Ken je dat? Een afwijzing op jouw mail met een verzoek om te mogen komen optreden. Waarschijnlijk wel. Veruit de meeste acts die hun bio en demo naar een podium mailen krijgen ‘nee’ (of niets) te horen. Eenvoudig omdat er bij programmeurs veel meer speelverzoeken binnenkomen dan dat er podium te vergeven is. Hoe zorg je nu dat jij tot dat kleine percentage behoort dat zichzelf wél in de kijker speelt? Erik Delobel, verantwoordelijk voor de programmering van het Zwolse poppodium Hedon, vertelt wat je moet doen en laten.

Boeking regelen bij een poppodium - Do's en don'ts

Laat zien dat er publiek is voor jouw act

Als muzikant wil je dat de juiste personen je demo oppikken. Zo iemand is Erik Delobel. Als hoofd programmering bepaalt hij wie er mag optreden in Hedon. Erik: “Ik krijg dertig tot veertig mails per dag met demo’s. Om op te vallen in deze vloed van verzoeken, zijn er een aantal do’s en don’ts. Maak het aantrekkelijk voor een programmeur om je een kans te geven.” Voordat een band geboekt wordt, moet een podium er vanuit kunnen gaan dat deze, op zijn minst, kostendekkend is. Erik: “Hedon moet geld uitgeven (huiskosten, promotie, catering en zo verder) om jou te laten spelen. Die kosten moeten opwegen tegen de opbrengsten van ticketverkoop en consumpties. Ik wil daarom zien dat er een publiek is voor jouw act. Omdat ik daar onmogelijk bij iedere mail research naar kan doen, moet jij me daarvan overtuigen.” Dus laat zien dat jouw optreden –zelf geregelde- media aandacht krijgt. Plaats je optreden in een bredere context van een crowdfunding project, een opvallende release of een sociaal maatschappelijk project. Meld het als je recent een uitverkochte gig had. Laat het weten als je meedeed aan De Popronde of als je nieuwe album als warme broodjes over de toonbank gaat.

Kort en catchy

Zorg dat je biografie kort en catchy is! Bij een slechte, onduidelijke of langdradige bio is de lezer al afgehaakt voor hij je demo gehoord heeft. Erik bevestigt: “Een verhaal waarin uitgeweid wordt over de middelbare school waar de bandleden elkaar in 2010 ontmoetten, belandt in de prullenbak. Ik wil in een paar zinnen snappen met wie ik te maken heb. Wees ‘to the point’. Ook belangrijk: refereer naar de juiste bands als je je sound wilt omschrijven. Zet hierin niet te hoog in. Als je je muziek met die van U2 vergelijkt, ben je niet erg specifiek en kan de demo alleen maar tegenvallen.” Geen enkele programmeur gaat vijf mp3-bestanden binnenhalen en beluisteren. Doe Erik en zijn collega’s een plezier, en neem in plaats daarvan een url op in je mail met luisterbaar materiaal. De kans is dan vele malen groter dat jouw muziek de aandacht krijgt die het verdient.

Helder verzoek

Het is voor programmeurs aantrekkelijk om jou te boeken als je met een helder verzoek komt. Bij Hedon komt vooral de vraag binnen ‘of we een keer kunnen komen optreden’. De programmeur moet dan niet alleen gaan beoordelen of jullie daar geschikt voor zijn, maar ook hoe je past in de programmering. Stel voor of je misschien als support welkom bent bij band X, die over ruim een maand in de grote zaal staat. Laat zien waarom jouw sound aan zal slaan bij de fans van betreffende act of dat je door jullie fans meer ticketverkoop verwacht. Zo onderscheid je je van de rest en maak je het gemakkelijk om je te boeken. Eriks volgende advies: Laat je zien dat je je huiswerk gemaakt hebt. “Verdiep je in het podium, de programmering en de persoon die je gaat benaderen.” Bij Erik doet een mail die aan hem persoonlijk gericht is het veel beter dan een standaardmail aan ‘Beste programmeur’. Een bulkmail is misschien sneller verzonden, maar het effect hiervan meestal minimaal. Zorg dat jij serieus wordt genomen door degene die jij benadert serieus te nemen. Onderzoek of en hoe een podium bij jouw act past en hoe jij past in een programma. Verzeker je ervan dat je de juiste persoon met de juiste vraag benadert. Dus even googlen, rondvragen en vooraf een telefoontje naar de locatie.

Absolute ‘no go’s’

Zoals er een aantal zaken zijn die je vooral moet doen om je act in de kijker te spelen bij programmeurs, zo zijn er ook absolute ‘no go’s’. Tenzij je je muziek stiekem liever niet verder brengt dan de oefenruimte, neem dan de volgende don’ts van Erik ter harte! Als je een standaardmail stuurt naar het podium waar je op wilt treden, maak je het wel heel onwaarschijnlijk dat de lezer warm wordt van jouw verhaal. Ervaren programmeurs als Erik zien in één oogopslag wanneer een artiest een copy and paste verhaal de wereld in spamt (Erik: “soms met de verkeerde aanhef of niet kloppende verwijzingen er nog in”). Het contrast met een verhaal dat een helder verzoek heeft en aansluit bij Hedon is enorm. Gooi je eigen ruiten niet in en zorg dat je tot de laatste categorie behoort. Als het antwoord op een speelverzoek nee blijkt, betekent dat waarschijnlijk dat je muziek niet genoeg in de smaak viel of je aanpak niet voldoende doelgericht was. Balen, maar laat je niet het veld uitslaan. Verbeter je act en je aanpak. Probeer het later, als je aanleiding hebt te denken dat je er nu wel klaar voor bent, nog eens. Maar ga niet iets pushen wat er (voorlopig) niet inzit. Laat de eer aan jezelf na een afwijzing. Erik: “Ga niet eindeloos mailen of bellen. Daarmee wek je geen interesse, maar irritatie op. Als je in een later stadium beter (bij ons passende) muziek maakt of een grotere fanbase hebt, heb je je credibility door die eerste acties al verspeeld.”

Professionaliteit

Tot slot: mocht het je lukken om, zeg, bij Hedon een optreden te regelen, is dat te gek. Omdat een optreden op een dikke locatie naar meer smaakt, wil je natuurlijk dat jouw optreden bij de Eriks der aarde indruk maakt. Dat doe je door steengoed te spelen. Maar alleen een goede performance en sound neerzetten is niet voldoende. Hoe lekker je ook speelt, als je rond je optreden onprofessioneel en onvoorbereid blijkt, verklein je de kans op herhaling. “Dus zorg je”, aldus Erik, “dat je niet te lang nodig hebt met op- en afbouwen en heb je je zaken technisch op orde. Vooral als je een support act doet, doe je de hoofdact een plezier door snel en strak te werken. Wie weet vragen ze je een volgende keer weer als support.” Maar ook: professionaliteit is geen verzameling vaardigheden, maar een attitude. Wees respectvol, laat arrogantie achterwege en de artiestenruimte heel. Wangedrag lijkt misschien rock ‘n’ roll, maar wordt écht niet gewaardeerd. Het enige waar dat je brengt, is op de lijst negatief speeladvies die de grotere Nederlandse podia met elkaar delen.

En? Ben je klaar voor het volgende podium? Dan weet je nu wat je te doen staat: zorg voor een goede bio en nog betere muziek. Plaats deze in een bondige mail. Voeg hier wat vriendelijkheid en vertrouwen aan toe. En speel de sterren van de hemel!

Do’s en don’ts

Do’s

  • Doen: laat zien dat er een publiek is voor je act
    Doen: Schrijf een goede bio
    Doen: Stuur een link in plaats van mp3
    Doen: kom met een concreet verzoek
    Doen: doe je huiswerk

Dont’s

  • Niet doen: standaardmail sturen
    Niet doen: stalken en zeuren
    Niet doen: onprofessioneel zijn

Zie ook

» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Imago-consultant… heb je die nodig als muzikant?
» Contracten voor muzikanten – Leer de basis van het contractenrecht
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Muzikanten & Belastingaangifte – Praktische adviezen
» Videoclip monteren? Volg dit stappenplan!
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Band-fotografie – Tips voor een indrukwekkende fotoshoot
» Coverband, maar geen kopie – Zo trek je publiek
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Wat is Buma/Stemra en waarom lid worden?
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter