijkheden op een rij
» Sneller drummen: zo lukt het!
» Drumstel-opstelling: probeer deze variaties!
» Wat zijn de vier belangrijkste drum-rudiments?
» Wat zijn de vier belangrijkste drumritmes?
» Drumvellen: hoe creëer ik mijn ideale drumgeluid?
» Snaredrums
» Complete drumstellen
» Drumstokken
» Drumtriggers
» Alle Drums, Percussie & accessoires
Nog geen reactie...