Opnames maken van shakers, tamboerijns en andere handpercussie
Gepubliceerd op maandag 2 november 2020
Een blog over hoe je shakers en tamboerijns moet opnemen? Serieus? Ja, zulke percussie-opnames zijn inderdaad geen rocket science. Toch brengt het opnemen van handpercussie een paar unieke uitdagingen met zich mee waar je je even bewust van moet zijn. Dus wil je percussie-recordings die niet zeer doen aan je oren, maar perfect blenden in de mix? Lees dan verder!
Geluidsfragmenten
Shaker – Dynamische microfoon:
Shaker – Condensatormicrofoon:
Shaker – Ribbon-microfoon:
Beatring – Dynamische microfoon:
Beatring – Condensatormicrofoon:
Beatring – Ribbon-microfoon:
Microfoonkeuze
Om te beginnen raad ik aan om een microfoon te kiezen met een ‘donker’ karakter. Veel condensatormicrofoons, met name grootmembraan-condensatormicrofoons, hebben een zogeheten ‘presence boost’ en dat kan bij zangopnames heel fijn zijn. Ga je echter een helder instrument zoals een shake-eitje opnemen met zo’n ‘heldere’ microfoon, dan wordt de opname wel erg ‘sisserig’. Een dynamische microfoon of ribbon-microfoon daarentegen, temt de hoge frequenties een beetje en geeft je shake-ei wat meer body. Dit geldt ook voor beatrings en tamboerijns.
Het beweegt!
Shakers en tamboerijns bewegen, dat is een feit. Voor een gelijkmatige opname kun je de microfoon het beste haaks plaatsen op de speelrichting van de percussionist. Zo blijft de afstand tot de microfoon min of meer gelijk. Zet je de microfoon in het verlengde van de speelrichting, dan krijg je heel grote volumeverschillen. Een beweging naar de microfoon toe zal immers veel harder klinken dan een beweging van de microfoon af. Aan de andere kant kan deze beweging ook een mooie muzikale toevoeging zijn. Een tweede manier om het heen en weer bewegen juist wel terug te horen in de opname, is door een stereo-opstelling te gebruiken zoals X-Y of A-B. Het instrument zal op die manier veel sneller opvallen in de mix, waardoor je het niet zo hard hoeft te zetten.
Dichtbij of veraf
Percussie-instrumenten worden meestal ingezet als smaakmakers. Het is dus niet de bedoeling dat een shaker of tamboerijn te veel op de voorgrond treedt. Door de microfoon wat verder weg te zetten, krijg je een diffusere klank en verdwijnt het instrument vanzelf wat meer naar de achtergrond. Als je de microfoon verder weg zet, ga je ook de akoestiek van je ruimte meer horen en dat klinkt een stuk natuurlijker dan een gortdroge opname. Tip: ga op de gang staan of in een trapgat. Meestal klinkt dat een stuk levendiger dan een slaapkamer.
Zie ook
» Dynamische instrumentmicrofoons
» Grootmembraan-condensatormicrofoons
» Ribbon-microfoons
» Alle Microfoons & Accessoires
» Percussie
» Voetpercussie: drummen zonder handen – Doe het zelf!
» Cajon opnemen & versterken – Wat is de beste methode?
» Akoestische gitaar opnemen – Gebruik deze basisprincipes
» Hoe hard moet ik geluid opnemen?
» Overspraak in geluidsopnames? Zo voorkom je ‘mic bleed’
» Zo kun je een microfoon aansluiten op de computer
» Hoe je een koor moet opnemen
» Ribbon-microfoons: de voor- en nadelen
» Opnames maken – Alles over recording
» Hoe neem ik een piano op?
» Microfoon-opstellingen bij stereo-opnames
» Drums opnemen: een vak apart
Stefan werkt sinds 2015 bij Bax Music. In zijn vrije tijd is hij regelmatig in de weer met allerlei studio-apparatuur zoals microfoons, compressors en equalizers. En als hij aan het werk is trouwens ook. Verder is hij ook vaak op het podium te vinden, maar dan als drummer.
Nog geen reactie...