Live editen in Ableton Live in 7 stappen

Een van de mooiste technieken die je met Ableton Live kunt gebruiken om muziek te maken ligt niet eens zo heel erg voor de hand en dat is live editen. Dit is vooral geschikt voor muziekgenres waar snel heen en weer schakelen gewenst is. Drum ‘n bass ligt voor de hand, maar ook andere glitchy soorten muziek lenen zich hier uitstekend voor. Gastblogger Hens Zimmerman legt uit hoe het werkt.

Wat bedoel je precies met live editen?

We werken voor deze techniek in Session View. Het idee is dat we ritmisch heen en weer schakelen tussen verschillende loops, die allemaal sync met elkaar lopen. Op elk moment is maar één loop hoorbaar. Heen en weer schakelen tussen loops moet in real-time gebeuren en liefst ook nog ritmisch. Dit maakt dat we live kunnen experimenteren met het remixen van muziek. Vaak komen we met gevoelsmatig experimenteren verder dan door alles in ons hoofd uit te dokteren. Deze techniek leent zich vooral voor het vinden van mooie ritmische toepassingen door onze Ableton Live-sessie als muziekinstrument te gebruiken. We zullen het stap voor stap in dit artikel opbouwen. Aan het einde vind je nog een paar tips om het meeste eruit te halen.

Gebruik een andere track als leidraad

Om te voorkomen dat een en ander al te willekeurig gaat klinken, is het fijn om een andere track in Session View te gebruiken als leidraad. Als je beschikt over een Push-controller is dat instrument natuurlijk bij uitstek geschikt voor het heen en weer schakelen, maar geen zorgen: ook met een andere MIDI-controller of zelfs het computertoetsenbord kunnen we live remixen. Die leidraad-track geeft het ritme aan en jij begeleidt deze live met de andere track.

» Push-controllers
» Alle MIDI-controllers

Stap 1: loops uitkiezen

We moeten eerst een keuze maken voor wat betreft het genre muziek en het tempo. Als voorbeeld neem ik een electro beat van 110 BPM, maar jij kunt iets heel anders kiezen. Belangrijk is dat je een paar loops weet te vinden waar je tussen heen en weer wilt schakelen. Dit hoeven niet eens allemaal ritme-loops te zijn. Bass sounds, effecten, synth-loops en zelfs vocals… alles leent zich in principe voor deze techniek. Sterker nog, dezelfde loop kun je een paar keer gebruiken op verschillende manieren. Daar zullen we later ook nog even naar kijken.

Stap 2: twee tracks maken

In Ableton Live maken we een nieuw project aan met twee audio tracks. Alles wat we doen is in Session View, dus daar ’tab’ je naartoe. De eerste track is onze leidraad om wat orde te houden. In afbeelding 2 zie je hoe de groene track daar voor is gereserveerd. Ik heb er één loop in gehangen en het tempo van mijn sessie op 110 BPM gezet. Check of je loop hoorbaar is en ook daadwerkelijk continu blijft spelen en netjes loopt.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 1: De loop die de maat aangeeft.

Stap 3: de eerste loop toevoegen

Zonder aanpassingen starten loops om de beurt opnieuw als je op de pijltjes in de clip-sloten klikt in de Session View van Live. Daarbij houden ze zich aan de global quantization, die meestal op 1 bar (1 maat) staat. Maar dat is niet wat we hier willen. We willen middenin een loop overstappen op hetzelfde punt in een andere loop. En per maat heen en weer switchen is dan veel te grof. Het ligt voor de hand om het per 1/16e te doen. Als je muziek maakt in een heel hoog tempo kun je ook kiezen voor 1/8e. Laten we het eerst eens instellen voor één loop. Kies een loop uit je verzameling of uit de Browser van Ableton Live.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 2: De eerste loop in een nieuwe track.

Stap 4: een paar dingen aanpassen

We moeten nu een paar dingen aanpassen in de eigenschappen van deze loop. In afbeelding 3 kun je volgen wat we aanpassen.

  • Quantize zetten we op 1/16, zodat we op 16e noten kunnen schakelen tussen onze loops, zoals we bij de vorige stap al bespraken. Dit forceert dat we op 16e noten schakelen, waardoor het effect veel strakker klinkt dan wanneer we geen Quantize instellen.
  • Legato moet geselecteerd zijn, zodat de loops continu doorspelen, ook als we ze niet horen.
  • RAM moet geselecteerd zijn. Ableton Live is super efficiënt met het streamen van disk, maar voor deze toepassing toch niet snel genoeg. Door RAM te selecteren worden loops in het geheugen van je computer geladen, waarmee razendsnel schakelen mogelijk wordt.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 3: Cruciale instellingen voor deze techniek.

Stap 5: meer loops toevoegen

Met maar één loop valt er natuurlijk niks live te editen. We voegen dus nog een aantal loops toe, onder elkaar in dezelfde track. Al deze loops moeten dezelfde settings krijgen: Quantize 1/16, Legato en RAM. Je kunt eerst een aantal loops in de verschillende Session View-sloten slepen en deze dan met de Shift-toets allemaal selecteren. Op die wijze kun je de instellingen in één keer voor alle geselecteerde clips aanpassen. Het mooie is dat Live je helpt om te zien of je de instellingen allemaal hebt aangepast. In afbeelding 4 zie je dat RAM nog schuin doorstreept is, wat betekent dat RAM nog niet voor alle clips ingesteld is.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 4: RAM nog niet voor alle clips ingesteld.

Stap 6: controleren of het werkt

Nu begint de pret! Om te controleren of alles werkt, klikken we op het playback-pijltje van onze leidraad-clip in de linker track. Je kunt nu met de muis van je computer kijken of je in real-time kunt schakelen tussen de loops in de tweede track.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 5: Live schakelen tussen een hoop tracks.

In afbeelding 5 zie je hoe het er bij mij uitziet. De muis is alleen niet de meest geschikte controller voor deze techniek. De Ableton Push 2 is de ideale controller om live te schakelen tussen de verschillende clips. Aan het rode randje in afbeelding 5 zie je al dat ik de Push hiervoor gebruik. Maar het is ook eenvoudig om een paar toetsen op je computerkeyboard toe te wijzen aan de clip playback buttons.

Stap 7: toetsenbordtoetsen toewijzen

In deze stap wijzen we de toetsen Q, W, E, R, T, Y, U en I toe aan de clip playback buttons. Zelfs als je over een Ableton Push 2 beschikt is het handig om te weten hoe dit werkt, want soms zul je met de laptop op stap zijn en geen Push bij de hand hebben. Klik eerst op de Key button rechtsboven in het Ableton Live-scherm (afbeelding 6). Ableton Live springt dan in keyboard mapping-modus, en je kunt toetsen toewijzen aan bijna alle bedieningselementen. In dit geval klikken we eerst met de muis op een clip in onze tweede track en dan op een toets die deze moet starten. Dit proces herhalen we voor alle 8 clips.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 6: Keyboard mapping-modus instellen.

In afbeelding 7 zie je hoe het er dan uitziet. We kunnen nu clips starten met de toegewezen toetsen van ons computertoetsenbord.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 7: Toetsenbord toetsen toegewezen aan clip-sloten.

Als je tevreden bent en aan elke clip een toets hebt toegewezen, klik je nogmaals op de Key-knop rechtsboven. Live springt dan weer in de normale modus en je kunt helemaal losgaan. Hieronder hoor je mijn geschakel met 8 experimentele loops:

 

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 11: Het resultaat van onze live editing-sessie in Arrangement View.

Drie tips

Dit is een revolutionaire manier om muziek te maken en jij weet nu hoe het moet. Toch zijn er nog drie tips om het meeste eruit te halen.

Tip 1: eenheid aanbrengen in de clips

We gebruiken een aantal clips eigenlijk als één instrument. Maar omdat we loops uit verschillende bronnen kunnen halen, is het mooi om er wat eenheid in aan te brengen. Per clip kun je uiteraard de Gain en Pitch instellen, zoals je in afbeelding 8 kunt zien. Als een bepaalde clip bijvoorbeeld wat zachter uitvalt ten opzichte van de rest, kun je de Gain daarvan wat hoger zetten.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 8: Per clip de Gain en Pitch aanpassen om de clips meer naar elkaar toe te brengen.

Maar er is nog meer wat je kunt doen om eenheid aan te brengen. Aangezien alle clips in dezelfde track staan, kun je bijvoorbeeld een compressor, saturation en/of galm over alle clips zetten, zodat ze qua geluid meer bij elkaar gaan horen. In afbeelding 9 zie je hoe ik zoiets heb ingesteld voor mijn experimenten.

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 9: Alle clips door dezelfde effect chain afspelen.

Of Send een beetje naar een Delay of Reverb. Er is heel veel mogelijk.

Tip 2: clips hergebruiken

Gebruik één clip een heleboel keer. Dit werkt vooral goed voor ritmische clips. In afbeelding 10 zie je hoe ik één drum-clip vier keer gebruik in één track. De eerste versie is de clip met zijn basisinstellingen. De tweede clip is precies dezelfde clip een octaaf hoger afgespeeld (+12 semitones pitch). De derde clip is nog een keer dezelfde clip twee octaven hoger afgespeeld (+24 semitones pitch). En de vierde clip is dezelfde clip die achterstevoren draait.

Tip 3: neem je experimenten op

Dit is eigenlijk de master-tip der tips van dit artikel… Neem je experimenten op, zodat je ze later in Arrangement View kunt sorteren en verbeteren. In afbeelding 11 zie je hoe de groene track de linker track met een onveranderend ritme laat zien. Maar de blauwe track laat duidelijk al mijn live geschakel tussen clips zien. Niet alles wat we doen, zal even bruikbaar blijken, maar door de methode van deze blogpost te gebruiken, kun je met gevoel een enorme hoeveelheid happy accidents creëren waar je daarna uit kunt putten. Heel veel plezier met het maken van glitchy muziek!

Live editen met Ableton Live
Afbeelding 10: Opname van ons geschakel tussen clips in Arrangement View.

Zie ook

» Push-controllers
» Alle MIDI-controllers
» Ableton Live
» Alle Studio & Recording-producten

» Live coding in Ableton Live – Verrassend expressief
» Ableton Note – Leer werken met dit muzikale kladblok
» Arrangement templates in Ableton Live: kopiëren = inspireren
» Akkoorden ontdekken in Ableton Live – Gebruik deze tools!
» Menselijkheid en variatie in Ableton Live
» Zo gebruik je MIDI Polyphonic Expression (MPE) in Ableton Live
» Hoe maak je een beat?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Leer zelf klanken maken met FM-synthese

Gastblogger Hens Zimmerman
Hens Zimmerman (1967) groeide op in Afrika, waar hij al vroeg werd blootgesteld aan complexe ritmes. Na een jeugd vol bandrecorders en cassetterecorders is Hens tegenwoordig freelance post-productie-mixer voor heel veel televisieprogramma’s, podcasts en bedrijfsfilms. Zijn eigen podcast Zimmerman in Space (NPO Radio 1 en 2) kan rekenen op een vaste schare fans. Ook is hij beta-tester van Pro Tools en McDSP, reviewer bij Bax Music en liefhebber van Eurorack-modules.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter