Wat zijn de vier belangrijkste drum-rudiments?
Gepubliceerd op donderdag 23 mei 2019
In dit blog laat ik zien hoe je de vier belangrijkste drum-rudiments speelt. Rudiments zijn drum-patronen die bestaan uit een klein aantal slagen. Oefen hier dagelijks mee – zelfs als je een gevorderde drummer bent – en je zult merken dat alles veel makkelijker wordt op het drumstel. Want zelfs de ingewikkeldste drumritmes zijn uiteindelijk opgebouwd uit rudiments. In dit blog bespreken we vier veel gebruikte varianten waar je nog lang mee vooruit kunt! Voor nog meer speelplezier lees je ook ons blog Wat zijn de vier belangrijkste drumritmes?
Foto (boven): Richard Clyborne (Music Strive)
# 1. De single stroke – ‘om-en-om’
|| R L R L R L R L ||
Dit is de eerste rudiment die drummers leren. De single stroke kun je gebruiken in ritmes, fills, solo’s, noem maar op. Hij lijkt misschien makkelijk, maar om deze op alle tempo’s en volumes, mooi en gelijkmatig te laten klinken is toch behoorlijk wat oefening vereist. Begin langzaam en let erop dat je met je stokken in het midden van het drumvel of je oefenpad slaat. Probeer iedere slag dezelfde klank en hetzelfde volume te geven. In het begin kan het handig zijn om een metronoom te gebruiken, met een slag op elke tik. Stel de metronoom eerst in op een laag tempo en ga pas sneller wanneer je de rudiment foutloos kunt spelen. Ofwel, netjes op de tik, en iedere slag dezelfde klank en hetzelfde volume. Let op: een rechtshandige drummer begint altijd op rechts bij deze rudiment, en een linkshandige altijd op links (je moet R en L dan omdraaien).
# 2. De double stroke – ‘pannenkoeken’
|| R R L L R R L L ||
De double stroke is in Nederland beter bekend als ‘pannenkoeken’. Net als de single stroke kun je hem eigenlijk altijd gebruiken in ritmes, fills en solo’s, bijvoorbeeld als je een roffel wilt spelen. Met rechts speel je ‘pan-nen’ en met links ‘koe-ken’ – een kind kan de was doen! Zeker in het begin moet je deze oefening niet te snel spelen. Zorg er ook hier weer voor dat alle slagen gelijkmatig klinken, zonder accenten. Rechtshandige drummers hebben bijvoorbeeld de neiging met rechts iets harder te slaan (en linkshandige drummers met links) – let er dus heel goed op dat beide slagen hetzelfde volume en dezelfde klank hebben. Verder geldt ook bij deze rudiment dat een rechtshandige drummer altijd begint op rechts en een linkshandige op links.
# 3. De single paradiddle
|| R L R R L R L L ||
Vanaf hier wordt het iets lastiger, maar oefening baart kunst! Zeker als je heel langzaam begint. De paradiddle is een patroon van vier noten, waar je heel veel leuke dingen mee kunt doen. ‘Pa-ra’ is een slag met de ene hand en vervolgens met de andere. Dus R L of L R. De ‘did-dle’ is twee slagen met één hand, dus R R of L L. Er zijn veel verschillende soorten, waaronder enkele, dubbele en drievoudige, omdat je nu eenmaal enorm kunt variëren met al die para’s en diddles. Je kunt afwisselend para’s en diddles spelen, maar bijvoorbeeld ook drie para’s en dan één diddle. De enige regel daarbij is dat je niet drie keer dezelfde hand achter elkaar gebruikt. Dus niet R R R of L L L. Een goede oefening om mee te beginnen is de enkele (‘single’) paradiddle, die je hierboven ziet. De linkshandige drummer kan weer op links beginnen in plaats van rechts. Oefen eerst langzaam en zorg dat de slagen netjes en gelijkmatig klinken. Dat is in het begin al moeilijk genoeg, want de neiging om met accenten te spelen zal erg groot zijn! Pas als je gelijkmatig speelt, kun je gaan experimenteren met accenten. In onderstaand voorbeeld zie je een voorbeeld hiervan.
Paradiddle met accenten
> > || R L R R L R L L ||
Probeer het verschil tussen de accenten en de slagen die geen accent hebben groot te maken. Als dit eenmaal goed gaat, kun je verder gaan en er een ritme van maken op je drumstel. Het enige dat je dan hoeft te doen, is je rechterhand verplaatsen naar de hihat. Ofwel: elke keer als je R ziet, speel je op de hihat en bij een L speel je op de snaredrum. Linkshandige drummers doen dit uiteraard weer andersom. Voeg uiteindelijk een bassdrum toe op de accenten – waardoor de hihat of snare af en toe tegelijk klinkt met de bassdrum – en je hebt een volwaardig funk-ritme. Je kunt deze variatie trouwens ook in een fill gebruiken. Probeer dan de rechter accenten (dus een R met een > erboven) op je floortom te spelen, de linker accenten op de hoogste tom, en alle noten zonder accent op de snaredrum.
# 4. De flam
L R
Flams kun je op allerlei manieren toepassen in fills en ritmes en je kunt ze combineren met veel verschillende technieken. De ‘flam’ bestaat uit twee slagen. Het is de bedoeling dat je de twee slagen bijna tegelijkertijd laat klinken – ‘flam’. De eerste slag is een zogenaamde ‘ghost note’ die je zachtjes moet spelen. De tweede slag wordt op normaal volume gespeeld. Denk aan huppelen: het ene been maakt een grote stap en het andere een klein stapje. Een goede manier om dit te oefenen, is door de linkerstok dicht bij het vel te houden en de rechter wat hoger. Richt met de tip (de punt) van de rechterstok op de tip van de linker en laat beide stokken tegelijkertijd op het vel vallen. (Op die manier zul je het vel op dezelfde plek raken, waardoor de flam een mooie klank krijgt.) De linkerstok raakt het vel eerst, waarna al snel de ‘echte’ slag gespeeld wordt door de rechterstok. Dit oefen je daarna andersom, dus met rechts de ghost note en links de gewone slag. Dus of je nu rechts- of linkshandig bent, je moet het allebei kunnen. In het eerste voorbeeld hieronder wordt eigenlijk de single stroke-rudiment gespeeld, alleen dan met ghost notes toegevoegd, waardoor iedere slag een flam is.
Single stroke met flams
L R L R || R L R L ||
Double stroke met flams
L R || R R L L ||
Single paradiddle met flams
L R || R L R R L R L L ||
Veel plezier met oefenen! Zoals gezegd: speel foutloos voordat je sneller gaat, oefen dagelijks en je zult merken dat je drumspel enorm vooruit gaat. Wil je meer leren? Kijk hieronder voor handige links.
We zijn benieuwd of deze oefeningen je goed zijn bevallen. Laat je reactie achter in de comments!
Zie ook
» Online drumles
» Drumboeken
» Akoestische drumstellen
» Elektronische drumstellen
» Drum-startersets
» Oefenpads
» Drumstokken
» Drumkoptelefoons
» Drumvaardigheid verbeteren? Begin eens met 20 minuten per dag
» Drumpartijen bedenken: hoe kun je dat zelf doen?
» Drummen zonder drumstel – Alle mogelijkheden op een rij
» Wat zijn de vier belangrijkste drumritmes?
» Cajon-ritmes leren spelen – De basis
» Drumnotatie 101: tips & tricks voor beginners
» Ritme, tempo en maatsoort
» Wat heb je nodig als je gaat drummen?
» Hoe word ik drummer?
» Wat is het beste drumstel voor mij?
» Wat is het beste elektronische drumstel voor mij?
» Wat zijn de beste drumstokken voor mij?
Nog geen reactie...