Je luistert al jaren gepassioneerd naar je favoriete artiesten en je bent net begonnen je eerste eigen mixes te maken. En nu vraag je je af: hoe kan ik professioneel en succesvol EDM- of pop-producer worden? Je weet dat er grote teams aan muziek werken, maar hoe stap je in deze wereld? In dit artikel deelt Gastblogger Jens Oosterkamp (Jens East) zijn verhaal en tips, van hoe hij in zijn slaapkamerstudio begon, en intussen benaderd wordt door labels met grote naamsbekendheid.

Hoe kun je doorbreken als producer?

In één stap naar de top

Toen ik in 2012 zelf net begonnen was met muziekproductie, vroeg ik mijn vriendin regelmatig: “Waarom ben ik nog niet de nieuwe David Guetta?”. Ik was niet erg geduldig en zag het succes van grote DJ’s en dacht: “Dat wil ik ook!”. Het is begrijpelijk om graag vlak nadat je begonnen bent met productie snel door te willen breken, maar er zijn twee belangrijke redenen waarom dit een slecht idee is:

1. Je hebt nog nauwelijks competentie opgebouwd op het gebied van productie.
2. Je kent de industrie nog bijna niet.

Het is alsof je een grote ladder voor je hebt, waarvan je alle treden wilt overslaan om in één keer boven te zijn. Misschien ben jij in deze metafoor wel een superatleet die dat kan, maar voor de meeste mensen betekent deze aanpak een hoop pijn, omdat je tegen de aard van de dingen ingaat. Toch zijn er veel mensen die deze aanpak uitproberen.

Hoe kun je doorbreken als producer?

De droom

In de praktijk betekent dit dus dat je in de beginfase van je carrière een hoop mensen zult tegenkomen die hard van de daken roepen hoe geweldig ze zijn, terwijl ze nog weinig competentie hebben opgebouwd. Dit zijn dezelfde mensen die de inbox van jouw favoriete A&R’s (label vertegenwoordigers) zo ver opvullen met concepten, dat jouw zorgvuldig uitgezochte plaatje over het hoofd wordt gezien. Dit hoort erbij en is deel van het begin. Het is belangrijk om jezelf af te vragen waarom je graag professioneel producer wilt worden. Misschien vind je het fijn om jezelf uit te drukken met muziek, en wil je er graag voor betaald worden zodat je er meer tijd aan kunt besteden. Of misschien wil je beroemd worden en aanbeden worden door fans. Beide zijn prima motivaties! Maar als het dit laatste is, zal het wat lastiger zijn om om te gaan met tegenslagen en minder leuke kanten (zoals volle inboxen), omdat je droom gebaseerd is op de uitkomst (the fame) in plaats van het proces (muziek maken). Ik heb zelf ook nog wel dagen dat ik me fixeer op het behalen van roem, maar ik merk dat ik meer plezier heb als ik me richt op plezier maken en dat ik dan, paradoxaal, ook succesvoller ben.

De geheimen van succes

Laten we succes hier definiëren als betaald worden voor je werk als producer, of veel exposure krijgen voor je werk. Als je het boek ‘Outliers’ van Malcolm Gladwell hebt gelezen (dat is dat boek over de 10.000-uren-regel, een aanrader) blijkt dat de meest succesvolle mensen meestal niet geniaal waren. Goed nieuws dus, voor de meesten van ons! Ik geloof zelf niet dat succes 100% maakbaar is, maar dat het een product is van de volgende elementen: Werk, Netwerk, Timing, Geluk en Talent. Aan die laatste drie kunnen we niks doen, maar op de eerste twee kunnen we gelukkig wel invloed uitoefenen. Daar zal ik straks dieper op ingaan, maar ik wil je eerst graag uitleggen waar je geen invloed op hebt.

Hoe kun je doorbreken als producer?

De dingen waar je geen invloed op hebt

Timing: Een mooi voorbeeld uit Gladwell’s boek is hoe een aantal van de meest befaamde computerlegendes (Bill Gates, Steve Jobs en meer) allemaal geboren zijn tussen 1954 en 1956. Ze groeiden allemaal op in een tijd op waarin ze net toegang konden krijgen tot de eerste mainframe-computers. Door zich hier vol op te storten en hard te werken hebben ze zich kunnen ontwikkelen tot de iconen zoals we ze vandaag de dag kennen. We hebben geluk, want een goede twintig jaar geleden hadden de meesten van ons geen producer kunnen zijn. De uitrusting was simpelweg te duur. Maar dat iedereen nu op zijn laptop kan produceren, betekent ook dat er veel concurrentie is.

Geluk: Misschien heb je op een dag een geniaal idee, wat misschien wel meer geluk dan talent is. Of je wordt op het juiste moment geboren (Timing), hebt een beroemde of rijke ouder (Netwerk) of bent met veel talent geboren (Talent).

Talent: Ja, sommige mensen worden geboren met een muzikaler oor dan het jouwe. En anderen worden geboren met ontzettend veel doorzettingsvermogen, wat je eigenlijk ook een talent kunt noemen. Dat maakt het dan weer makkelijker om genoeg werk te verrichten.

Hoe kun je doorbreken als producer?

Hard werken, netwerken, en repeat!

Ja, leuk al die dingen waar ik niks aan kan doen. Armin van Buuren is niet mijn vader en ik ben geen genie. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je wel kunt doen. Ik zal hier een aantal van mijn eigen ervaringen delen.

Werk: Bijvoorbeeld door veel uren te investeren in het ontwikkelen van je eigen sound. Of beter leren produceren door YouTube tutorials te kijken. En misschien uiteindelijk zelf ook tutorials maken. Geloof het of niet, ik ben door één van Nederlands meest iconische DJ’s benaderd om in zijn studiocomplex te komen werken, puur omdat hij mijn video’s op YouTube zag, en kon zien dat ik wist wat ik deed. (Ik noem in dit artikel geen namen, uit respect voor de privacy van mijn klanten.) Daarnaast heb ik mezelf erop toegelegd om de beste muziek uit te brengen die ik maar kan. Dat doe ik onder de naam Jens East. Ik heb 90% van mijn tracks zelf gepubliceerd, zonder label. De eerste albumhoezen maakte ik ook zelf, of met vrienden, maar dit besteed ik intussen uit aan een bureau. De muziek geef ik gratis weg, en er zijn veel kanalen op YouTube die daar gebruik van willen maken: je hoeft ze alleen aan te schrijven. Dit zijn kanalen die ‘copyright free music‘ aanbieden, en sommigen hebben miljoenen volgers. YouTubers die muziek nodig hebben, kunnen jouw werk vervolgens ook via dit soort kanalen vinden en zo krijg je meer exposure van je werk. Ik geloof er in dat je, als je écht goede muziek maakt waar jij in gelooft, de mensen met wie je wilt werken aantrekt als een magneet. Zo lang jij maar echt iets van waarde toevoegt! Recent ben ik daarom door Nederlands grootste dance label benaderd en twee jaar geleden kreeg ik ineens een bericht van de manager van een artiest die veel samenwerkingen met Martin Garrix heeft gedaan.

Netwerk: Probeer elke kans die je hebt om nieuwe mensen te ontmoeten te pakken. Waarschijnlijk zitten gevestigde namen niet te wachten op iemand die net een maand bezig is. Maar een beginnende top liner (iemand die vocals schrijft) wel! Dan kun je samen groeien, en die top liner kent waarschijnlijk ook weer mensen van wie je wat kunt leren, door wie je nieuwe mensen kunt leren kennen of met wie je samen kunt werken. Stel jezelf de vraag hoe je die mensen kunt vinden! Misschien wel via evenementen (Dance Fair, ADE) of Facebook-groepen. Ik heb een paar maanden gewerkt in de studio’s op Ibiza waar enkele van David Guetta’s albums zijn geschreven, omdat ik de eigenaar van de studio op Dance Fair heb ontmoet en hem later een persoonlijke video heb gestuurd. Toen ik net begon, ben ik bij het lokale conservatorium op zoek gegaan naar een tutor. De vragen die ik over productie had, kon ik stellen aan deze persoon. Dit was maar een uur of twee per maand, maar was van onschatbare waarde voor de ontwikkeling van mijn competentie en kan ik jou ook aanraden. Vraag je af wie jou wat kan leren en hoe je die persoon vindt. In mijn vriendenkringen ben ik gaan rondvragen of iemand een zanger(es) kende, wat het geval was. En dit sneeuwbalde door de jaren heen door. Want deze zangeres kende weer iemand die weer iemand kende en zo bouwde ik steeds meer reputatie en ervaring op, kreeg ik kleine klusjes voor mensen die dieper in de industrie zaten, en kwam ik uiteindelijk op schrijverskampen in Spanje en Tsjechië terecht. Daar ontmoette ik zoal de vocal producer van een Nederlandse top 40-artiest. Intussen heb ik meegewerkt aan haar laatste single, omdat ik een demo voor haar had gemaakt.

Hoe kun je doorbreken als producer?

Conclusie

Hard werk betaalt zich uit. Het is makkelijk om jouw achter-de-schermen-filmpje, met alle bijbehorende dieptepunten en harde arbeid, te vergelijken met iemand anders zijn sexy highlight-video’s en Instagram feed. Maar als jij je tijd gebruikt om beter te worden in productie, te netwerken, en vooral ook te genieten van het proces, trek je vanzelf als een magneet de juiste mensen naar je toe. Je zult stapje voor stapje beter worden en meer mensen leren kennen. Het kan even duren, maar geduld wordt vaak beloond!

Wat is jouw plan om professioneel producer te worden? Laat een reactie achter!

» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» Bijverdienen als (parttime) muzikant – Speel en geniet!
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Wat doet een producer?
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig
» Alle Studio & Recording-producten

Gastblogger Jens Oosterkamp (Jens East)
Jens Oosterkamp is een EDM- en Pop-producer die werkt voor diverse internationale artiesten, op verschillende labels. Hij is regelmatig op schrijverskampen in het buitenland te vinden, waar hij als producer meewerkt in teams aan het schrijven van demo’s voor pop-artiesten. Hij heeft tevens zijn eigen artistieke project, Jens East, en een YouTube-kanaal waarin hij populaire popproducties ontleedt en uitlegt hoe zijn eigen singles gemaakt zijn.
1 reactie
  1. Louis Janssen schreef:

    Het ouderwetse oerhollands geouwehoer,lijjkt wel op het gezever van emiel rataplan, de werkelijkheid is wel eventjes anders!! in de werkelijke wereld, krijgen de beste paarden heel vaak de haver niet!! en jullie beste prijs garantie zijn enkel holle woorden !!!

Laat een reactie achter