Audio interface: heb ik die wel nodig? En moet hij duur zijn?
Gepubliceerd op donderdag 14 maart 2024
Het aantal audio-interfaces gaat inmiddels door het dak heen. Veel fabrikanten maken ze, en vaak ook nog een line-up van een heleboel modellen. Begin je met muziek opnemen of produceren, dan heb je misschien al besloten dat je zo’n ding nodig hebt. Microfoon inpluggen, speakers aansluiten… Maar moet je echt al je spaargeld opmaken? Of wacht, lumineus idee: kun je niet gewoon helemaal zonder interface?
Heb ik wel een audio interface nodig?
Ik weet wat je denkt: “Ik ben een in-the-box-producer, ik hoef geen microfoon aan te sluiten. Dus ik kan toch mijn studiomonitoren gewoon met een verloopkabeltje in de koptelefoonuitgang van m’n laptop pluggen?” Klopt. Dus waar zit dat addertje onder het gras? Denk eens aan het moederbord van een computer – vol met allerlei soorten chips natuurlijk – en dan die paar kleine audio-connectoren, vlakbij de andere connectoren. Die componenten hoeven natuurlijk niet audiofiel te zijn, het zijn onderdeeltjes van waarschijnlijk nog geen euro. Zet die componentjes eens naast de componenten die op een speciale audio-interface zitten. Welke onderdelen boeken de beste resultaten, denk je? Het overgrote deel van de computerfabrikanten bespaart op zulke onderdelen.
Is er verschil in kwaliteit tussen al die audio interfaces?
Eigenlijk kunnen we op deze plek wel zeggen dat er geen echt slechte audio interfaces zijn. Natuurlijk mag je van een duurdere interface nóg betere signaalkwaliteit verwachten (lees hieronder er meer over), en meer inputs, en misschien wel DSP-processing. Maar gelukkig zijn ook de kleintjes verrassend goed voor het meest voorkomende werk. Bij het ene merk krijg je er wat software bij, het andere merk is gewoon in het algemeen erg voordelig. Misschien vind je de knopjes van het ene merk wat fijner dan het andere merk, of het uiterlijk. Misschien heeft een ander merk weer een display waarop je mooie input-meters ziet. Al deze details – die altijd erg persoonlijk zijn – nemen niet weg dat je met zelfs een kleine audio interface prima aan de slag kunt met muziek produceren.
Staar je niet blind op kHz en bit
Waarom niet? Minstens zo belangrijk is de kwaliteit van de onderdelen die verantwoordelijk zijn voor de omzetting van analoog naar digitaal geluid en andersom, en de microfoonvoorversterkers. Bij twee audio interfaces die duidelijk in een andere prijsklasse zitten maar verder grotendeels dezelfde functionaliteit hebben, mag je ervan uitgaan dat de duurste beter scoort op deze vlakken. Sowieso mag je er op rekenen dat je interface, ook al is het een budgetmodel, beter scoort dan het audiochipje in je laptop, zoals we al zeiden.
Wordt mijn mix beter van een betere interface?
Je moet beseffen dat als jij geen geluidsopnames maakt met bijvoorbeeld een microfoon, en dus in-the-box werkt, de interface géén directe invloed heeft op de kwaliteit van je mix. Het geluid klinkt alleen zuiverder via jóuw speakers of koptelefoon, maar de mix wordt niet op magische wijze beter. Waarom dan toch een interface gebruiken? Precies daarom. Je hoort beter waar het misgaat in de mix en waar je dus aanpassingen moet doen. Essentieel bij het mixen! Het is daarbij wel verstandig om ook een kwaliteitskoptelefoon en kwaliteitsspeakers te gebruiken.
Hoeveel outputs?
Op audio interfaces zijn de outputs de uitgangen die je via kabels verbindt met je studiomonitor-speakers. In een studio zijn studiomonitoren zo belangrijk dat we ervan uitgaan dat je die luidsprekers er (uiteindelijk) ook bij aanschaft. Duurdere modellen hebben soms uitgangen voor twee of meer sets studiomonitoren of zelfs een hele serie outputs voor een surround-systeem. Veruit de meeste beginnende en gevorderde producers hebben genoeg aan één set outputs.
Gebalanceerd kan zeker geen kwaad
Op heel wat interfaces heb je gebalanceerde jack-uitgangen (er bestaan ook ongebalanceerde outputs) of XLR-outputs, die altijd gebalanceerd zijn. Aangezien bijna elke studiomonitor ook één of meer gebalanceerde ingangen heeft, is dat dus goed. Maar ook niet verplicht. Bij de wat kleinere interfaces zie je soms RCA-outputs, die zijn dan niet gebalanceerd. Als de budget je wensen beperkt, dan is het niet anders. Ongebalanceerde kabels kunnen vooral bij langere kabellengtes gaan storen. Je kunt trouwens gerust gebalanceerd op ongebalanceerd aansluiten of een ongebalanceerde kabel aansluiten op gebalanceerde aansluitingen, of andersom. Het signaal is dan alleen niet gebalanceerd.
» Lees: Wat is het verschil tussen gebalanceerd en ongebalanceerd?
De uitgangen passen niet op mijn speakers!
Is het erg als een interface alleen maar jack- of RCA-uitgangen heeft en je monitorspeakers voorzien zijn van XLR-inputs? Nee hoor. Daar zijn verloopkabels voor.
Inputs: hoeveel sporen neem je tegelijk op?
Als je geen in-the-box-producer bent, is de belangrijkste vraag: hoeveel sporen wil je tegelijk opnemen? Als je iemand bent die in z’n eigen studio steeds één partij opneemt, laagje voor laagje, dan heb je maar één microfoonaansluiting nodig. Lekker voordelig toch? Gebruik je verschillende microfoons voor verschillende instrumenten, dan is het een kwestie van ompluggen. Voor de zanger-gitaristen onder ons: je ziet nogal eens dat een interface op één kanaal de mogelijkheid biedt om ofwel een gitaar (elektrisch of elektrisch-akoestich) direct in te pluggen ofwel een microfoon. Ook dat is een kwestie van omwisselen.
Dus wanneer meer dan één input?
Ben je iemand die het liefst zijn performance van zang + gitaar in één keer opneemt, dan raden we minimaal twee ingangen aan, voor twee microfoons of voor een direct ingeplugde gitaar en een zangmicrofoon. Dit geldt ook voor stereo-opnames. Als je een keyboard, digitale piano, synthesizer of ander stereo-apparaat wilt opnemen, zul je eveneens twee inputs willen hebben om de twee kabels vanuit het instrument op aan te sluiten. Wij raden in dat laatste geval aan om voor twee identieke inputs te kiezen, dus niet één XLR en één jack.
Drums, complete bands en andere grote plannen
Het wordt natuurlijk vanzelf meer als je grotere plannen hebt. Misschien ben je een drummer, en heb je vier microfoons: voor kick, snare en overheads. Dan heb je dus vier microfooningangen nodig. Zit je misschien in een band waarvan je alle bandleden tegelijk wilt opnemen, en heb je dus veel microfoons nodig? De audio-interfaces worden dan wel flink prijziger, al was het maar omdat ze in die formaten veel minder een massaproduct zijn. Overigens zijn er interfaces die via een digitale ingang prima uit te breiden zijn met een externe microfoonvoorversterker, met een hoop extra ingangen.
» Lees: Uitbreiden van je interface: meer in- en uitgangen mogelijk?
Vragen, ervaringen, opmerkingen? Laat hieronder een comment achter!
Zie ook
» Audio interfaces
» Alle Studio & Recording-producten
» Keuzehulp Audio Interface
» Hoe je een hele band tegelijk opneemt – Audio interface, recorder of mixer?
» Synthesizers opnemen doe je zo
» Opnames maken – Alles over recording
» Alles over mixen en masteren
Maarten, sinds 2012 fulltime copywriter bij Bax Music, is journalist, muziektechnoloog en componist met credits in tv, film, games en theater. Hij geeft graag tekst en uitleg over alles wat muzikaal gebruikt kan worden.
Nog geen reactie...