Je muziek promoten? Content is de beste reclame
Gepubliceerd op vrijdag 15 september 2023
Lange dagen in de thuisstudio en urenlang bezig met je songteksten: je nummer kan eindelijk naar de distro om te worden uitgebracht. Het werk zit erop. Of toch niet? Want hoe zorg je ervoor dat je muziek wordt gevonden en beluisterd? Gastblogger Jamie van Achteren van online marketingbureau Streverz vertelt hoe je met content marketing je doel bereikt. Helemaal zelf!
Je muziek verdient een publiek
Als artiest stop je tijd, geld en energie in je muziek. De grotere platenlabels geven vervolgens veel geld uit aan marketingcampagnes om die muziek goed in de markt te zetten. En dat is wat artiesten moeilijk vinden om zelf te doen. In dit blog ontdek je hoe jij je muziek onder je doelgroep brengt met je content marketing-strategie. Je hebt hard aan je muziek gewerkt en dat verdient een publiek.
Wat is content marketing eigenlijk?
Content marketing is jezelf – en je muziek – onder de aandacht brengen van jouw (potentiële) fan. Content kan een social media-bericht zijn, maar ook een blog, een podcast of een TikTok-video. Met content marketing probeer je je doelgroep te inspireren en te motiveren, of gewoon te entertainen. Je wilt proberen om anderen verder te helpen met je content. Vraag jezelf daarom altijd af: “Wat kan iemand anders met deze content?” Nemen we dit als uitgangspunt, dan snap je dat we content marketing niet inzetten als één of ander reclametrucje. Je doet het altijd met een bepaald doel. Denk aan:
- Meer luisteraars
- Meer volgers
- Meer boekingen
- Meer merchandise verkopen
Als artiest heb je vaak een verhaal dat je wilt vertellen. De kunst is om dit op de juiste manier over te brengen met je content. Het is niet per se belangrijk wat je doet, maar vooral waarom je het doet. Begin altijd met het waarom. Vervolgens is het belangrijk dat je in kaart hebt wie je doelgroep is. Zijn het jongeren of juist ouderen? Waar wonen zij? En wat zijn hun interesses? Dit is ook belangrijk voor je tone of voice, want welke termen (slang) ga je gebruiken in je content?
Een klein beetje theorie vooraf (het AIDA-model)
Er zijn vier fases waar je doelgroep zich in kan bevinden: Aandacht, Interesse, Drang – ofwel verlangen – en Actie. Dit is ook wel bekend als het ‘AIDA-model’; wat eruitziet als een trechter. Het AIDA-model is een principe dat je overal tegenkomt. Niet alleen in content marketing, maar ook in blogs, YouTube-video’s en bij grote merken. Ik heb het zelfs in dit blog toegepast. Toen ik begon als SEO-specialist, maakte ik elke keer een bouwplan, maar dit verandert in een denk- en schrijfwijze naarmate je het meer doet.
Hoe heb ik het toegepast in dit blog?
- Aandacht: Door pijnpunten te benoemen in de inleiding probeer ik de aandacht te trekken van de lezer. Veel beginnende artiesten werken namelijk keihard aan hun muziek, maar krijgen weinig luisteraars (been there, done that).
- Interesse: Ik probeer duidelijk te maken dat dit artikel een oplossing kan zijn voor je probleem: ‘want dat kan jij gewoon zelf doen’.
- Drang: Iets verder in het artikel komt het verlangen aan bod. Hierbij haak ik in op de resultaten die je in je hoofd hebt. Je wilt bijvoorbeeld dat je muziek een groter publiek krijgt. Later lees je hier meer over in scanbare bullet points: ‘meer luisteraars’, ‘meer volgers’, ‘meer boekingen’, etc.
- Actie: We sluiten af met een ‘call-to-action’. Aan het einde van dit artikel ben ik namelijk oprecht benieuwd naar hoe jullie dit gaan toepassen. We kunnen veel leren van elkaar. Denk trouwens aan ‘The Rule of 7’: iemand moet zo’n 7 keer in aanraking zijn gekomen met jou voordat ze actie ondernemen of een beslissing nemen.
Manipulatie?
Dus eigenlijk ben je je lezer aan het manipuleren door deze methode toe te passen? Nee, absoluut niet! Dit is iets wat ik vaak te horen krijg als ik dit toelicht. Door het AIDA-model toe te passen krijg je beter inzicht in de behoeften en pijnpunten van je doelgroep. Daarop kan je dan inspelen, zodat je je lezer of potentiële klant kan helpen én motiveren om wat te gaan doen. Zo zou ik het geweldig vinden als jij – na het lezen van dit artikel – je super gemotiveerd voelt om te gaan strijden.
Hoe pak je dit het beste aan? (Jouw strategie)
Voorbeelden van content die anderen plaatsen
Content plaatsten op social media kan op twee manieren: gratis publiceren of betaald promoten (advertentiecampagne). Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Heb je weinig budget? Dan is gratis promoten meer dan prima. Heb je wat meer budget en wil je dat het allemaal wat sneller gaat? Dan is betalen voor zichtbaarheid en data wellicht een betere optie. Vooraf ga je een doel vaststellen. Probeer dit meetbaar (of SMART) te maken. Want wat is nou eigenlijk het doel dat je wilt bereiken met je content marketing-strategie? Als dit duidelijk is ga je aan de tekentafel zitten en brainstormen voor content-ideeën. Hieronder wat inspiratie voor content die je kan plaatsen:
- Laat mensen zien wat je zoal doet op een dag (wees jezelf)
- Een kijkje achter de schermen van je studiosessie/opnames
- Tips of kennis over iets waar de interesse van je doelgroep liggen
- Hilarische bloopers tijdens de shoots van je muziekvideo
- Deel grappige content (Bol.com en Noah’s Ark zijn hier sterk in)
Het is belangrijk dat je in kaart hebt hoe vaak je gaat posten, wat je gaat posten en wanneer je gaat posten. Hieronder de vragen nog even op een rijtje:
- Hoe vaak ga je posten?
- Wanneer ga je posten?
- Wat ga je posten?
- Welke post doet het goed?
- Wat valt er te leren van je laatste post?
Samenwerken met andere creatievelingen
Samen sta je altijd sterker. Ken je bijvoorbeeld iemand die graag wil groeien als tekenaar? Dan kun je bijvoorbeeld overleggen om jouw muziek onder de video te zetten van een tekening die geïllustreerd wordt. Zo krijgt de tekenaar meer zichtbaarheid met de tekening en jij wanneer de achtergrondmuziek wordt beluisterd. Samenwerkingen met andere artiesten kunnen altijd goed uitpakken: jij wordt geïntroduceerd aan de doelgroep van de ander, en de andere weer aan die van jou. Je zou ervoor kunnen kiezen om gast te zijn bij een podcast-aflevering en daar je muziek te promoten. Grappige momenten van de podcast kan jij dan weer plaatsen op je eigen social media. Dit is iets wat de Nederlandse artiest Hef veel doet. Het komt soms wel wat tijd om de hosts van de podcasts te contacteren.
Gelijk aan de slag
Wacht niet op het ‘perfecte moment’, maar begin gewoon direct. Het is belangrijk dat je consistent post, en dus niet dat alles perfect is. Er zijn genoeg video’s te vinden op YouTube die je hiermee op weg kunnen helpen. Zo heb ik zelf veel mogen leren van Burstimo. Dit is wel in het Engels, maar een aanrader.
Ik ben benieuwd wat voor soort content je gaat bedenken. Misschien heb je zelfs wel tips voor andere artiesten die hier net mee beginnen? Laat het mij weten in de comments!
Zie ook
» Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen
» Platendeals voor muzikanten – Advies van een advocaat
» Als muzikant je doelen bereiken met e-mail
» Hoe verkoop je een beat?
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
Nog geen reactie...