Muziek op een album als een geheel laten klinken – 5 technieken
Gepubliceerd op donderdag 18 november 2021
Als je eindelijk (meer dan) genoeg materiaal hebt verzameld voor een album of EP, dan vraag je je misschien af hoe je de boel samenhangend laat klinken. Dus hoe laat je de muziek als een geheel klinken in plaats van als een verzameling losse nummers? Én, hoe blijf je tegelijk de luisteraar boeien? We kunnen alvast verklappen dat er meer bij komt kijken dan steeds hetzelfde mixtechniekje toepassen. Gastblogger, producer en songwriter De Ana legt uit hoe je het aanpakt.
#1. Consistente opnames
Laten we beginnen bij het begin. De manier van opnemen is natuurlijk het eerste element waar je aan denkt, en een van de belangrijkste. Door je muziek met vergelijkbare technieken op te nemen, creëer je een gevoel van uniformiteit (en bespaar je ook nog eens tijd en geld). Bovendien maak je het jezelf straks een stuk gemakkelijker wanneer je bronmateriaal van goede kwaliteit is. Dat wil zeggen: opgenomen met de juiste muzikanten, in de juiste ruimte, met de juiste microfoons in de juiste posities, etc. En hier probeer je dus zo consequent mogelijk in te zijn. Ofwel, je neemt de diverse instrumenten in dezelfde omgeving op en met vergelijkbare opname-opstellingen. Ik neem bijvoorbeeld de drums voor een album allemaal op dezelfde dag op.
#2. Niet knippen en plakken
Zodra je eerste nummer gemixt is, kom je misschien in de verleiding om op basis hiervan een sjabloon te maken en dit voor de rest van je album te gebruiken. Niet doen! Je kunt je beter concentreren op vergelijkbare mix-concepten in plaats van blindelings instellingen kopiëren en plakken. Elk nummer heeft zijn eigen dynamiek, gevoel, verhaal, stemming… Natuurlijk moet het als een geheel klinken, maar dit zit hem niet in het gebruik van steeds dezelfde compressie-en reverb-settings. Bedenk eerst wat jouw sound uniek maakt en op welke elementen je precies de nadruk wilt leggen bij dit album. Als je luistert naar Happier Than Ever van Billie Eilish, zul je merken dat er op dat album de nodige variatie is in stijl en effectgebruik, afhankelijk van wat de betreffende song nodig heeft. Tegelijk zijn er duidelijke overeenkomsten tussen de nummers, of je nu luistert naar meer gestripte tracks als Billie Bossa Nova of de drukkere arrangementen in de tweede helft van Happier Than Ever: je hoort steeds weer de vocal stacks en harmonieën, de zware, verzadigde lage tonen, en de intimiteit van Billies stem. Het komt erop neer dat je elk nummer moet zien als een zelfstandig, opvallend deel binnen een groter kunstwerk.
#3. Maar wat als elk nummer anders is?
Je kunt enorm veel variatie in stijl en intensiteit aanbrengen zonder dat het album onsamenhangend gaat klinken. Sterker nog, het is een mooie manier om uit je comfort zone te stappen en te laten horen wat je allemaal in huis hebt als muzikant of producer. Beyoncé is hier een mooi voorbeeld van. Op haar album Lemonade neemt ze ons mee op een wervelende reis van liefdesverdriet, verraad, verzoening en empowerment. Het is alleen maar logisch dat elke track op het album dan voor een specifieke fase in die reis staat. Er hebben trouwens ook nog eens de meest uiteenlopende muzikanten, producers en technici meegewerkt aan dit album. Dus waar zit hem nu de samenhang in? Daar kan ik kort over zijn: het verhaal. Het maakt niet uit op wat voor bijzondere muzikale uitstapjes Lemonade gaat, de ontwikkeling van de verhaallijn wordt geen moment uit het oog verloren.
#4. Niet bang zijn
Op de meeste nummers van het album Ctrl van SZA zijn stukjes opnames te horen van haar moeder die vertelt over haar ervaringen met de behoefte om controle uit te oefenen over situaties, en over het loslaten daarvan. En op To Pimp A Butterfly van Kendrick Lamar hoor je hem tussen de songs monologen doen, met op het einde een verhaal over een rups en een vlinder, en een interview met 2Pac. Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden. Waar het om gaat, is dat je niet bang moet zijn om te experimenteren, om je persoonlijke stempel te drukken op het album en – dit is het belangrijkste – om er een luisterervaring van te maken.
#5. Snijden
Mijn laatste advies is: probeer ook objectief te zijn en nummers of elementen te schrappen die het album niet ten goede komen. Ja, op een album heb je veel ruimte om je muzikaal uit te leven: bijzondere ideeën, superpersoonlijke songs en misschien zelfs wat minder gepolijste tracks (in vergelijking met single releases), maar dat alles moet wel bijdragen aan de overkoepelende visie van het album. Probeer tijdens de verschillende fases van het maakproces je ego met regelmaat opzij te zetten. En mocht dat niet goed lukken, bedenk dan dat je elementen meestal niet schrapt omdat ze slecht zijn, maar omdat ze simpelweg niet bij het huidige project passen. Bewaar ze in een mapje en wie weet komen ze nog eens van pas.
See also
» DAW-software
» Effect-plugins
» Instrument-plugins
» Studiomicrofoons
» Alle Studio-hardware & software
» Dit kun je als muziekproducer leren van Michael Jordan
» Menselijkheid en variatie in Ableton Live
» Elektronisch muziek produceren: in the box of lekker DAWless?
» 10 tips om sneller te produceren
» Succesvol opnemen in de studio – Zo doet een muzikant dat
» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» EDM tips & tricks: zo maak je de ultieme drop
» Moderne pop vocals produceren – Gebruik deze 3 technieken
» Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label
» 5 manieren om een sterk arbeidsethos te ontwikkelen als muziekproducer
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
De Ana is een singer-songwriter, muziekproducer en geluidstechnicus.
Ze maakt YouTube-video’s met leuke uitdagingen en tips over muziekproductie. Daarnaast gebruikt ze haar marketingvaardigheden om content te creëren voor diverse bedrijven via haar digitale marketingbedrijf Set The Tone. Zo schrijft ze wekelijks blogs voor het London Singing Institute.
Nog geen reactie...