Nashville Number System: zo werkt het
Gepubliceerd op woensdag 9 oktober 2019
Als muzikant ben je natuurlijk bekend met het notenschrift of met akkoordsymbolen. Twee vormen van muzieknotatie die ervoor zorgen dat jij liedjes van blad kan spelen. Maar misschien heb je ook wel eens gehoord van een derde vorm van muzieknotatie: het Nashville Number System. Gastblogger en singer-songwriter Kevin Okkema van Wedding Tunes legt uit hoe dit precies werkt.
- Wat is het Nashville Number System?
- Hoe werkt het Nashville Number System?
- En mineur?
- Afwijkende akkoorden
- Waarom het Nashville Number System gebruiken?
- Voordelen van het Nashville Number System
- Nadelen van het Nashville Number System
- Wat werkt voor jou het beste?
- Zie ook
Wat is het Nashville Number System?
Het Nashville Number System is aan het eind van de jaren 50 ontstaan in de Amerikaanse studio scene. Het werd gebruikt als eenvoudige muzieknotatie waar studiomuzikanten snel mee te werk konden gaan. Vandaag de dag wordt deze muzieknotatie nog steeds gebruikt door voornamelijk sessiemuzikanten. Bij het Nashville Number System staan cijfers centraal en wordt er geen gebruikgemaakt van het klassieke notenschrift. Dus notenbalken of G-sleutels zal je niet zo snel tegenkomen. Wel blijven de cijfers verbonden met de klassieke muziektheorie en refereren deze naar laddereigen akkoorden. Hoe dat precies in z’n werk gaat… keep on reading 😉
Hoe werkt het Nashville Number System?
Laten we als voorbeeld de toonsoort G-majeur nemen. Als je een beetje thuis bent in de akkoorden en muziektheorie, dan weet je misschien dat de ‘laddereigen akkoorden’ van G-majeur als volgt zijn: G – Am – Bm – C – D – Em – F#dim. ‘Laddereigen akkoorden’ betekent dat je de zeven noten van de G-majeur-toonladder als basis neemt. En op elk van deze noten bouw je vervolgens een standaard drietonig akkoord. Essentieel is dat deze akkoorden alleen maar tonen bevatten die al in de G-majeur-toonladder zitten. Soms zul je dus een majeur-akkoord moeten maken, soms een mineur- of verminderd akkoord. So far so good… right? Het Nasvhille Number System gaat hier vervolgens cijfers aan verbinden. De grondtoon, in dit geval de G, is dan het cijfer 1. Dus het eerste akkoord (G Majeur) is 1. Easy! Het daarop volgende akkoord (A mineur) is dan 2. Als we hem dan helemaal afmaken: Bm = 3, C =4, D = 5, Em = 6, F#dim = 7. Zo eenvoudig is het dus. Stel dat je als muzikant nu een vel papier voor je neus krijgt met daarop de cijfers 1 – 6 – 4 – 5 – 1 en er wordt tegen je gezegd dat het liedje in G Majeur gespeeld wordt, dan weet je dus dat je de akkoorden G – Em – C – D en G moet spelen.
En mineur?
Zoals eerder aangegeven corresponderen de cijfers van het Nashville Number System dus met laddereigen akkoorden. In het voorbeeld van hierboven zijn we uitgegaan van akkoorden die binnen de toonladder van G-majeur vallen. Hoe zit dat dan bij een mineurladder? Dat is heel eenvoudig! Stel, we gaan iets spelen in A mineur en op ons blaadje staat: 1 – 4 – 7 – 3. Dan spelen we Am – Dm – G – C. Dit omdat de laddereigen akkoorden van Am zijn: Am (1) – Bdim (2) – C (3) -Dm (4) – Em (5) – F (6) – G (7). Het enige wat je van tevoren dus goed moet weten, is welke akkoorden er binnen de aangegeven toonladder vallen.
Afwijkende akkoorden
Het komt natuurlijk voor dat in een nummer akkoorden worden gespeeld die niet per se binnen de afgesproken toonsoort vallen. Daar heeft het Nashville Number System een simpele oplossing voor. Je voegt dan een Mol (b) of een Kruis (#) toe. In de toonsoort van C is een Eb dus b3. Ook gebeurt het regelmatig dat bijvoorbeeld binnen de ladder van C het F-akkoord (4) niet in majeur maar in mineur wordt gespeeld. Dit moet natuurlijk dan wel worden aangegeven en dat doe je door achter het cijfer 4 een m te noteren (4m) of een – (4–). Verder worden Majeur 7 akkoorden met een Δ aangegeven (4Δ), dominant 7 met een 7 (57) en half verminderd met ø (7ø). Dit ken je waarschijnlijk al van de normale akkoordsymbolen. Ook vergelijkbaar met de normale akkoordnotatie is het noteren van afwijkende basnoten. Zo wordt het akkoord C/E in de toonsoort C majeur in Nashville-notatie 1/3.
Waarom het Nashville Number System gebruiken?
Nu denk je misschien: “Leuk hoor… maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Je kan toch net zo goed direct de akkoordsymbolen noteren?” Dat zou inderdaad kunnen en misschien vind je dat ook een stuk prettiger. Maar stel nou, je speelt in een coverband en als brave muzikant heb je alle liedjes netjes in akkoordsymbolen uitgeschreven zodat je tijdens de optredens alles perfect kan meelezen. Best vervelend als dan de zangeres op een avond ziek is en de vervangende zangeres alle nummers een toontje lager wilt zingen. Dan mag je speciaal voor die avond alles transponeren wat resulteert in velletjes bladmuziek vol met aantekeningen. In dit geval komt het Nashville Number System heel goed van pas, omdat je niks opnieuw hoeft uit te schrijven. De cijfers staan er al en je spreekt van te voren alleen de nieuwe toonsoort af. De intervallen tussen de akkoorden blijven toch hetzelfde. Dus is de notatie voor een nummer 1 – 4 – 5 – 1 en jullie spelen het normaal in C-majeur (C – F – G – C). Dan klinkt 1 – 4 – 5 – 1 in B-majeur (B – E – F# – B) qua progressie hetzelfde. Dit is dus precies de reden waarom studiomuzikanten het back in the days al gebruikten. Op deze manier konden ze de muziek snel aanpassen aan het stembereik van de zanger of zangeres die de studio kwam binnenlopen.
Voordelen van het Nashville Number System
Al met al is het Nashville Number System ervoor gemaakt om erg flexibel te zijn. Wordt de toonsoort van een nummer gewijzigd, dan hoef je helemaal niets opnieuw uit te schrijven en kan je als muzikant lekker snel te werk gaan. En natuurlijk, net als bij akkoordsymbolen, hoef je geen noten te kunnen lezen.
Nadelen van het Nashville Number System
Allereerst kan het systeem nogal uitdagend zijn voor beginners. Die doen er zeer waarschijnlijk beter aan om eerst de normale akkoordnotatie te leren. Verder gelden voor het Nashville Number System eigenlijk dezelfde nadelen als voor de normale akkoordnotatie. Zaken als maten en timing worden niet genoteerd, terwijl dat bij standaard notenschrift natuurlijk heel gewoon is. Meestal noteren muzikanten die het Nashville Number System gebruiken wat aantekeningen boven op het blaadje om deze dingen duidelijk te maken. Ook is het systeem niet bepaald geschikt voor het noteren van lickjes of themaatjes.
Wat werkt voor jou het beste?
Natuurlijk moet je als muzikant de muzieknotatie gebruiken die je zelf het fijnst vindt werken. Maar als je actief bent als sessiemuzikant en je moet je snel kunnen aanpassen aan de omstandigheden, dan is het Nasvhille Number System erg fijn om mee te werken. Zolang je muziektheoretische kennis natuurlijk op orde is.
Heeft mijn uitleg geholpen? Ben je van plan het ooit zelf te gaan gebruiken? En mocht je er al mee werken, hoe vind je het? Laat hieronder een reactie achter!
Zie ook
» Soleren over akkoordenschema’s
» Gitaar leren spelen: notenschrift, akkoorden of tabs?
» Gitaarakkoorden leren spelen voor beginners
» Piano-akkoorden spelen? Dit is de basis!
» Ukelele voor gitaristen: de 4 belangrijkste ukelele-akkoorden
» Gitaarakkoorden: CAGED Mineur
» Gitaarakkoorden: CAGED Majeur
» Akkoorden: theorie en akkoordsymbolen
» Sneller en beter noten leren lezen: het kan!
» Muziektheorie & Noten lezen: je leert het hier!
» Noten leren lezen: ritme, tempo en maatsoort
» Noten leren lezen: mineur-toonladder en toonsoort
» Gitaarleermethodes & Songboeken
» Alle Gitaren & Accessoires
Nog geen reactie...