Als je als muzikant je brood wilt verdienen, is het belangrijk om te investeren in het opbouwen van je fanbase. Zonder mensen die je muziek willen draaien of je concerten willen bezoeken, wordt het lastig om te leven van je muziek. De vraag is dus: hoe krijgen jij en je muziek meer fans? Gastblogger Maaike van Steenis geeft je haar beste tips!

Je fanbase opbouwen als muzikant

Het gaat niet vanzelf!

Al ruim 8 jaar werk ik als coach en trainer voor muzikanten en creatieven. Ik krijg veel aanvragen voor trainingen en coaching. Bijna altijd gebeurt dat omdat iemand mijn naam ergens is tegengekomen. Of omdat ze door een ander op mij zijn gewezen. Ik hoor nogal eens dat mensen het gevoel hebben dat ze mij overal tegenkomen. Ze zien een blog voorbij komen, lezen een stuk van mij in een muziekblad of komen mijn naam tegen in het programma van een bijeenkomst. Ik kan je vertellen dat dat niet vanzelf gaat. Het is iets waar ik elke dag mee bezig ben. Ik zorg ervoor dat ik ‘in the picture’ kom. Niet omdat ik dat zo leuk vind, maar omdat ik het zie als een essentieel onderdeel van mijn marketing. Ook als muzikant zou je een behoorlijk deel van je werktijd moeten reserveren voor promotie. Je kunt dat doen op verschillende manieren.

Zorg voor een goede online presence

Je hoeft niet alles wat je doet te delen en het is ook niet nodig om op elk kanaal actief te zijn. Maar je wilt wel gevonden kunnen worden én kunnen communiceren met je fans. Communicatie is tegenwoordig geen eenrichtingsverkeer meer waarbij je alleen maar aan het zenden bent. Je fans willen de mogelijkheid hebben om te reageren en willen zich gehoord voelen. Social media zijn hier natuurlijk heel geschikt voor. Post dus niet alleen maar wanneer je speelt of dat je een nieuwe track hebt uitgebracht, maar stel ook vragen. Betrek je fans bij jouw werk. Vraag hen je berichten te delen of zet een win-actie op.

Je fanbase opbouwen als muzikant

Werk samen met anderen

Samenwerken is een snelle én leuke manier om je fanbase te vergroten. Je koppelt als het ware jouw achterban aan die van een collega en andersom, zodat je er beiden beter van wordt. Er zijn heel veel manieren te bedenken om een win-win situatie te creëren door samenwerking. Een groepsproject, een duo-concert, het uitwisselen van blogs, het delen van elkaars berichten op social media, om maar een paar opties te noemen. De meest vruchtbare samenwerkingen ontstaan met muzikanten waarmee je een klik voelt, die qua stijl aansluiten op jouw act (zodat jouw fans hen waarschijnlijk ook tof vinden) en die ongeveer even bekend zijn.

Bestook de media

Een goede recensie in een muziekblad, een interview in een podcast of een artikel op een website of blog kunnen een enorme impact op je naamsbekendheid hebben. En, op hun beurt, kunnen al deze media niet bestaan zonder aantrekkelijke content. Dus staan ze meestal zeer open voor suggesties. Om kans te maken dat je geplaatst wordt, is het belangrijk dat je goed duidelijk maakt waarom jij juist hen benadert, en waarom jouw act interessant is voor hun publiek. Het is een mythe dat je al bekend moet zijn om kans te maken op media-aandacht. Het kan voor een journalist of recensent juist heel tof zijn om een nieuwe ontdekking te doen.

Doe mee aan wedstrijden

Er zijn in Nederland en België talloze wedstrijden waar je als muzikant aan kunt meedoen. Als je wint (of hoog eindigt) geeft dit je bekendheid een enorme boost, omdat er altijd veel (media-)aandacht is voor de winnaars. Ook levert het vaak goede contacten op, en soms een mooie prijs. Bovendien is jouw deelname weer iets waarover je kunt posten op je Social Media of waarover je een persbericht kunt versturen.

Wat zijn jouw beste tips om je fanbase te vergroten? Laat hieronder een reactie achter!

» Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen
» Hoe cover ik een liedje? Gebruik deze 3 tips!
» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Hoe jezelf als DJ promoten? Met de juiste houding!
» Professioneel muzikant worden: 5 must do’s
» Muzikanten vinden en online samenwerken: ‘Hey, do you wanna collab?’
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» Writer’s block? Tips voor songwriters
» DJ-optredens professioneel aanpakken
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?

Gastblogger Maaike van Steenis
Maaike van Steenis leert muzikanten hoe ze geld kunnen verdienen met hun muziek en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Ze geeft het vak ondernemerschap op Codarts en ArtEz en geeft regelmatig workshops op festivals als InJazz en BUMA Classical. In 2017 verscheen haar boek Tussen Kunst en Cash. Bezoek haar website Succesvol ondernemen als creatief voor meer informatie.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter