K-pop sensatie EVERGLOW scoort in Ahoy tijdens het Oranje Spektakel powered by Hyundai

Dat Zuid-Koreaanse cultuur nog steeds razend populair is, werd dubbel en dwars bewezen tijdens het Oranje Spektakel powered by Hyundai in Ahoy, Rotterdam, op 21 november 2022. Onze K-pop-correspondent Barry doet verslag.

Opvallende samensmelting van culturen

Tijdens het Oranje Spektakel werd de WK-wedstrijd, waarbij het Nederlands elftal (uiteindelijk) korte metten maakte met Senegal, live uitgezonden op gigantisch grote schermen. Om het feestje compleet te maken waren er (inter)nationale artiesten uitgenodigd, waaronder Nicky Romero, het dj-trio Kris Kross ‘Rotterdam’ en Coen Swijnenberg. Het daverende evenement kreeg een Zuid-Koreaans sausje dankzij hoofdsponsor Hyundai, die ook het taekwondo demonstration team K-Tigers naar Nederlands heeft gehaald én K-pop-sensatie EVERGLOW. Het resultaat is een bijzondere samensmelting van culturen waarin ruim 15.000 muziek- en sportliefhebbers Ahoy op zijn kop hebben gezet!

EVERGLOW in Ahoy

Laten we bij het begin beginnen. EVERGLOW is een Zuid-Koreaanse girl group onder Yuehua Entertainment, bestaande uit zes leden: E:U, Sihyeon, Mia, Onda, Aisha en Yiren. De groep heeft zijn debuut gemaakt in 2019 en wordt gezien als een van de grote namen binnen de ‘vierde generatie’ van K-pop. Eén ding is zeker: het Oranje Spektakel powered by Hyundai kwam voor veel K-pop-fans volledig uit de lucht vallen. “Hoe bedoel je EVERGLOW komt naar Nederland? En het is gratis?!” klonk het op diverse social media. De laatste single van de meidengroep, Pirate, dateert namelijk alweer van 15 november 2021. Daarnaast is Yiren, het enige Chinese lid van de groep, maandenlang ‘op hiaat’ geweest. Hierdoor draaide de geruchtenmolen overuren, maar die werden deze week gelukkig allemaal van tafel geveegd. Overigens was Yiren ditmaal helaas nog niet aanwezig, maar dat mocht de pret niet drukken.

K-pop sensatie EVERGLOW scoort in Ahoy tijdens het Oranje Spektakel powered by Hyundai

Spectaculaire acties van K-Tigers

Na een korte introductie van radio-dj Coen Swijnenberg was het de beurt aan J.P. Lee, de president van Hyundai Motor Nederland, om het publiek toe te spreken. Het was duidelijk te merken aan het warme onthaal dat de K-pop-liefhebbers hem dankbaar waren voor deze unieke kans om EVERGLOW te zien optreden in Nederland. Eerst waren de K-Tigers aan de beurt. Dit taekwondo demonstration team bracht een spectaculaire show waarin hun vechtsporttalent werd afgewisseld met choreografie van onder andere Blackpink, PSY en BTS. Dat ging er natuurlijk in als zoete koek. De atleten vlogen letterlijk meters hoog door de lucht en de splinters van de in stukken geslagen houten planken vlogen het publiek in. Kortom, een energieke en zeer geslaagde opening van het evenement.

K-pop sensatie EVERGLOW scoort in Ahoy tijdens het Oranje Spektakel powered by Hyundai

Everglow, forever, let’s go!

Net als vele andere K-pop-groepen hebben ook EVERGLOW-’stans’ kun eigen fandom-naam, namelijk ‘Forever.’ Deze naam is afgeleid van de wens van de groep om voor altijd bij hun fans te zijn. Het tegenovergestelde is ook zeker waar, want sommige Forevers zaten al vanaf vroeg in de ochtend te wachten om een zo goed mogelijke plaats te bemachtigen. Het optreden begon met LA DI DA. Deze hit uit 2020 wordt gekenmerkt door een bijzondere mix van jaren 80 synths, complexe choreografie en een catchy refrein. Gelijk daarna volgde Adios, een stevige EDM-track met een bas die je voelt tot in je ziel. Na de match keerde het vijftal terug met de knallers Dun Dun, Pirate en eindigden de set met hun debuutsingle Bon Bon Chocolate. Allemaal superhits die woord voor woord werden meegegild door het enthousiaste publiek. Leuk moment was toen Coen nog even het podium betrad en met zijn lengte van twee meter ver boven de dames uittorende. Overigens zegt dat meer over Coen, aangezien Aisha met haar 174 centimeter tot de langere K-pop-artiesten behoort.

Hyundai IONIQ 6: een nieuw tijdperk van duurzame innovatie

Op het podium van Ahoy schitterden niet alleen de artiesten, maar dit evenement markeerde ook de lancering van de gloednieuwe Hyundai IONIQ 6. Deze elektrische sedan heeft een sportief karakter dankzij het gestroomlijnde ontwerp en het sierlijk aflopende dak. Dit aerodynamische design draagt bij aan de indrukwekkende actieradius tot 614 kilometer, waarmee de IONIQ 6 de meest energie-efficiënte EV is in zijn klasse. Daarnaast zit het interieur boordevol milieuvriendelijke materialen, zoals ecologisch, met plantaardige extracten bewerkt leder en stoffen gemaakt van gerecycled plastic en afval uit de oceaan. Net als Hyundai zet ook Bax Music zich in voor duurzaam ondernemen. Hierbij valt te denken aan CO2-neutrale bezorging via DHL dankzij het GoGreen compensatieprogramma. Daarnaast dragen de automatische inpakmachines bij aan het tegengaan van verspilling van karton en opvulmateriaal. Plus, er zijn flink wat zonnepanelen geïnstalleerd. Dit alles om de doelstelling van CO2-neutraal ondernemen in 2030 waar te maken.

Dit blog is mede mogelijk gemaakt door Hyundai Motor Nederland, met speciale dank aan Anne, Femke en Sander!

Zie ook

» KPOP.FLEX: Europa’s allereerste K-Pop megafestival!
» Vijf redenen waarom je BTS moet kennen!

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter