Live-geluid
-
Het wordt gebruikers van draadloze microfoons niet makkelijk gemaakt. Door onder andere mobiel internet is het verkeer in de ether sterk toegenomen, waardoor er weinig ruimte meer is voor draadloze microfoons. Shure pakt dit probleem op overtuigende wijze aan met zijn nieuwe Shure GLX-D+ Dual Band-reeks.
-
Van beginnend bandje tot stadionconcert: Sennheiser biedt met de XSW IEM en EW IEM-series voor iedereen een passende in-ear monitor-oplossing. In dit artikel vertellen we wat je mag verwachten van deze systemen en wat de verschillen zijn.
Geen reactie | in: Live-geluid -
Stel je eens voor, je hebt wat tijd over, je hebt wat materialen en gereedschap liggen, het regent ontzettend en je hebt een werkplaatsje waar je lekker aan de slag kunt. En opeens denk je: “Ik ga zelf speakers bouwen!” We helpen je op weg.
Geen reactie | in: Live-geluid -
Het kiezen van een geschikte luidsprekerset kan best zenuwslopend zijn. Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee kan houden: waar wil je de luidsprekers voor gebruiken, uit hoeveel personen bestaat je publiek, hoe luid moeten de luidsprekers kunnen, hoe groot is de ruimte waarin je geluid wilt versterken? Je kan je geld maar één keer uitgeven en dan is het wel fijn dat de producten die je kiest gelijk geschikt zijn voor de taak. We zetten in dit blog wat toepassingen voor je uiteen en gebruiken daarbij de professionele, draagbare QSC K.2 Series ter illustratie!
Geen reactie | in: Live-geluid -
Gastblogger Rob Brummans (Mindru) deelt hoe hij vanuit een helpende hand lenen, in de organisatie van een snel groeiend online festival terecht is gekomen. Hierbij vertelt hij ook wat hierbij komt kijken en wat hem motiveert om dit tot een succes te maken. Verder geeft hij een korte blik op de toekomstvisie die hij voor deze organisatie heeft.
-
Zo gauw je aan de slag gaat met geluidsapparatuur voor het podium of de studio, krijg je te maken met gebalanceerde en ongebalanceerde kabels. Maar wat is het verschil tussen deze zogenaamde symmetrische en asymmetrische aansluitingen, wat voor connectoren heb je nodig, en zijn gebalanceerde kabels stiekem hetzelfde als stereo-kabels? Ik leg het allemaal uit in dit blog!
-
Voor veel microfoons geldt: hoe kleiner de afstand tussen de geluidsbron en de microfoon, hoe meer de lage frequenties worden versterkt (ten koste van de hoge frequenties). Je stem of instrument klinkt voller als je dichter op de microfoon zingt, spreekt of speelt. Dit is het proximity-effect. Lees verder om er meer over te leren!
-
De live-sound van een band bepaalt voor een belangrijk deel zijn succes. Toch maakt iedere muzikant het een keer mee: een fantastisch optreden, maar het geluid liet te wensen over. Soms ligt de oorzaak simpelweg bij een gebrek aan technische middelen op de betreffende locatie, maar als band speel je zelf ook een grote rol in je live-geluid. Of je nu in een klein café staat of op een groot podium, zorg dat je voorbereid bent!
-
We begrijpen het: je bent fitness- of yoga-instructeur, geen geluidstechnicus. Toch ben je als sport-instructeur vaak genoodzaakt om helemaal zelf je stem en muziek te versterken voor je leerlingen. Wat voor draadloze ‘aerobic’ headset-microfoon heb je precies nodig en wat voor speaker? En hoe zit het met video’s opnemen en live streamen? In dit blog leg ik uit hoe je gemakkelijk een doeltreffende set samenstelt die voldoet aan jouw wensen!
-
Voor zangers kan repeteren met een band een zware opgave zijn, omdat het bij een repetitie zo moeilijk is om boven het geluid van de band uit te komen Daar kan de vocalist zelf het nodige aan doen, maar ook de andere bandleden spelen hierin een belangrijke rol. Dit artikel is daarom niet alleen interessant voor zangers, maar voor iedere muzikant die in een band speelt!
-
Timmer je als band hard aan de weg, dan heb je het vast al besproken met elkaar: “Schaffen we onze eigen PA-installatie aan? Of gebruiken we de apparatuur die aanwezig is op de plaats van optreden?” En besluiten jij en je band uiteindelijk om een eigen PA-set te kopen, dan kom je weer voor een hele reeks nieuwe, moeilijke beslissingen te staan…
-
In de live-muziek is Front Of House (FOH) het deel van de apparatuur dat op het publiek is gericht: het PA-geluidssysteem. Degene die daar verantwoordelijk voor is, heet de FOH-engineer, soms ook wel zaalmixer genoemd, of algemener: geluidstechnicus / geluidsman / geluidsvrouw. Het is specialistisch werk. Wat moet je allemaal kunnen? Hoe pakt zo iemand dat aan? We spraken met één van de topmensen die we op dit gebied in Nederland hebben. Dat is Jan-Willem Stekelenburg, die onder andere lange tijd werkte voor Ilse DeLange.
Geen reactie | in: Live-geluid