Elektronisch muziek produceren: in the box of lekker DAWless?
Gepubliceerd op zaterdag 6 november 2021
Een discussie voor de eeuwigheid. Wat is beter: allemaal hardware, of een computer met een DAW? Er is al heel veel over gezegd. En Gastblogger Michiel Buisman maakt zich geen enkele illusie dat hij hier het einde van de discussie gaat neerzetten. Maar gelukkig is Michiel zelfingenomen genoeg om te denken dat hij er wel iets aan heeft toe te voegen!
In the box
De verstandige keuze is: in the box. Het kost minder in de aanschaf, neemt minder plaats in, is veelzijdiger en flexibeler, je kunt (relatief) makkelijk een toestand van eerder terugroepen, je hebt sneller iets geproduceerd (mits je wat discipline hanteert) en tot slot: je kunt ook GASsen naar plugins 😉 Ik zeg “relatief makkelijk” en heb het over discipline, want er zijn ook wat nadelen aan de computer: updates en notificaties.
Updates
De updates veroorzaken dat oude configuraties niet zomaar meer kloppen. Het kan een update zijn van je plugin, waardoor oude presets niet meer werken, of een update van je OS waardoor je hele software setup in duigen valt (ik kijk naar jou, Apple). Een workaround is complete disk image snapshot backups maken en je wifi uitzetten.
Afleiding
Dan de notificaties en andere afleidingen. Als je investeert in een leuke muziek PC, dikke kans dat je die ook voor andere dingen gaat gebruiken. En die leiden af van het muziek maken. Net zoals je stalen focus nodig hebt om alléén even in je telefoon iets in de agenda te zetten, terwijl er nieuwe cijfertjes in rode rondjes staan. Ook hier helpt het om je wifi uit te schakelen, maar het beste is nog om de computer alléén voor muziek te gebruiken en voor je andere toepassingen een compleet andere computer te hebben. Scheelt mogelijk ook in de aanschaf, want eigenlijk heb je voor muziek helemaal niet zo’n super sterke computer nodig.
DAWless
OK, dus het verstand zegt: in the box, mits je wat randvoorwaarden op orde brengt. Maar wat is er dan zo sexy aan DAWless? Nou, om mee te beginnen heb je alle voordelen van de PC niet. Dus eigenlijk creëer je je eigen belemmeringen en is het een symbool van toewijding in tijd, geld en aandacht om een hardware setup te hebben. Het laat aan iedereen zien dat jij het méént met muziek. En natuurlijk heb je de nadelen van de computer niet, al ligt sommige hardware nogal dicht bij een PC qua effect van updates (MPC bijvoorbeeld).
Closed mode
Maar er speelt nog iets. John Cleese heeft het beschreven als open and closed modes En ja, dat filmpje gaat over management. Dat lijkt me ook compleet van toepassing in de omgeving van een complexe muziekinstallatie en al helemaal als je live optreedt: managen. Maar dat terzijde. Als je op een computer werkt, nodigt dat uit om in de closed mode te gaan zitten: beoordelen, prioriteren, kiezen. Allemaal ‘verstandig’, ervaren, closed mindset en ik heb alles al een keer gezien, mij maken ze de pis niet lauw.
Open mode
Hardware daarentegen nodigt in meer of mindere mate uit om in de open mode te komen: nieuwsgierigheid, uitproberen, happy little accidents. Het is niet ‘verstandig’ om je presets op te bouwen met een lading snoeren en zorgvuldig afgestelde minuscule, nauwelijks te bereiken draaiknopjes. Maar tof is het wel!
Mental model
Er is nog een ding dat speelt en dat is het mental model: een plaatje in je hoofd van hoe het allemaal in elkaar zit. Met een DAW kun je dat eigenlijk in één oogopslag zien. Met hardware gebeurt dat in je hoofd. Als je gaat tweaken en freaken en je bent bekend met je hardware, kom je in een toestand van flow, waarbij het lijkt alsof de grens tussen instrument en mens vervaagt: jij gaat met je hoofd ín de hardware en de hardware geeft direct terug wat jij verandert. Dat heb je niet met een computer.
Geen harde keuze
“Allemaal leuk Chiel, maar help me eens kiezen dan!” Ten eerste hoef je geen harde keuze te maken, je kunt mengen naar believen en het is zelfs zinnig om in open en closed fases naar een resultaat toe te werken. Maar als je nu nog geen voorkeur hebt, maakt het ook niet uit. Wat je ook kiest, je weet waar de voordelen liggen, zodat je ze optimaal kunt benutten. En je kent wat nadelen, zodat je daar workarounds voor kunt inrichten.
Gebruik authentieke intelligentie
Maar er is nog één ding: de toekomst. Kunstmatig gegenereerde muziek is heel binnenkort al beter dan menselijk gemaakte muziek. Als je niet kunt kiezen, kies dan voor datgene wat computers níét kunnen en zet je ‘authentieke intelligentie‘ (of iets vergelijkbaars) in. Dan blijf je als muzikant langer relevant en als je niet kiest voor flow met je machine, maar voor ‘productiviteit’, word dan accountant.
Zie ook
» 500 series Lunchbox: ideale analoge studio-apparatuur
» Digitaal mixen combineren met hardware-effecten – Dat werkt zo
» Geschiedenis van de drumcomputer
» 10 tips om sneller te produceren
» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» Gear Acquisition Syndrome – Heb jij daar last van?
» Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label
» Muziek produceren op de iPad – Kan dat wel?
» AI en muziekproductie
» Must-have plug-ins voor je productie
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
Michiel Buisman moest in 1980 op pianoles, maar werd gegrepen door elektronische muziek. Af en toe een gig, soms zomaar, soms betaald met geld of bier, maar vooral hobbyist. Zielsgelukkig dat hij heeft ontdekt dat modular niks voor hem is en denkt dat zijn verzameling nu ‘compleet’ is, op de Osmose na.
Nog op zoek naar een synth-buddy, om samen mee te freaken. Centrum Rotterdam of omgeving.
(Elektron Digitone, Analog Four, Analog Heat, Akai MPC Live, Yamaha TQ-5, Haken Continuumini, Teenage Engineering OP-Z, PO-137, Korg Gadget, Bram Bos Suite, Pianoteq)
Nog geen reactie...