Steeds meer mensen binnen de muziekindustrie willen van hun huidige werkzaamheden een fulltime baan maken. Of het nu gaat om muziekproductie voor vocalisten, muzieklicenties voor tv en radio, of toeren over de hele wereld. Er zijn honderden manieren waarop artiesten een fulltime inkomen kunnen genereren.

5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent

Kijk bijvoorbeeld even naar een playlist als Friday Cratediggers of Hot New Dance en je ziet elke maand nieuwe namen opduiken die de kans krijgen om (in)direct inkomsten te genereren met hun muziek. Hoewel er veel mogelijkheden zijn om jezelf te voorzien van inkomstenstromen, klagen er nog steeds een heleboel producers dat ze het zelf niet kunnen. Maar waarom is dit en wat kun je er aan doen om wel fulltime producer te worden? Gastblogger Jeroen Hillebrand van Moon Jelly Agency gaat vandaag 5 redenen uitlichten.

1. Je diversifieert je inkomstenstroom niet

Zoals elke ondernemer je zal kunnen vertellen, is vertrouwen op één inkomstenstroom een ​​slecht idee. Vooral als het zoiets vluchtigs is als het genereren van streams of downloads. In plaats van dit te romantiseren, is het de moeite waard te accepteren dat je misschien dingen moet doen die niet per se leuk zijn om je artistieke carrière te realiseren. Ik zal de laatste zijn die zegt dat geld gelukkig maakt, maar het geeft zeker wel de vrijheid die je nodig hebt als muziekproducent. Als je een flinke buffer op je spaarrekening hebt staan, kun je veel beter je ambities als producer nastreven. Dus naast het proberen te produceren van een hit, kun je ook beats maken voor rappers en deze tegen een vaste prijs verkopen. Of je kunt je aanbieden om andermans muziek te mixen en masteren. De muziekindustrie kan ongelooflijk lucratief zijn, je hoeft alleen maar het werk te doen.

2. Je bent aan het netwerken met de verkeerde mensen

Of je het nu leuk vindt of niet, relaties zijn absoluut essentieel om succesvol te zijn als muziekproducent. Als je bevriend bent met Spotify-curatoren, kunnen ze je helpen inkomsten te genereren. Als je bevriend bent met A&R’s, kunnen ze je bij labels brengen. Als je met grote vocalisten omgaat, is de kans groot dat ze je kennis laten maken met andere zangers. Je snapt het wel. Pro-activiteit wint van het blijven zitten in je comfort zone. Door jezelf te omringen met hardwerkende en ‘succesvolle’ mensen, geef je jezelf de mogelijkheid om te groeien, de juiste mensen te ontmoeten en eventueel meer inkomsten te genereren

3. Je gebruikt een shortcut om je succes te versnellen

Elke professional in de muziekindustrie ontvangt regelmatig berichten van random personen die vragen om hun Soundcloud te checken met de hoop getekend of gedraaid te worden. Hoewel het goed is dat je overtuigd bent van je muziek, is het niet de bedoeling dat je het deelt met elke opinieleider of influencer. Door deze mensen te spammen met je muziek, vernietig je mogelijk elke kans op een welvarende relatie met iemand die je carrière zou kunnen helpen verder te brengen. In plaats van ze willekeurig te spammen met links, is een betere oplossing om met ze te chatten en een goede relatie op te bouwen. Als je vrienden bent, zullen ze weten dat je een nieuw nummer hebt uitgebracht (en zullen ze er waarschijnlijk uit respect naar luisteren). Dus skip de shortcuts en begin met het bouwen van relaties!

4. Je gelooft dat je achtergrond je vermogen om succesvol te zijn beperkt

Er zijn veel te veel gelegenheden geweest waarin producenten hun artistieke carrière hebben opgegeven, omdat mensen hen discrimineerden vanwege hun locatie of achtergrond. De waarheid is echter dat als je goed genoeg bent, je echt zult slagen. Als je geweldige muziek maakt, sterke relaties onderhoudt en een goede communicatie hebt, is de kans op succes zeer hoog. Met deze drie dingen heb je eigenlijk al je excuusjes geëlimineerd. Immers, als iemand vanuit jouw huidige positie het eerder heeft bereikt, kan jij dat ook. Er zijn succesvolle producenten uit alle uithoeken van de wereld. Misschien kun je niet fysiek naar een LA of NYC reizen, maar het internet kan er wel voor zorgen dat je in ieder geval in contact kan komen met de mensen daar. Het klinkt wat cliché, maar je hebt de controle over je eigen lot. Dus stop met het bedenken van excuses waarom jij je eigen potentieel niet kunt vervullen!

5. Je maakt geen (goed) gebruik van sociale media

Het is een gemiste kans als producenten geen gebruik maken van social media. Ja het organisch bereik is laag, maar ga je echt het algoritme van een GRATIS social media platform het succes van je muziekcarrière laten dicteren? Via sociale netwerken zoals Instagram, Discord en YouTube kunnen producenten rechtstreeks in contact komen met (potentiële) fans maar ook met de opinieleiders waar we het eerder over hadden. Zonder enige kosten! En als je wel een keer een groter bereik wilt halen, dan kun je overwegen om er wat budget tegenaan te gooien en advertenties te plaatsen.

Er zijn altijd genoeg redenen om iets niet te doen, maar kijk vooral naar wat je echt wilt en wat je allemaal wel kan. Als je er even voor gaat zitten en kijkt met welke tegenslagen je momenteel kampt, dan kun je daarna veel gestructureerder kijken naar haalbare oplossingen. Zo kun je elk excuus wegnemen. Succes is niet eenvoudig te bereiken, maar als je er hard voor werkt, kijkt naar kansen en een positieve mindset hebt, dan zal het zeker lukken om als muziekproducent een duurzaam een ​​fulltime inkomen voor jezelf te creëren.

Kun jij hulp gebruiken bij het bovenstaande of heb je zin om een keer te sparren over mogelijke kansen? Stuur dan eens een berichtje naar hello@moonjelly.agency om alvast te beginnen met het uitbouwen van je netwerk 😉

Zie ook

» Studio & Recording-producten

» Maak fans van je volgers – 6 social media-tips voor artiesten
» Elektronisch muziek produceren: in the box of lekker DAWless?
» Hoe verkoop je een beat?
» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» 6 tips voor het gebruiken van Twitch
» 7 tips voor het voorbereiden van je DJ-set
» SoundCloud Pro, is het de moeite waard?
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam
» Hoe kun je doorbreken als producer?

Gastblogger Jeroen Hillebrand (Moon Jelly Agency)
Al sinds zijn jeugd is Jeroen een echte hiphop-fanaat die in zijn vrije tijd graag beats maakt. Tijdens een korte maar krachtige ontmoeting met het Moon Jelly team was er meteen een klik. Sindsdien is Jeroen de man van de marketing voor Moon Jelly’s klanten, waaronder Deepend, Firebeatz en Sunnery James & Ryan Marciano.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter