Muziek-fans doorlopen een ‘fanreis’: ze ‘reizen’ van onbekende (iemand die nog nooit van jou en je muziek heeft gehoord) naar superfan. Het is belangrijk om de relatie met potentiële fans op te bouwen en vaak wordt hierin alleen gesproken over social media. Maar e-mail is net zo belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker! Gastblogger én muzikant Mirjam Sieben van Onlightning geeft in dit artikel tips voor hoe je met e-mailmarketing aan de slag kunt gaan voor je muziek.

Als muzikant je doelen bereiken met e-mail

Extra bubbel

Als je een mailinglijst opbouwt krijg je er, naast je social media-kanalen, nóg een ‘bubbel’ bij waarin je je volgers kunt bereiken. Dit is zelfs een van je belangrijkste bubbels, want je hebt dit – in tegenstelling tot social media – zélf in de hand! Als iemand zich inschrijft kun je, totdat diegene zich weer uitschrijft, hem of haar bereiken met mails en zit je niet opgescheept met ingewikkelde algoritmes zoals op social media. Of wat als zo’n kanaal zelfs helemaal stopt? Denk maar eens aan het stoppen van Myspace, waarbij vele muzikanten het contact met hun fans verloren. En ondanks dat natuurlijk niet iedereen je mail opent, is het percentage van de mensen die jouw bericht gaat lezen wel groter dan het gemiddelde bereik op de socials.

Impact met e-mail

Naast het helpen opbouwen van een relatie met je volgers, helpt e-mail beter dan social media op het moment dat je iets van iemand gedaan wil krijgen, bijvoorbeeld het kopen van merchandise of tickets. Hoe leuk ze je ook vinden, mensen hebben meestal 5 tot 7 contactmomenten nodig voordat ze actie ondernemen. Het is dus belangrijk dat je die meerdere bubbels inzet zodat ze de boodschap vaker zien. E-mail staat erom bekend de beste ‘inkopper’ te zijn. Ze zeggen wel eens dat e-mail 40 x beter werkt bij het stimuleren van een bepaalde actie dan social media. Met e-mail kun je dus impact maken.

Niet vanuit je inbox

Een veelgemaakte fout is dat muzikanten mails vanuit hun gewone mailbox versturen, bijvoorbeeld via hun Outlook of Gmail. Als je voor je muziek aan de gang gaat met het versturen van e-mails naar fans, dan heb je zogeheten ‘autoresponder software’ nodig. Daar zijn een heleboel aanbieders van. Voor mijn eigen band werk ik met Mailerlite en misschien heb je wel eens gehoord van Mailchimp. Zulke software zorgt er ten eerste voor dat je op een goede én makkelijkere manier je mailinglijst kunt opbouwen, bijvoorbeeld door het proces van inschrijfformulieren en uitschrijven makkelijker te maken.

Als muzikant je doelen bereiken met e-mail

De ‘way out’

Bij het versturen van e-mails ben je verplicht onder iedere mail de mogelijkheid te geven om je op een simpele manier uit te schrijven. Ik ben wel eens onderdeel geweest van de mailinglijst van een muzikant en die had die mogelijkheid niet. Het voelt dan pijnlijk om jezelf uit te schrijven, want je moet dan naar iemand zelf mailen met de vraag of hij/zij je van de lijst af kan halen. Het is sowieso een goed idee om dat proces van uitschrijven zo makkelijk mogelijk te maken, want je hebt er niets aan als je mensen op je lijst hebt staan die je mails eigenlijk helemaal niet (meer) willen ontvangen.

Handmatig én automatisch

Je hebt een autoresponder ook nodig voor toegang tot heel veel statistieken en data, het inplannen van mails én het automatiseren van e-mailreeksen. In autoresponders kun je twee soorten mails versturen: campagnes en automations. Campagnes verstuur je handmatig, in real-time of op een moment dat jij het hebt ingepland. Als een mail wordt verstuurd doordat iemand ánders een bepaalde actie onderneemt, dan hebben we het over geautomatiseerde mails, oftewel automations. Deze mails worden geactiveerd door bepaalde handelingen die de persoon zélf doet. Zo kun je iemand die zichzelf inschrijft voor je mailinglist welkom heten en eventuele beloofde downloads sturen en daarna een aantal kennismakingsmails. Hierdoor hoeven mensen niet op jou te wachten totdat jij tijd hebt om handmatig iets naar ze te versturen.

“Maak van je onderwerpregel vooral geen inhoudsopgave”

Onderwerpregels

De onderwerpregel heeft als enige doel om ervoor te zorgen dat de ontvangers de mail openen. Een aantal principes die je daarop kunt loslaten zijn ‘schaarste’ (‘Alleen vandaag’, ‘Mis dit niet’, etc.) en het ‘openen van een loop’ die pas in de mail zelf wordt gesloten zodat ze nieuwsgierig worden en op je mail gaan klikken. Het is dus belangrijk om in de onderwerpregel op een spannende manier te vertellen wat er in de mail staat zonder écht te zeggen wat er in de mail staat. Maak van je onderwerpregel dus vooral geen ‘inhoudsopgave’. Soms is het voldoende om de onderwerpregel te schrijven zoals je dat zou doen bij een e-mail naar een vriend. Het kan dus ook zoiets simpels zijn als ‘Hey, hoe gaat het met jou?’ Zorg er in ieder geval voor dat je echt jezelf blijft!

Weg met nieuwsbrieven

Ook de inhoud van de e-mail heeft in het beste geval één hoofddoel. Stop dus met die letterlijke ‘nieuwsbrieven’ met meerdere nieuwsitems. Schrijf de mail zoals je dat naar een bekende zou doen en zorg voor een zo simpel mogelijke opmaak. Dus geen fancy nieuwsbrief-template, maar gewoon de basic versie met alleen tekst, waar je – als het écht nodig is – een foto of video in kunt zetten. Dit komt veel minder spammy over en voelt veel persoonlijker. Gebruik je e-mailmarketing dus niet als een zendsysteem, maar echt als een zo persoonlijk mogelijke tool om meerdere mensen tegelijk te bereiken.

Als muzikant je doelen bereiken met e-mail

Klikken of reageren

Omdat je dus het beste maar één hoofddoel najaagt met de inhoud van je mail, kun je beter wat vaker een mailtje sturen met weinig informatie dan weinig mails met veel informatie. Want: je wil dat mensen actie gaan ondernemen. Moeten ze op een link klikken? Zo ja, waarom dan? What’s in it for them? Ook hier wil je vooral weer nieuwsgierig maken naar wat er zich achter de klik afspeelt. De pagina waar je naartoe linkt, díe moet uiteindelijk de persoon overtuigen om de gewenste actie daadwerkelijk ook te doen. Een doel kan ook zijn dat je een reactie van iemand wil; in dat geval eindig je je mails met een vraag en vertel je dat je uitkijkt naar zijn of haar reactie in een reply op de mail.

“Stop met de algemene ‘Schrijf je in op mijn mailinglist voor updates’ call-to-action”

Werving van leden

Het opbouwen van een mailinglijst gaat niet vanzelf. Mensen moeten er actief over te weten komen én een goede reden hebben om hun ‘kostbare’ mailadres in te vullen. Stop met de algemene ‘Schrijf je in op mijn mailinglist voor updates’ call-to-action. Wat van waarde kun jij aanbieden in ruil voor een mailadres? Een preview van een nog uit te brengen nummer? Gratis downloads van gloednieuwe liedjes? Mp3’s van een compleet album? Een kijkje achter de schermen? Een e-book met je songteksten en achtergrondinformatie? Bedenk het maar! En vervolgens ga je het actief promoten: op je website, op je social media-kanalen, wellicht met social media-advertenties en natuurlijk bij (online) optredens.

Conclusie

Er kan nogal wat ‘fout’ gaan bij het starten met e-mailmarketing, maar omdat jij dit artikel hebt gelezen start je al veel beter en ga je er meer uithalen. E-mail is zeker niet ouderwets en iedere artiest met een following doet er goed aan een e-maillijst op te bouwen en regelmatig mails te versturen. Wil je er meer over leren? Check dan eens de F.I.R.E.-cursus.

Zie ook

» Je muziek promoten? Content is de beste reclame
» Meer aandacht voor je muziek? ‘Positionering’ is het antwoord
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren!
» Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen
» Merchandise verkopen – Goede bijverdienste voor de muzikant!
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» 10 manieren om thuis productief te zijn als muzikant
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes

Gastblogger Mirjam Sieben (Onlightning)

Mirjam Sieben van Onlightning leert muzikanten hoe ze hun fanbase kunnen opbouwen door middel van online marketing. Daarnaast is ze de frontvrouw van hardrock-band The Dirty Denims. Veel meer tips zijn te vinden via haar website onlightning.nl en je downloadt hier haar gratis e-book, met veel meer informatie over onder andere de fanreis.

Foto: Willem Wouterse

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter