Hoe krijgt je podcast meer luisteraars?
Gepubliceerd op maandag 18 januari 2021
In zijn vorige blog vertelde Gastblogger en radio-DJ Sander de Heer hoe je begint met podcasten. Misschien heb je inmiddels een goed doordachte podcast-opzet gemaakt en je eerste content verzameld. Dan komt de volgende stap: het is heel eenvoudig om je podcast via de bekende platforms te publiceren, maar… daarmee krijg je nog geen luisteraars! Een publiek voor je podcast moet je opbouwen. Sander noemt een paar belangrijke zaken om op te letten.
Het format
Zorg vanaf aflevering één voor een duidelijk, herkenbaar format. Nog steeds zijn er luisteraars die nu nog beginnen aan De Brand in het Landhuis waarvan de eerste aflevering al twee jaar oud is. Niet elk format is zo tijdloos natuurlijk, maar bij een verhalende podcast begint een luisteraar bij de eerste minuut van de eerste aflevering. Neem mij als luisteraar meteen ‘mee’ in je verhaal, nieuwsgierigheid of ontdekkingstocht en geef me de menukaart, routekaart of inhoudsopgave die we gaan gebruiken.
De trailer
Maak een goede trailer, zodat een luisteraar in één minuut de essentie van jouw podcast hoort. In die trailer kun je alvast stukjes laten horen van opvallende uitspraken die gasten in jouw podcast hebben gedaan. Leg de vraag vast voor die je wilt gaan beantwoorden, zonder uiteraard het antwoord te geven. Trailers zijn steeds belangrijker omdat het aanbod enorm is.
Spanning en sensatie
Niet alleen in de trailer, ook in je afleveringen zul je constant op een slimme manier je luisteraar moeten vasthouden. Kijk hoe Netflix-series en speelfilms dat doen. Met zogenaamde time jumps zie je al iets dat 48 uur later plaatsvindt, of in een fractie van een seconde zie je iets wat je nog niet weet. Niets nieuws: al eeuwen wordt er in geschreven verhalen geschakeld tussen momenten, tijden en plekken. Ook in een podcast kun je spelen met het perspectief, de invalshoek, de tijd en het weglaten van informatie. Verklap nog niet alles, maak sprongetjes in de tijd en grijp terug op eerdere momenten. Aan het eind van elke aflevering zorg je natuurlijk voor een cliffhanger, zodat je de volgende aflevering ook wilt horen.
Vindbaarheid
Juist nu podcasts nog best lastig te vinden zijn en het luistervirus via mond-tot-mond reclame wordt doorgegeven, is een heldere, duidelijke naam van je podcast noodzakelijk. Dat is lastig! Je wil natuurlijk ook geen algemene naam, want dan zullen luisteraars zich dit niet blijven herinneren. Zorg dat de naam van je podcast kort en kernachtig de lading dekt, maar toch ook de fantasie prikkelt. De Brand in het Landhuis is niet voor niets een van de best beluisterde Nederlandse podcasts aller tijden. Een heldere, duidelijke naam die spannend genoeg is om te gaan luisteren en toch ook uniek is.
Welke podcast heb jij in één adem uitgeluisterd en kun je aanraden om te luisteren als je wilt leren hoe je spanning opbouwt?
Meer hulp nodig? Ik denk graag met je mee.
Alles leren over podcasten? Zie ook ons algemene podcast-blog!
Zie ook
» Audio interfaces
» Mengpanelen
» USB-microfoons
» Condensator-spraak-/zangmicrofoons
» Dynamische spraak-/zangmicrofoons
» Portable recorders
» Popfilters
» Reflectiefilters
» Studio-koptelefoons
» Absorbers
» Broadcast-statieven
» Vloerstatieven
» Tafelstatieven
» XLR-kabels
» Wat is de beste audiorecorder voor mij?
» Wat is de beste audio interface voor mij?
» Wat is de beste PA-mixer voor mij?
» Wat is de beste USB-microfoon voor mij?
» Wat is de beste studiomicrofoon voor mij?
» Wat is de beste zang- of spraakmicrofoon voor mij?
» Alle Studio-Keuzehulpen
» Hoe begin je met podcasten?
» Podcasten met laag budget – Hoe krijg ik professioneel geluid?
» Podcast maken: tips voor opname-apparatuur
» Twee USB-microfoons op één computer aansluiten – Kan dat?
» Lesgeven op afstand met goed geluid – Zo ben je te verstaan
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» Zo kun je een microfoon aansluiten op de computer
» Hoe maak ik een goed radio-programma?
» Zelf radio maken: wat heb ik nodig?
» Zang opnemen en versterken voor beginners
» Hoe neem je zelf een goed klinkende demo op?
» Wat doet een producer?
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig
Sander de Heer maakte jarenlang radioprogramma’s voor NPO Radio 2, Radio 1, 3FM, Radio 538 en Sublime. Zijn creativiteit, ervaring en kennis gebruikt hij nu als adviseur voor bedrijven, instellingen, platforms en merken die een succesvolle podcast willen ontwikkelen.
In deze blogs geeft Sander goede tips om zelf aan de slag te gaan, zodat je met jouw podcast opvalt tussen alle andere miljoenen luisterminuten die elke dag digitaal te vinden zijn.
“Kwalitatief goede microfoons, kabels en recorders zijn voor een aantrekkelijke prijs te koop bij Bax Music. Zonde als je met deze professionele apparatuur niet weet hoe je inhoudelijk een goed verhaal vertelt.”
Nog geen reactie...