Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen

Optreden bij Koffietijd, in de studio van 3FM of in het voorprogramma van een bekende artiest? Daar zeg je als ambitieuze artiest natuurlijk geen nee tegen. Maar soms zou je dat beter wel kunnen doen, adviseert gastblogger Jim Kreeftenberg, alias De Muziekindustriecoach. Want misschien spreek je met je optreden ongewild het ‘verkeerde’ publiek aan. Met deze zes vragen bepaal je wie jouw doelgroep is en hoe je die ideale fan bereikt.

Durf nee te zeggen

In het begin van je carrière ben je waarschijnlijk blij met alle media-aandacht. Overal waar ze je willen hebben, kom je optreden, zeker als het landelijke zenders of grote podia zijn. Je moet jezelf in de kijker spelen, toch? Absoluut waar. Bovendien is optreden altijd leuk en het belangrijkste is dat je de muziek maakt die je wil maken. Maar als je als artiest een vaste en groeiende fanbase wil opbouwen, is het wel slim om je verdiepen in je doelgroep. Wie luistert er naar jouw muziek? Wie wil je dat er luistert? En waar zitten die mensen? Wie is, kortom, jouw ideale fan? Als je weet voor wie je muziek maakt, zul je begrijpen dat je soms toch beter nee kunt zeggen tegen een optreden dat in eerste instantie een geweldige kans leek. Want als je als singer-songwriter het voorprogramma doet van een trap-artiest, kom je jouw ideale fan daar waarschijnlijk niet tegen. En als jij cool kids van 13 tot 19 jaar wil aanspreken maar je primeurt je nieuwe single bij Koffietijd, is het snel gedaan met je credibility.

Je ideale fan

Het is dus heel belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is, waar je die kunt vinden en hoe je die kunt aanspreken. De volgende zes vragen helpen je daarbij. Neem jouw ideale fan(s) in gedachten en ga het rijtje af. Als je alle vragen hebt beantwoord, heb je een duidelijk profiel van jouw doelgroep. Gebruik dat profiel als leidraad bij alle keuzes die je als artiest maakt, van het posten van een TikTok-video tot het toezeggen van een optreden. Nogmaals: je moet vooral doen wat je leuk vindt, maar als je een steady fanbase wil opbouwen, is een doelgroepschets een goede houvast. Weet je ook meteen wat je moet zeggen als Koffietijd belt 😉

#1. In welke levensfase zitten ze?

Hoe oud zijn jouw fans, welke opleiding en/of werk doen ze, waar wonen ze en wat verdienen ze? En welke media passen daarbij? Is jouw ideale fan bijvoorbeeld een jonge ouder? Misschien zijn er influencers op het gebied van ouderschap die jouw muziek onder hun content willen plaatsen.

#2. Hoe ziet hun dag eruit?

Wat doen jouw ideale fans op een dag? Denk aan opleiding, werk, sport en hobby’s. Op welke locaties zijn ze te vinden en op welke tijdstippen zijn ze goed of juist slecht te bereiken? Is jouw ideale fan bijvoorbeeld een fanatiek sporter? Dan zou je workout-playlists kunnen targeten op Spotify. Of je maakt sportcontent op je socials: ‘kijk eens hoe goed je op mijn muziek kunt hardlopen/mountainbiken/deadliften’.

#3. Hoe luisteren ze muziek?

In Nederland luisteren verreweg de meeste mensen muziek via Spotify, maar er zijn ook nog heel veel mensen die in de auto naar de radio luisteren, of zweren bij vinyl. En ja, ook cd’s worden nog steeds verkocht. Hoe zit dat met jouw ideale fans? Hoe luisteren zij naar jouw muziek? Je wil natuurlijk inspelen op hun behoeften. Dus wat ga je doen: alleen digitaal releasen of ook een fysiek product uitbrengen?

#4. Welke media gebruiken ze?

Leest jouw ideale fan de krant? Of is een bepaald tijdschrift favoriet? Bingo! Benader die media zelf of huur een perspromoter in om aandacht te genereren in de krant of het magazine. En social media is natuurlijk ook media (je verwacht het niet). Waar zitten jouw fans? Bereik je ze op Instagram, zitten ze nog op Facebook of moet je op TikTok of Snapchat zijn?

#5. Naar welke andere artiesten luisteren ze?

Jij bent (helaas 😉 niet de enige artiest waar jouw ideale fan van houdt. Bedenk naar welke muziek ze nog meer luisteren en kijk de kunst af bij die artiesten. Dat zijn dus niet persé artiesten die vergelijkbaar zijn met jou of jouw muziek, maar artiesten met dezelfde doelgroep. Vind je het lastig? Begin eens bij je eigen inspiratiebronnen. Maak een playlist met tien tracks die je zelf goed vindt en waar jouw muziek naadloos tussen past. Vul die artiesten daarna in op musicroamer.com, om meer artiesten in hetzelfde spectrum te vinden. Duik in hun profielen. In welke playlists staan ze? Richt jouw pitch ook op die lijsten. Wie is hun boeker? Neem contact op: misschien ben jij wel hun ideale support-act. Dan weet je zeker dat je (ook) voor je eigen doelgroep staat te spelen.

#6. Hoe heten ze?

Geef jouw ideale fan een naam. Zo krijgt een abstract karakter een persoonlijkheid, waardoor het profiel tot leven komt en je nog meer gevoel krijgt bij jouw doelgroep. In meetings met je team klinkt het nog gezellig ook: “Mariëlle luistert iedere ochtend naar de radio.” “Mo ging weer viral op TikTok.” En “Cissy stond weer links vooraan, die ging helemaal los!”

Zie ook

» Maak fans van je volgers – 6 social media-tips voor artiesten
» Marketing voor de pure muzikant
» Hoe bereid je als solo-artiest een photoshoot voor?
» Als muzikant je doelen bereiken met e-mail
» Publishing deals voor muzikanten – Een advocaat legt uit
» Hoe verkoop je een beat?
» Muziekproductie en het geheim van een effectieve contentkalender
» Meer aandacht voor je muziek? ‘Positionering’ is het antwoord
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Artiesten-managers in de muziekindustrie – Heb je die wel nodig?
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren

Gastblogger Jim Kreeftenberg (De Muziekindustriecoach)
Jim Kreeftenberg is De Muziekindustriecoach. Vanaf 2007 werkte hij bij Warner Music, Sony Music en Spotify, waar hij zich bezighield met streaming, marketing en artist & label services. Sinds 2020 helpt hij artiesten hun weg te vinden in de muziekindustrie. Hij biedt één-op-éen-coachingstrajecten, geeft masterclasses, werkt aan een online programma en deelt tips op TikTok en Instagram. Jim speelt piano sinds zijn zevende, weet ook raad met een (bas)gitaar en drums en droomt van een eigen studio.
1 reactie
  1. Melissa schreef:

    Wow!
    Als beginnertje in de Ambient heb ik daar nooit bij stil gestaan.
    Hier MOET ik es over mediteren, dank je voor deze entry!!!

Laat een reactie achter