Online festival organiseren – Wat komt daarbij kijken?
Gepubliceerd op woensdag 7 april 2021
Gastblogger Rob Brummans (Mindru) deelt hoe hij vanuit een helpende hand lenen, in de organisatie van een snel groeiend online festival terecht is gekomen. Hierbij vertelt hij ook wat hierbij komt kijken en wat hem motiveert om dit tot een succes te maken. Verder geeft hij een korte blik op de toekomstvisie die hij voor deze organisatie heeft.
Van de drup in de regenboog
Op een dag word ik gebeld door een vriend van mij of ik hem wil komen helpen bij het opzetten van zijn stream. Hij geeft aan dat hij op Twitch mag draaien voor een uniek evenement dat gebruikmaakt van Zoom om het publiek te tonen dat naar de DJ aan het kijken en luisteren is. Ravelock Marathon heet het. Een evenement dat zijn eerste editie in januari van dit jaar had. Ik draai mijn hand niet om voor een vriendendienst, dus ik begeef mij al gauw naar de plek om er aldaar een mini stream-tempel van te maken. Daar aangekomen, blijkt dat hij niet de enige is die hulp nodig heeft om de stream op te zetten. Ik raak aan de praat met de organisator en merk dat de liefde voor muziek bij beiden van ons een klik vormt. Enthousiast als ik ben, vraag ik of ik meer kan helpen bij een volgende editie en al gauw hoor ik dat ik mag draaien tijdens Ravelock II.
Afsluiten doe je zo
Een maand gaat voorbij en wederom begrijp ik van diezelfde vriend dat hij wel wat hulp kan gebruiken. Opnieuw beland ik in zijn huis, maar dit keer help ik niet alleen op technisch gebied mee, maar zorg ik er ook voor dat de chat van Twitch gehyped blijft voor elke opvolgende dj. Het rooster is divers en de passie en energie die vanuit de organisator komen, motiveren mij alleen maar meer om energie en moeite te steken in het helpen meedenken om dit initiatief tot een succes te maken. Nadat we steeds meer merken waar verbeterpunten liggen, merk ik dat ik ook meer deel uitmaak van de organisatie. Ik verzoek om moderator-rechten en biedt meer hulp aan in de vorm van een brainstormsessie die volgt. Nadat ik het festival op zondagmiddag, drie uur afgesloten heb, gooi ik er nog een ‘cooldown afterparty’ tegenaan met heerlijke progressieve plaatjes.
Een vriendendienst
Het festival vindt iedere maand plaats en ik merk dat ik steeds weer dezelfde motivatie voel, ook al sta ik voor de editie van maart niet op de line up. Tot mijn aangename verbazing heeft een van ons in de organisatie, die inmiddels driekoppig is, een grootheid geboekt. Niemand minder dan mr uplifting trance himself Sean Tyas heeft door het goede contact van de oprichter van het festival toegezegd reclame te maken voor het festival, maar ook een speciale drie uur durende set voor ons festival te draaien. Tot op het moment dat het gebeurt kan ik het nog steeds niet geloven, maar voor het zover is, zorgt een tegenslag (een afmelding) ervoor dat ik daar niet te lang over kan nadenken. Er wordt gevraagd of ik van half vijf tot zes in kan vallen.
Samenwerking is de sleutel
Zoals eerder vermeld, bestaat ons team uit drie personen. Elk met een eigen specialiteit en toewijding. We zijn vastbesloten om dit tot een almaar groeiend succes te maken. De marketing/promotie-ideeën worden samen besproken. Een van ons ontwerpt het logo en de digitale flyers, weer iemand anders regelt de hosting van de stream en regelt de aankondigingen van de dj’s en ik zorg ervoor dat er zowel technische assistentie wordt verleend, alsmede dat er activiteit en interactie met het publiek is in de chat. Het is heerlijk hoe deze samenwerking zijn vruchten blijft afwerpen. Verdeling van taken betekent ook dat je de energie die je erin stopt verdeeld is. Doordat ieder zijn aandeel heeft, voel je ook veel meer voldoening en nog meer motivatie voor wat je doet.
De toekomst is van ons
Voor de aankomende editie hebben we niet één, maar zelfs twee grootheden op de voorlopige planning staan. Regelmatig wordt door middel van korte meetings op afstand besproken wat onze plannen voor de toekomst zijn. Uiteraard kan ik nog niet alles prijsgeven, maar wat ik wel kan zeggen is dat onze ambitie niet stopt bij het ‘online festival’. Er komt een dag dat festivals weer mogen en wij willen er klaar voor zijn als het zo ver is. Voor de komende online edities gaan wij in ieder geval weer zorgen dat niet alleen de community groeit, maar ook de kwaliteit die wij te bieden hebben aan onze kijkers. Ons motto luidt dan ook: “Rave to Survive’ en met al die lege planningen in onze weekend-agenda’s willen wij een welkome afwisseling bieden met voor elk wat wils.
Wat maakt volgens jou een online festival echt uniek? Laat het ons weten in de comments hieronder!
Zie ook
» DJ-gear
» Studio & Recording-producten
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» Hoe je je content op social media optimaliseert
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren
» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Meer fans? Volg de 5 stappen van deze marketing-funnel
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» Tien manieren om als muzikant geld te verdienen
» 6 tips voor het gebruiken van Twitch
» SoundCloud Pro, is het de moeite waard?
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» DJ-optredens professioneel aanpakken
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?
Nog geen reactie...