Merchandise verkopen – Goede bijverdienste voor de muzikant!
Gepubliceerd op woensdag 1 juli 2020
Je fans als levende reclamezuilen. Het kan met merchandise. Je naamsbekendheid als band of muzikant vergroten, en als het meezit er ook nog geld aan verdienen. Zorg eerst voor een goed bandlogo, zet het op een T-shirt, treed op in een kroeg, zet achterin een tafel neer en verkoop het T-shirt, het iPhone-hoesje, de button, het zweetbandje en het behaatje met opdruk.
- Van rompertje tot doodskist
- Koffer vol cd’s
- Marlon Brando
- Kwaliteitsbewust
- Valkuilen
- Goed om te weten
- Tafeltips voor merchandise
- Meisjes meest kooplustig
- Zie ook
Van rompertje tot doodskist
De band Kiss verzorgt met zijn merchandise de fans van de wieg tot het graf. Voor wie in de baarmoeder headbangde op ‘I was made for lovin’ you, baby’, is er na de geboorte het Kiss-rompertje en het Kiss-slabbetje. Zijn de melktandjes doorgekomen dan is het tijd voor de Kiss-M&M’s. Om groot te groeien, is er de Sugar Frosted Kiss Krunch. En in bad gaat de kleine met de Kiss rubber duck. Wil je als Kiss-fan voor je geliefde een romantisch dinertje bereiden, doe dan het Kiss-schort voor. Met de nodige Kiss This-wijn achter de kiezen, is het tijd voor vervolgromantiek. Is het daarbij niet de bedoeling om de fanbase nog verder uit te breiden, doe dan het Kiss ‘tongue lubricated’-condoom om. Drie stuks in een pakje, met de sfeerverhogende kleur van de tong van bassist ‘The Demon’ Gene Simmons. Maar ja, aan alles komt een eind. Niet getreurd. Kiss heeft een heuse Kiss-doodskist (in standaard- of premiumuitvoering). Gelieve deze nog bij leven aan te schaffen en te gebruiken als minibar, of als plek om je terug te trekken, als je op je gemak de Kiss Comics wil lezen, of Kiss wil luisteren met de Kiss headphones op. En als het einde daar is, dan gewoon met kis(s)t en al de grond in. Al is het wel jammer van zo’n fraai glimmende coffin die meer dan 3.000 dollar heeft gekost. Oh ja, en dan is er nog de Kiss urn als je liever de oven in gaat dan de kouwe grond. Back to reality folks, wat Kiss doet, is een mega-industrie. De band is een brand geworden. Het is miljoenenbusiness. Het merk Kiss is here to stay. Het heeft alles mee: zijn naam, zijn logo, de beschilderde gezichten. Het concept is tot de laatste drup uitgemolken.
Koffer vol cd’s
Hoe nu, als jouw merchandise-realiteit zich beperkt tot het vullen van een plakkerig formicatafeltje bij de toiletten, of de tochtende ingang van het buurthuis waar je vanavond speelt? Nou, het begin is er tenminste. Veel bands nemen namelijk een koffer vol cd’s mee naar een optreden, maar vergeten die vervolgens aan te bieden aan het publiek. Dat is de ervaring van Bianca Wijnsma, van Bianca Wijnsma Producties in Hurdegarijp. Wijnsma (die ook boekingskantoor Trigger Bookings heeft) adviseert bands op het gebied van pr, promotie en merchandise. Hoe simpel ook, succesvolle merchandising begint met het melden dat je dingen te koop hebt. Er zijn frontmannen en -vrouwen die moeite hebben met het aanprijzen van hun koopwaar en zich vooral willen concentreren op hun artistieke aspiraties. Dat leidt tot gemompel in de microfoon: er is merchandise. Maar, het is niet iets om je voor te schamen. Wie zich serieus neemt, prijst zijn waar openlijk aan en laat weten dat de band na het optreden bij de merchandisetafel cd’s en posters signeert. De fysieke aanwezigheid van de artiest doet wonderen. Het is een trend, mede ingegeven door de sterke terugloop van de cd-verkoop. Was je idool vroeger op afstand en onaantastbaar, tegenwoordig is een signeersessie na een concert ook voor grote bands of solisten geen zeldzaamheid meer. Een handtekening en samen op de foto. Waar kun je jezelf beter verkopen dan in de concertzaal? Je hebt al je klanten bij elkaar. Merchandise is koopwaar. Het zijn afgeleide producten van de band en zijn muziek, bedoeld om geld te verdienen, maar ook om de band als brand in de markt te zetten. Fans willen niets liever dan hun idolen uitdragen. Het vergroot de naamsbekendheid, het vergroot de fanbase en met een beetje geluk spekt het de kas. Wie heel goed is in merchandise kan op een avond meer aan de verkoop van T-shirts en andere bandgerelateerde artikelen verdienen, dan aan de ticketverkoop.
Marlon Brando
Het is begonnen met filmster en sekssymbool Marlon Brando die in de jaren vijftig van de vorige eeuw in films een strak wit T-shirt droeg. Gewoon een onderhemd. Niemand had het nog op die manier getoond en het werd een hit. De witte T-shirts vlogen over de toonbank. Stoere jongens identificeerden zich met Brando en die andere witte T-shirtdrager, James Dean. Van het witte shirt is het maar een kleine stap naar de muziek en het zwarte bedrukte T-shirt. Het zwarte T-shirt met bandnaam is het meest gangbare merchandise-artikel. Het maakt 80 procent uit van de verkoop van bandgerelateerde producten. Voor een T-shirt met opdruk is ‘een goed logo’ de eerste winst, zegt Wijnsma. Een weliswaar artistiek, maar ook eenvoudig (dat wil zeggen gemakkelijk herkenbaar) bandlogo, komt overal terug: op de website, op merchandise, op foto’s en zeker tijdens concerten. Wijnsma: „Je moet tijdens een optreden je naam ergens herkenbaar op hebben staan, op een backdrop, of op de bassdrum. Zeker op grote festivals is het belangrijk dat de mensen weten naar wie ze kijken en luisteren.’’ De naam, of liever het beeldmerk is dé tool voor promotie en merchandise. Fans kopen spullen met de bandnaam erop, omdat ze ergens bij willen horen. Bij kleding is de emotionele toegevoegde waarde het grootst. Ze betalen graag om te fungeren als uithangbord voor een ander. Het is niet raar om een paar mooie meisjes in het publiek vóór het optreden een T-shirt cadeau te doen met de vraag om het meteen aan te trekken. Het kan de merchandiseverkoop aardig stimuleren. Het is verder niet verkeerd om een aantal shirts op de achterkant te laten bedrukken met het woord crew en dat aan medewerkers te geven van de locatie waar je als band optreedt. Crew op zijn shirt, dat geeft de crewmember een gevoel van belangrijkheid en hij gaat er waarschijnlijk harder door lopen. Kroegbaas en festivalorganisator, állemaal een T-shirt cadeau doen. Omdat merchandise niet alleen een commercieel, maar ook een promotioneel doel heeft, is het beter om niet voor álles geld te vragen, vindt Wijnsma. Een sticker, een button, een sleutelhanger, een usb-stick, een kazoo, allemaal met opdruk, en een bandfoto, kunnen misschien voor niks weg. Een ideaal promotiemiddel vindt ze nog altijd het bedrukte bierviltje: ,,Dat leg je overal neer in de kroeg waar je speelt. Effectief en niet duur.‘’ Het laten bedrukken van producten kan gewoon via internet. Foto of tekst in een voorbeeld plakken, aantal opgeven, betalen en een paar dagen later staat de koerier met het pakket voor de deur.
Kwaliteitsbewust
Promotie en merchandise staan of vallen met het budget van de band. ”Het zijn allemaal hobbyisten met weinig budget. Maar ze zijn wel kwaliteitsbewust’’, zegt Wijnsma. Ze spreekt uit ervaring: ’’Een band had het plan opgevat om iets met damesslipjes te doen. Hilarisch idee, vond ze, maar uiteindelijk werd het geskipt. ”De mannen wilden er de bandnaam op geborduurd hebben. Dat maakte het toch iets te prijzig. Maar het idee was goed. Ik bedoel, wat heb je eraan als na één keer wassen, het bandlogo van je slipje is verdwenen?’’’ Hoe diverser de merchandise, des te beter, vindt Wijnsma. Ze krijgt gaapneigingen bij het zoveelste zwarte T-shirt met bandnaam, nog steeds een van de populairste merchandise-items. Andere mogelijkheden die ze noemt zijn: sexy damesshirtjes, bodywarmers, behaatjes, zweetbandjes, patches, drumstokken en baseballcaps. Eigenlijk zijn de mogelijkheden onbeperkt en het hoeft ook niet duur te zijn. Nu, in een tijd van retro, is het hip om als band cassettebandjes met je muziek aan de fans te slijten. Het kan ook modern: een kaartje weggeven met een downloadcode, zodat de ontvanger een gratis bandsong kan luisteren. Professionele bands bieden hun merchandise ook op hun internetsite aan. Amateur- en semi-professionele groepen doen dat veel minder. Volgens Wijnsma heeft het niet zo de aandacht. ”Het is de vraag of het de moeite loont om een webwinkel op te zetten als je twee euro op een T-shirt verdient.‘’ Undawn (Undawn.com) is een van de bands met een webwinkel en biedt cd’s en T-shirts aan.
Valkuilen
Bianca Wijnsma waarschuwt voor de valkuilen van merchandise en promotie: ”Zorg ervoor dat je logo uniek is.’’ Ze heeft verschillende tributebands in haar boekingsstal (onder meer de Kiss–tributeband: Kiss on the Rocks). Die groepen moeten voorkomen dat hun reclame- en promotie-uitingen te veel overeenkomen met die van de band die ze coveren. Een vergelijkbaar logo kan tot juridische problemen leiden. Het kan trouwens geen kwaad als de band ook zelf zijn naam beschermt. ”Zeker als de definitieve doorbraak in zicht is en het succes binnen handbereik. Dan is het beter dat jan en alleman niet zomaar commercieel met je beeldmerk aan de haal gaat.’’ De wereld van de merchandise is divers, maar het principe is simpel. Wijnsma: ”Zoek iets wat bij je past. Ben je een boerenrockband, dan denk ik aan koebelletjes. Ben je een Metallica Tributeband ,kom dan niet aan met iets zoetigs, maar met eh… tja, dan kom je toch al weer gauw op een zwart T-shirt.‘’
Goed om te weten
Tafeltips voor merchandise
- Zet de tafel op een plek waar veel mensen voorbij komen, bij de ingang/uitgang, of in het pad naar de toiletten.
- Zorg voor voldoende verlichting en een overzichtelijke en prominente display van artikelen met de prijzen erbij en vul ook de lege achtergrond op met posters of shirts.
- Houd de prijzen redelijk en biedt combinaties van producten aan.
- Maak één persoon verantwoordelijk voor de verkoop. Houd bij wat er wordt verkocht. Wees alert op een mogelijke greep uit de kas.
- Noteer het e-mailadres van de concertbezoeker, zodat je hem of haar op de hoogte kan houden van bandactiviteiten.
Meisjes meest kooplustig
Niet jongens, maar meisjes blijken het meest kooplustig. Dus richt je ook en vooral op die doelgroep. En bij wie kunnen we wat dat betreft beter te rade gaan dan bij de artiest die van tienermeisjes moet leven: Justin Bieber? Armbanden, girlie-shirts, halskettingen, zonnebrillen, shoppingtassen, kalenders, make-up-etuis. En Justin gaat ook voor dames met een frisse adem: tandenborstels en dental floss. Alles natuurlijk met de beeltenis en/of de naam van het idool. En zo is de lijn gemakkelijk door te trekken naar lippenstift, deodorant, crème en parfum. Er is altijd wel een producent of leverancier die producten in licentie geeft. Het wachten is nog op het inlegkruisje met bandlogo.
Zie ook
» Bax Music merchandise
» Alle merchandise
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen
» Imago-consultant… heb je die nodig als muzikant?
» Contracten voor muzikanten – Leer de basis van het contractenrecht
» Muzikanten & Belastingaangifte – Praktische adviezen
» Band-fotografie – Tips voor een indrukwekkende fotoshoot
» Tien manieren om als muzikant geld te verdienen
» Coverband, maar geen kopie – Zo trek je publiek
» Je fanbase opbouwen als muzikant
» Hoeveel durf jij te vragen voor een gig?
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Wat kost een videoclip maken?
» Hoe jezelf als DJ promoten? Met de juiste houding!
» Hoe kun je doorbreken als producer?
Nog geen reactie...