Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren!
Gepubliceerd op donderdag 8 oktober 2020
Hoe fijn zou het zijn als je iedere maand standaard voorspelbare inkomsten genereert met je muziek? Dat kan met een membership, waarbij fans een ‘abonnement’ op jou nemen om je te supporten en eventueel in ruil daarvoor tegenprestaties krijgen. Gastblogger én muzikant Mirjam Sieben van Onlightning vertelt hoe je zoiets opzet en waar je op moet letten.
Foto: Willem Wouterse
- Boterham of investeren
- Inkomstenbronnen
- Memberships
- Pakketten
- Zonder stress
- Toegevoegde waarde
- Voorbeelden tegenprestaties
- Platforms
- Promoten
- Conclusie
- Zie ook
Boterham of investeren
Veel muzikanten zouden graag hun boterham willen verdienen met het maken van muziek, zodat ze meer tijd kunnen besteden aan datgene wat ze leuk vinden. Dat vergt ondernemerschap. Want hoe kun je voldoende en – misschien nog wel belangrijker – voorspelbare inkomsten genereren met je muziek? Heel belangrijk om ervan te kunnen leven, maar ook om dit (gedeeltelijk) weer terug te kunnen investeren in je muziekbusiness zodat je verder groeit.
Inkomstenbronnen
Optredens zijn vaak de grootste inkomstenbron van een muzikant. Maar daarnaast zijn er nog meer mogelijkheden, zoals de verkoop van fysieke muziek en merchandise en het binnenhalen van online streams. Hoe meer verschillende inkomstenbronnen je als muzikant hebt, hoe minder je afhankelijk wordt van één, wat dan ook minder stress geeft als er (tijdelijk) iets wegvalt.
Memberships
Nóg iets waar je aan zou kunnen denken, is om een membership op te starten rondom je muziek. Fans betalen je dan een vast bedrag per maand omdat ze jou als muzikant (of band) willen supporten. In ruil daarvoor kun je eventueel tegenprestaties aanbieden. Dit is natuurlijk vooral interessant als je al flink bezig bent met het opbouwen van een fanbase. Het aangaan van een maandelijkse betaling wordt vooral door ‘superfans’ gedaan. Met mijn band The Dirty Denims zijn we ook een membership gestart.
Pakketten
Als je een membership wil starten, is het slim om verschillende pakketten te maken, bijvoorbeeld drie verschillende ‘tiers’ zoals dat in het Engels vaak wordt genoemd. Deze geef je dan verschillende prijzen, en hoe meer men betaalt hoe meer men er voor terugkrijgt. Geef de pakketten ook een duidelijke en leuke naam die bij jouw muziek past. Zo bieden wij met The Dirty Denims drie pakketten aan, waarbij we verwijzen naar kledingmaten (gerelateerd aan onze bandnaam): Medium (4 euro pm), Large (8 euro pm) en Extra Large (12 euro pm). Er wordt vaak gezegd dat het middelste pakket het meest wordt gekozen, maar bij mijn band hebben tot nu toe alle dertien leden het ‘Extra Large’ pakket gekozen! Start met prijzen die voor jou goed voelen en je kunt later altijd nog omhoog gaan met de prijzen voor nieuwe members.
Zonder stress
Wat kun je allemaal aanbieden zonder dat je iedere maand zit te stressen om het gedaan te krijgen? Eerst ben ik gaan bedenken wat wij sowieso al deden. Zijn er dingen die je nu openbaar doet, maar die eigenlijk toch vooral interessant zijn voor de grootste fans? Bij ons zijn dit bijvoorbeeld de maandelijkse vlogs. Of zijn er dingen die je toch al doet waar je iets mee kan voor de members? Ik film vrijwel ieder optreden met een camera: waarom geven we dit niet weg? Daarnaast heb ik flink inspiratie opgedaan bij andere muzikanten die al abonnementen aanboden. Alles wat mij aansprak, schreef ik op en vervolgens ben ik het gaan inventariseren.
Toegevoegde waarde
Verder heb ik erop gelet dat het ons niet al te veel tijd en moeite kost om de tegenprestaties te leveren maar dat er wel veel interessante waarde in zit voor de members. Denk aan exclusiviteit, zoals content die alleen voor members zichtbaar is, of dat ze daar éérder toegang toe krijgen dan niet-members. Bedenk ook eens waar je members korting op zou kunnen geven. Misschien zijn er ook dingen die je gratis kunt geven aan members. Ook kan beslissingsbevoegdheid aantrekkelijk zijn, bijvoorbeeld dat ze mogen meebepalen welke liedjes je speelt of over nieuwe merchandise. En denk ook eens aan sociale aspecten, zoals het openbaar bedanken van nieuwe members en hun naam in de credits van video’s.
Voorbeelden tegenprestaties
Hieronder in de afbeelding (of op deze pagina) zie je de waslijst aan tegenprestaties die wij als band geven. Zoals je ziet, zijn er een aantal dingen die in ieder pakket bijna hetzelfde zijn, maar dat het voordeel bij een hoger abonnement nét wat meer is, zoals eerder liedjes horen en het percentage korting op de webshop. Daarnaast zijn er een aantal specifieke tegenprestaties per pakket en ieder hoger pakket heeft ook altijd alle voordelen van lagere pakket(ten) in zich. Hopelijk geeft het je voldoende inspiratie voor jouw abonnementen!
Platforms
Je kunt een membership starten op platforms zoals Patreon en Petje.af, maar je kunt het ook in eigen beheer doen met een Shopify-website bijvoorbeeld. Dat laatste hebben wij met de band gedaan. Onze website was sowieso al volledig gemaakt met Shopify, omdat de webshop-functie daarin heel goed is en we zo geen aparte kosten hebben voor een ‘website’ en een ‘webshop’. Met de Memberships-app van Bold hebben we nu de mogelijkheid om ook memberships technisch helemaal te regelen, inclusief bepaalde content alleen zichtbaar maken voor members. Dit heeft als voordeel dat we alles in eigen hand houden, inclusief onze eigen data, en geen percentage hoeven af te geven aan het platform. We betalen 9,99 dollar per maand tot 50 members. En mocht je dit nog te lastig vinden, dan kun je altijd starten op bestaande platforms.
Promoten
Als je membership klaarstaat, dan moet je natuurlijk fans laten weten van het bestaan. Wij hebben dit tijdens een Facebook live gedaan, echt een soort ‘online release party’ van het membership, waarin we tien liedjes speelden en tussendoor vertelden over het membership. Vervolgens wil je mensen er regelmatig aan herinneren; dit kun je doen door losse social media posts en e-mails die je iedere week weer iets anders insteekt. Een voorbeeld: bij ons krijgen Extra Large members twee gratis loterijtickets. We hadden onlangs weer een lotterij en in de tekst voor het kopen van lootjes meldden we ook dat members er twee gratis krijgen. Een ander voorbeeld: we posten een video van één liedje van een optreden openbaar en vermelden daarbij dat members het complete optreden op video krijgen.
Conclusie
Zo zie je maar weer: als jij je best doet met het opbouwen van je fanbase dan kun je voorspelbare en terugkerende inkomsten krijgen met je muziek. Wil je meer leren over hoe je meer fans aantrekt? Check dan eens het F.I.R.E. programma.
Zie ook
» Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen
» Hoe verkoop je een beat?
» Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen
» Maak fans van je volgers – 6 social media-tips voor artiesten
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» 10 manieren om thuis productief te zijn als muzikant
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» DJ-optredens professioneel aanpakken
Mirjam Sieben van Onlightning leert muzikanten hoe ze hun fanbase kunnen opbouwen door middel van online marketing. Daarnaast is ze de frontvrouw van hardrock-band The Dirty Denims. Veel meer tips zijn te vinden via haar website onlightning.nl en je downloadt hier haar gratis e-book, met veel meer informatie over onder andere de fanreis.
Foto: Willem Wouterse
Nog geen reactie...