Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
Gepubliceerd op woensdag 8 april 2020
Mensen kopen muziek niet alleen met hun oren, maar ook met hun ogen. De artwork bij je muziek, zoals de covert art, is dus belangrijk. Kleuren, afbeeldingen en zelfs vorm: uit meerdere onderzoeken blijkt dat verpakkingen invloed hebben op consumentengedrag. Laten we eens kijken waar je zoal op moet letten bij het visuele design rondom je album of track!
Handdruk
‘Design is a handshake’. Een mooie, treffende opmerking, want het ontwerp van je artwork in al zijn verschijningsvormen triggert snel een oordeel over je identiteit. Hoe aansprekender je artwork, hoe eerder iemand geneigd is zich te verdiepen in je muziek. En, als je muziek bevalt, hoe beter je artwork in de smaak valt, hoe groter de kans is dat mensen je merchandise kopen. Neem daarom de tijd om eens goed te brainstormen over waar je als band voor staat en hoe je over wilt komen op de buitenwereld. Maak bijvoorbeeld een mood board met afbeeldingen die volgens jou het gevoel van jouw band of muziek goed weergeven. Dat hoeven niet per definitie plaatjes van andere bands te zijn, maar kunnen ook lettertypes, kleursamenstellingen, reclamefoto’s of vormen zijn die je aanspreken. Dit kan een ontwerper goed op weg helpen richting een passend ontwerp. Of wellicht vindt deze wat minder visuele sturing handiger en is hij er meer mee geholpen als je je idee onder woorden brengt. Je wilt immers ook niet te veel op de stoel van de ander gaan zitten. Kijk samen wat het prettigst werkt en hoe je tot het beste resultaat kunt komen.
Onderscheidend vermogen
Bakken vol cd’s en platen in de winkels, online lijsten vol met muziek. En op review sites komen ook al bijzonder veel releases langs. Reden genoeg om te zorgen dat je er tussenuit springt. Hoewel je dat natuurlijk met je muziek wilt doen, is je artwork daar ook een belangrijke factor in. Kijk eens goed waarmee je dat kunt doen. Bij sommige bands is het zelfs zo dat je op basis van een deel van het artwork al kunt zien dat je met hen te maken hebt. Een mooi voorbeeld blijft de stijl waar Tool zich in de jaren 90 mee profileerde. Een geheel eigen stijltje, dat behoorlijk opviel tussen de bekende beelden in het hardere genre. En bovendien een stijl die past bij de eigenzinnigheid van de muziek die ze maken. Een lijn die ook doorgetrokken wordt in de video’s.
Samenspel met verpakking
Niet alleen wat je op de verpakking van je geluidsdrager zet kan voor een mooi resultaat zorgen, ook hoe je het erop zet. Door samenspel tussen het artwork en de verpakking kun je de aantrekkingskracht vergroten. Denk er goed over na hoe jouw artwork ‘klikt’ met het product, zo gezegd. Dat kan een beeld zijn dat mooi doorloopt, een bepaald lijnenspel of een leuk samenspel tussen de cd en de achterliggende pagina – bij een transparante tray. Wil je nog iets meer uitpakken, dan kun je ook onderdelen uit de verpakking laten stansen. Bijvoorbeeld om een onderliggende afbeelding door het ontstane gat te laten zien. Zoals je begrijpt een optie die veel mogelijkheden biedt. Laat je vinyl drukken, dan is het overigens ook interessant om eens te kijken naar de kleurmogelijkheden van het vinyl zelf. Hoe gaaf is het als je een plaat uit een hoes trekt, die super goed past bij het ontwerp van de hoes.
Merchandising
Wanneer je bezig bent met het artwork voor je komende release is het handig om alvast rekening te houden met andere uitingsvormen dan cd’s, lp’s etc. Het is slim om elementen van je artwork zo vorm te geven dat ze ook geschikt zijn voor op je merchandise. Hoe eerder je daar rekening mee houdt, hoe beter het resultaat zal zijn. Daarmee creëer je bovendien niet alleen samenhang tussen de verschillende dingen die aanbiedt – wat goed is voor je herkenbaarheid. Het is vaak ook nog voordeliger. Een ontwerper kan het wellicht in één moeite door doen. Ter inspiratie: shirts zijn een logisch voorbeeld, maar denk ook aan tasjes of posters. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Of beter gezegd: zo gek als je publiek het wil. En vergeet je backdrop of banners ook niet, als je toch bezig bent.
Vertrouw ook op anderen
Klaus Voormann en Edward J. Repka; de namen zullen je wellicht niet zoveel zeggen, maar beide hebben (een deel) van hun succes te danken aan het artwork dat ze maakten. Voormann vanwege de Beatles-plaat Revolver, Repka vanwege de vele hoezen die hij maakte voor metalbands – waarvan Megadeth wellicht de bekendste is. En zo zijn er nog veel meer namen te noemen. Wat we bedoelen te zeggen, is dat een goed ontwerp vakwerk is. Heb je er zelf geen oog voor, dan is het aan te raden om een ontwerper in te schakelen. Weet je zelf goed wat je wilt, dan kun je het traject ook in tweeën delen. Zet het zelf in elkaar zoals je het eruit wil laten zien en vraag iemand anders om er een (technisch) kwalitatief goed product van te maken. Want wees je ervan bewust dat de bestanden ook nog drukklaar gemaakt dienen te worden. Perserijen werken met templates voor de verschillende producten die ze drukken, waarop je je bestanden dient te baseren. Grafici bij de drukker kunnen je helpen om te zorgen dat alles juist staat. Zoals ook in eerdere artikelen, pleiten er ervoor om zaken goed voor te bereiden en te overzien. Een goed plan van de eerste brainstorm tot aan het technisch aanpassen van de bestanden is onmisbaar. Dat ga je terugzien in het succes van je release.
Fotografie en typografie
De blik van je publiek zal in veel gevallen als eerste op het coverbeeld vallen. Maar artwork is meer dan die prent alleen. Zo zijn ook fotografie en typografie erg belangrijk voor de look & feel van je product. Het is de samenhang tussen alle elementen die voor succes zal zorgen. De tips die we je in het hoofdverhaal geven, gaan ook op voor deze onderdelen. Bedenk je goed wat je wilt uitstralen. Laat dit terugkomen in alles wat je maakt. Wat mensen zien is bijzonder sfeerbepalend. Los van het gevoel dat je wilt oproepen, heeft je artwork natuurlijk ook een informatieve functie. Let daarom goed op de leesbaarheid. Teksten die in een fraai font staan, maar die niet meer leesbaar zijn, schieten hun doel voorbij.
Zie ook
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Band-fotografie – Tips voor een indrukwekkende fotoshoot
» Je fanbase opbouwen als muzikant
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Wat is Buma/Stemra en waarom lid worden?
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam
» Wat kost een videoclip maken?
Nog geen reactie...