Haal alles uit je studiomonitors met absorbers en diffusers
Gepubliceerd op donderdag 9 april 2020
Tegenwoordig kan iedere muzikant of producer een goede geluidsmix maken. Audio interfaces klinken indrukwekkend, DAW-software was nog nooit zo uitgebreid en goede studiomonitors kosten geen vermogen meer. Maar er mist nog één ding: een fantastisch klinkende mix-ruimte. Daarom vertel ik in dit blog waar je absorptiepanelen en diffusiepanelen moet plaatsen om de akoestiek in de ‘sweetspot’ sterk te verbeteren, en wat de rol is van calibratie-software.
Vooraf
Heb je nog geen monitor-speakers, dan kan het handig zijn om eerst eens onze Keuzehulp Studiomonitors te lezen. Verder is het verstandig om mijn blog over plaatsing van studiomonitors door te nemen, alvorens je aan de slag gaat met akoestische panelen. Monitors op de juiste plek neerzetten kan namelijk al een wereld van verschil zijn. Tot slot: dit blog gaat niet over het optimaliseren van je opnameruimte. Ik ga het speciaal hebben over het zo neutraal mogelijk maken van je monitorgeluid.
Wat is goede akoestiek?
Bij het mixen en masteren baseer je al je bewerkingen op wat je hoort uit je speakers. Als je ruimte een heel bijzondere akoestiek heeft, zal het eindresultaat ook alleen in jóuw ruimte goed klinken. Je zou kunnen zeggen dat je mix de tegenovergestelde klankkleur heeft van je luisterruimte! Hoor je bijvoorbeeld veel resonanties in het laag, dan zul je snel geneigd zijn om er flink in te hakken met een high-pass filter. Het resultaat is een mix die in vrijwel iedere andere ruimte juist heel iel klinkt. Het is dus belangrijk om je sweetspot – dat is de optimale luisterplek tussen je monitoren – zo neutraal mogelijk te maken. Dit doe je met goede monitorplaatsing, akoestische behandeling en calibratie-software. Lees verder voor meer informatie over die laatste twee.
Waar plaats ik absorptie- en diffusiepanelen?
Absorptiepanelen hebben het meeste effect als je ze de eerste reflecties laat opvangen. Geluid verplaatst zich in rechte lijnen, net als licht. Dit betekent dat je met behulp van een spiegel kunt nagaan waar je een paneel moet ophangen om een reflectie op te vangen. Ga in je sweetspot zitten en vraag iemand om een spiegel vlak tegen de linker muur te houden. Deze assistent schuift de spiegel net zo lang langs de muur tot je de linker speaker in de spiegel kunt zien. Dit is een goede plek om een absorber te hangen. Doe precies hetzelfde voor de rechter muur. Herhaal dit proces voor het plafond en de achtermuur. De achtermuur is overigens ook de ideale plek voor diffusers. Deze panelen hebben namelijk pas hun optimale effect vanaf een meter afstand.
Plaatsing van bass traps
Bij hoge en middenfrequenties is het noodzakelijk om nog wat reflecties over te houden, anders gaat het onnatuurlijk klinken. Reflecties van lage frequenties zijn echter nooit nuttig bij het mixen. Bass traps heb je dus nooit teveel. De eerste plek in je mixruimte die bass traps verdient, is achter je speakers. In het laag zijn speakers namelijk omnidirectioneel. Met een setje bass traps voorkom je dat lage frequenties de muur achter je speakers bereiken. Daarna zijn de vier bovenhoeken van je mixruimte aan de beurt. Dit is een goede plek omdat je hier grote bass traps kwijt kunt zonder dat dit ten koste gaat van je vloeroppervlak. Als je het vloeroppervlak kunt missen, zijn de vier benedenhoeken ook prima.
Software
Met absorbers, bass traps en diffusers wordt de galmtijd in je ruimte aanzienlijk korter. De grootste pieken en dalen in de frequentierespons zijn hiermee verholpen. Als je de frequentierespons nóg vlakker wilt maken, kun je dat doen met calibratie-software. Calibratie-software is eigenlijk niets anders dan een zeer geavanceerde equalizer die ervoor zorgt dat alle oneffenheden in het frequentiespectrum – veroorzaakt door je ruimte en/of je speakers – worden gecompenseerd. Je kunt dit ook zelf doen door met een testtoon heel het hoorbare frequentiespectrum af te lopen. Met een equalizer zet je frequenties die eruit springen zachter en frequenties die wegvallen harder. Calibratie-software doet dit alleen veel sneller en veel nauwkeuriger. Overigens haalt software natuurlijk niet echt de resonanties en reflecties weg uit je ruimte, dus het is geen vervanging voor absorbers en diffusers.
Hoe ben jij de hinderlijke reflecties in je luisterruimte te lijf gegaan? Deel je ervaringen hieronder!
Zie ook
» Absorbers
» Bass traps
» Diffusors
» Calibratiesoftware
» Studiomonitors
» Studiomonitor-isolatiepads
» Studiomonitor-statieven
» Alle producten voor studio-inrichting en -akoestiek
» Wat zijn de beste studiomonitors voor mij?
» Plaatsing van studiomonitoren: waar op te letten
Stefan werkt sinds 2015 bij Bax Music. In zijn vrije tijd is hij regelmatig in de weer met allerlei studio-apparatuur zoals microfoons, compressors en equalizers. En als hij aan het werk is trouwens ook. Verder is hij ook vaak op het podium te vinden, maar dan als drummer.
Nog geen reactie...