Serieus muziek produceren met je iPad, kan dat wel? Of is de iPad wat dat betreft alleen maar leuk speelgoed? Gastblogger Guy Burton experimenteert inmiddels al enkele jaren met muzikale iPad-apps, waaronder synthesizers, DAW’s en effect-plugins. In dit artikel vertelt hij over zijn ervaringen en geeft hij praktisch advies!

Getting started with iPad music production

Nieuwe vorm

De iPad is in 2010 door Apple geïntroduceerd en wordt eigenlijk al sinds dag één gebruikt voor muziekproductie. Apple kwam zelf met GarageBand voor iPad in 2011 en pushte ook regelmatig muziekproductie-apps en dj-apps op de voorpagina van zijn App Store. En mocht je het nog niet weten: er is een app-equivalent voor bijna elk type muzieksoftware dat je kunt bedenken: DAW’s, plug-ins, synthesizers, samplers, drummachines, groove boxes, FX-processors en nog veel meer.

Touchscreen

De huidige generatie iPads heeft zo’n sterke processor en zo veel RAM dat het verschil met een gewone computer tegenwoordig vooral zit in de opzet van het apparaat: een superhandzame behuizing met een touchscreen. Apps die ook écht wat doen met dit principe en dus een gebruikservaring bieden die helemaal ontworpen is rond de multitouch-functionaliteit van de iPad, doen het meestal het beste. Terwijl apps die alleen bedoeld zijn om een ​​desktop-app ‘portable’ te maken, de neiging hebben behoorlijk tegen te vallen. Zo’n verschil in gebruikservaring tussen een goede en slechte app kan subtiel zijn. Knoppen en schuifregelaars zijn bijvoorbeeld veel prettiger te bedienen op een touchscreen dan via de muis van een computer, vooral omdat ze multi-touch te gebruiken zijn. Maar als de schermelementen te klein zijn voor je vingers, zijn ze eigenlijk nutteloos. Aan de andere kant van het spectrum heb je apps zoals de TC-11, die speciaal vanaf de grond af aan ontworpen zijn als tools voor een apparaat met multi-touch-interface. Daarbij wordt niet alleen dankbaar gebruikgemaakt van het scherm van de iPad, maar ook van de gyroscoop en de versnellingsmeters.

MIDI-controllers

De taak waarvoor ik mijn iPad het vaakst gebruik, is niet zo bijzonder: als MIDI-controller. Een iPad is minder tastbaar dan een fysieke controller, maar hij is wel draadloos, neemt nauwelijks bureauruimte in en is enorm veelzijdig. De meest voor de hand liggende en aantrekkelijkste app is Logic Remote (maar let op, dat werkt alleen als je ook de Logic DAW op je gewone computer gebruikt). Met deze app kun je Logic op je computer besturen binnen een van de verschillende volledig-scherm-modi: de virtuele mixer, de step sequencer, het toetsenbord en de chord pads. Hoewel je de meeste instrument- of audio-plugin-parameters kunt besturen met generieke schuifregelaars, hebben de kanaal-EQ, de remix FX en de Alchemy-synthesizers van Logic een ‘eersteklas’ gebruikersinterface op de iPad en zijn daarmee het meest bruikbaar. Wat betreft het bespelen van een keyboard op je iPad-scherm, zal een echte toetsenist zich waarschijnlijk een beetje ongemakkelijk voelen, maar het is toch verrassend effectief voor het snel programmeren van synth-partijen of het beluisteren van presets. Een andere handige MIDI-controller-app is trouwens midiLFOs, die tot 4 ‘low frequency modulated CC messages’ kan uitsturen, hetzij via MIDI via Bluetooth of WIFI, of via een externe interface.

Synths en samplers

Er is een schat aan apps te vinden voor het genereren van geluid en er is voor elk wat wils. Enkele van mijn favoriete apps: Koala, een lekkere rechttoe-rechtaan vervanging voor de Roland SP404, de AudioKit SynthOne, een open source subtractieve synth met twee oscillatoren en een aantal geweldige microtonale opties, en tot slot Tardigrain, een granular sampler. Nu is het niet zo moeilijk om goed klinkende apps te vinden voor de iPad, maar wel om apps te vinden die stabiel zijn en goed worden ondersteund door de makers. Omdat de vraagprijs voor apps over het algemeen laag is in vergelijking met VST/AU-plug-ins, lijkt het erop dat de meeste apps vrij minimale ondersteuning krijgen zodra ze zijn uitgebracht. Dit uit zich over het algemeen in bugs die maar niet opgelost worden of ontbrekende functies die een deel van de gebruikers behoorlijk belangrijk vindt, zoals MIDI-kloksynchronisatie. Ik raad aan om de recensies van de app te lezen en te kijken hoeveel releases er het afgelopen jaar zijn geweest voordat je er meer aan uitgeeft dan je voor een Big Mac zou betalen.

Problemen

Hoewel er complete DAW’s voor de iPad bestaan (bijvoorbeeld Cubasis en AUM) waarmee de iPad echt als het brein van je setup gaat fungeren, zijn er wel de nodige problemen met deze manier van werken. Persoonlijk vind ik het gebruik van meerdere apps en plug-ins tegelijkertijd op een klein scherm, zonder toetsenbord, nogal onoverzichtelijk en tijdsintensief. Mijn belangrijkste advies, na een aantal jaren gewerkt te hebben met de iPad, is om één ding te kiezen waarvoor je de iPad wilt gebruiken en je daarop te concentreren. Zie het als een Zwitsers zakmes dat zowel een mes als een schaar heeft: handig, maar je kunt die gereedschappen niet echt tegelijk gebruiken. In de praktijk betekent dit dat ik niet ga proberen de iPad te gebruiken als een sampler die dan weer de output van een andere app opneemt. Wat ik bijvoorbeeld wel doe: bij het gebruik van de iPad als synthesizer, sluit ik gewoon de audio-uitgangen aan op mijn mixer om vervolgens op te nemen in Logic op mijn computer. En als ik de synth-app wil besturen met een sequencer, dan doe ik dat via de MIDI van Logic in plaats van via een andere app op de iPad. En ik ga niet proberen om Logic Remote te gebruiken voor het aansturen van een sessie op mijn computer voordat ik definitief in de mix-down-fase zit.

Conclusie

Als je een iPad hebt en deze nog nooit voor muzikale doeleinden hebt gebruikt, raad ik je ten zeerste aan het eens te proberen. Ook als blijkt dat je produceren van muziek op de iPad niet handig vindt, was het toch leuk om te doen. Verder: blijf niet alleen hangen bij apps van merken die je kent (Native Instruments, Moog, Korg enzovoort) en beperk je ook niet tot de top-10-suggesties van de App Store. Duik in het gigantische aanbod en doe nieuwe muzikale inspiratie op!

Zie ook

» MIDI-keyboards
» MIDI-controllers
» DAW-software
» Alle Studio & Recording producten

» Elektronisch muziek produceren: in the box of lekker DAWless?
» Zo gebruik je MIDI Polyphonic Expression (MPE) in Ableton Live
» AI en muziekproductie
» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» De perfecte DAW voor elektronische producers
» Hoe maak je een beat?
» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Must-have plug-ins voor je productie
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Leer zelf klanken maken met FM-synthese

Gastblogger Guy Burton

Guy Burton is een amateur singer-songwriter met een grote interesse voor muziektechnologie en -productie. Van beroep is hij softwareontwikkelaar, maar zijn uitstapjes naar audio- en midi-tools beperken zich doorgaans tot experimenten. Het levert in elk geval genoeg voer op voor interessante en praktische artikelen over het maken van muziek.

 

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter