Zo krijg je alle vergoedingen voor jouw muziekrechten in België

Breng jij muziek uit in eigen beheer? Dan heb je recht op verschillende vergoedingen wanneer iemand jouw muziek beluistert of gebruikt. Heel wat artiesten vinden echter moeilijk hun weg in het doolhof van de muziekrechten. Daarom legt gastblogger Liesbeth Beullens van Tokl uit hoe deze rechten in elkaar zitten en wat je concreet moet doen om al jouw vergoedingen te innen in België.

Drie belangrijke beheersvennootschappen

Elk nummer dat je uitbrengt, bestaat uit een master (de eigenlijke opname van het nummer) en een onderliggende compositie (de akkoorden, melodieën en tekst). Op beide delen van het nummer zijn andere muziekrechten van toepassing en verschillende organisaties staan in voor het collectieve beheer daarvan. Zo heb je misschien al gehoord van Sabam, SIMIM en PlayRight. Deze beheersvennootschappen richtten samen het platform Unisono op. Daar kunnen organisaties en bedrijven een licentie kopen om muziek te gebruiken, bijvoorbeeld tijdens een event, op de werkvloer, voor wachtmuziek op een telefoonlijn en meer. Om als artiest, muzikant, componist of producent jouw vergoedingen te innen, moet je echter bij Sabam, SIMIM en PlayRight afzonderlijk aankloppen. Vervolgens zorg je ervoor dat de rechten eerlijk verdeeld worden onder alle rechthebbenden.

Sabam: auteursrechten voor auteurs, componisten en uitgevers

Sabam int, verdeelt en beheert alle auteursrechten in België en in andere landen waar zogenaamde wederkerigheidsovereenkomsten gesloten zijn met vergelijkbare verenigingen. Deze auteursrechten bestaan uit:

  • Mechanische reproductierechten: ontstaan wanneer een producent beschermde muziek op een drager reproduceert (kopieert). Ook een stream via streamingdiensten telt als een ‘kopie’.
  • Uitvoeringsrechten: ontstaan wanneer men een nummer openbaar uitvoert of afspeelt.

Via MySabam krijg je een IP Name Number toegekend – een uniek internationaal nummer voor elk lid van een auteursvereniging. Daarmee geef je jouw muziekwerken en de verdeling van de rechten aan. Als je samenwerkt met een uitgever sta je een deel (maximaal 50%) van deze auteursrechten af.

Weetje

Sabam is een CMO (Collective Management Organization). Via Amerikaanse bronnen hoor je weleens van een PRO (Performing Rights Organization) zoals ASCAP of BMI. Die laatsten beheren voor Amerikaanse artiesten de uitvoerende rechten.

SIMIM: naburige rechten voor producenten

Bij SIMIM kan je terecht voor de naburige rechten van de producent. In deze context betekent ‘producent’ zoveel als ‘degene die financieel verantwoordelijk is voor het maken van de master’. Voor artiesten met een platencontract is de platenmaatschappij de producent. Maar als jij jouw nummer volledig onafhankelijk uitbrengt, ben jij de producent. Door een account aan te maken op MySIMIM kan je jouw repertoire online aangeven.

Zo krijg je alle vergoedingen voor jouw muziekrechten in België

PlayRight: naburige rechten voor uitvoerende artiesten

Wanneer je als artiest (zanger, muzikant, beatmaker, …) meewerkt aan de uitvoering van een nummer, ontstaat jouw naburig recht als uitvoerend artiest. Wordt de opname van die uitvoering verspreid, uitgezonden of gekopieerd? Dan heb je recht op een vergoeding daarvoor. PlayRight houdt daarbij rekening met jouw specifieke rol bij de uitvoering. Om de vergoeding voor deze rechten te innen, geef je je muzikale prestaties aan via jouw PlayRight Portal-account.

Tip

Werkte je mee aan een nummer door muziek te maken op je computer? Kies bij je aangifte dan ‘keyboard’ als instrument. Dit komt namelijk het dichtst in de buurt van de MIDI-controller(s) die je wellicht gebruikte.

Wat met online streams?

Voor elke stream via platformen zoals Spotify en Apple Music ontstaan er ook auteursrechten op de compositie en naburige rechten op de master. De streamingdiensten betalen artiesten echter niet rechtstreeks uit. De betaling voor het mastergedeelte – hetgeen toekomt aan de mastereigenaar(s) – verloopt via jouw online distributeur (bv. Distrokid of TuneCore). De betaling voor de compositie – hetgeen toekomt aan de auteurs en componisten – verloopt via Sabam (of je uitgever indien je die hebt).

Word jij al vergoed voor je muziekrechten? Of ga je er aan de hand van bovenstaande informatie voor het eerst mee aan de slag? Laat het weten in de reacties hieronder!

Zie ook

» Je muziek promoten? Content is de beste reclame
» Als muzikant je doelen bereiken met e-mail
» Artiesten-managers in de muziekindustrie – Heb je die wel nodig?
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren
» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Meer fans? Volg de 5 stappen van deze marketing-funnel
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan

Gastblogger Liesbeth Beullens
Liesbeth Beullens is een communicatieprofessional die met Tokl bedrijven helpt om doelgroepgericht te communiceren. Onder de naam Alice Byno werkt ze als beatmaker, brengt ze af en toe eigen nummers uit en post ze Cubase-tutorials op YouTube.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter