500 series Lunchbox: ideale analoge studio-apparatuur
Gepubliceerd op woensdag 15 februari 2023
Het is heerlijk om in de studio met analoge audioapparatuur te werken, maar dit soort gear is ook groot, ingewikkeld en duur. Hoewel… het ‘500 series’-systeem – ook wel Lunchbox-systeem genoemd – is de ideale manier voor kleine studio’s om een serieuze collectie hardware-effecten aan te leggen.
- Hoe 500-modules ontstaan zijn
- Het eenvoudige gebruik van de modules
- Voordeel 1: Prijs
- Voordeel 2: Formaat en mobiliteit
- Voordeel 3: Extra functies
- Strategieën
- Zie ook
Hoe 500-modules ontstaan zijn
Al sinds de jaren 60 bouwt het merk API zijn mengtafels op uit losse modules. Als bijvoorbeeld een preamp, EQ of compressor problemen geeft, vervang je de betreffende module eenvoudig. Al snel waren er studiotechnici die de modules vastschroefden in zelfgeknutselde kastjes ter grootte van een flinke broodtrommel, zodat de modules ook zonder complete API-mengtafel te gebruiken waren. Het bedrijf Datatronix zag hier wel brood in en is toen in samenwerking met API de 500 series Lunchbox-racks gaan maken. Inmiddels is het concept door meer fabrikanten omarmd en kun je ook Lunchbox-modules kopen van merken als SSL en BEA.
Het eenvoudige gebruik van de modules
Een 500 series Lunchbox-systeem bestaat uit modules en een chassis (frame of rack genoemd). Zo’n 500 series lunchbox-frame voorziet de modules van stroom en van een in- en uitgang. De modules hebben een printplaat met vijftien contactpunten. Installeren is eenvoudig. Je schuift de module in een slot van je chassis en schroeft de frontplaat vast. Haal wel de stekker uit het stopcontact voordat je modules installeert of verwisselt.
Voordeel 1: Prijs
Het grootste voordeel van 500 series modules is dat ze aanzienlijk goedkoper zijn dan de gewone 19 inch-studioapparatuur. Dit komt doordat niet elke module een eigen voeding nodig heeft. Deze zit al in het chassis. Ook alle aansluitingen zitten op het chassis. Zo’n chassis is niet gratis, maar onder de streep is het wel voordeliger. Bovendien heb je voor al je modules maar één stroomkabel nodig in plaats van een hele kluwen.
Voordeel 2: Formaat en mobiliteit
Gewoonlijk is een 500 series chassis drie rack-units hoog (ongeveer 15 centimeter) en heeft het de bekende 19 inch breedte, zodat het in een 19 inch rack of flightcase te monteren is. Het chassis biedt plaats aan maximaal elf modules. Stel je even voor: een rack met elf 1176-stijl compressors…Normaal gesproken heb je dan een rack nodig dat zo groot is als een koelkast, maar met een 500 series Lunchbox passen ze in een handzame flightcase die je gemakkelijk overal mee naartoe neemt. En dan heb je nog een hand over voor je broodtrommel.
Voordeel 3: Extra functies
In de loop der jaren zijn een hoop fabrikanten gaan voortborduren op de 500 series Lunchbox. Zo is het bij veel moderne racks mogelijk om twee slots te ‘linken’, handig als je twee compressors als stereopaar wilt gebruiken. Cascading is ook handig. Dit stelt je in staat om het signaal direct van de ene module door te sluizen naar de rechter buur-module. Zo stel je in een handomdraai een channelstrip samen zonder dat je met patchkabels in de weer hoeft. Er zijn ook racks met een ingebouwde mixer: laad je Lunchbox vol met high-end preamps en je hebt een waanzinnige summing mixer. Tot slot zijn er racks met ADAT-uitgangen. Zo breid je een bescheiden audio interface uit met topklasse preamps.
Strategieën
Als je je eerste 500-modules gaat kopen, is het goed om te weten wat je ermee wilt doen. Neem je hooguit één of twee bronnen tegelijk op, dan zijn modules een perfecte manier om zelf channel strips samen te stellen. Neem bijvoorbeeld een BEA preamp met daarnaast een SPL de-esser, een Rupert Neve Design compressor en een SSL equalizer. Heb je vooral veel inputs nodig, dan kun je je rack beter volladen met kleurrijke preamps. Het voordeel is dat je nu geen 19 inch unit hebt die acht dezelfde preamps biedt, maar dat je je eigen palet hebt samengesteld.
Zie ook
» 500 series-modules
» 500 series lunchbox-frames
» Alle modulaire systemen
» Alle studio-randapparatuur
» Alle Studio & Recording producten
» Hoe je een hele band tegelijk opneemt – Audio interface, recorder of mixer?
» Must-have plug-ins voor je productie
» Wat kan een moderne synth? Ontdek de Cobalt 8!
» Budget studiomonitoren: goed genoeg of doorsparen?
» Subwoofer in je studio – Wanneer (niet) en hoe
» Ribbon-microfoons: de voor- en nadelen
» Modelling met audio-plugins: net zo goed als hardware?
» Wat is een loadbox en hoe gebruik je deze?
» De analoge synthesizer revival
» Wat is een equalizer en waarom gebruik je hem?
» Wat is een reverb-effect?
Stefan werkt sinds 2015 bij Bax Music. In zijn vrije tijd is hij regelmatig in de weer met allerlei studio-apparatuur zoals microfoons, compressors en equalizers. En als hij aan het werk is trouwens ook. Verder is hij ook vaak op het podium te vinden, maar dan als drummer.
Nog geen reactie...