Studio-eigenaars en -technici tijdens coronacrisis: ‘Je helpt elkaar’
Gepubliceerd op donderdag 11 maart 2021
Wat betekent de coronacrisis voor muziekprofessionals voor en achter de schermen? Wat zijn hun verwachtingen voor de toekomst van opnamestudio’s, muziekonderwijs, podia en live-optredens? In het tweede blog van deze serie, praat gastblogger en muzikante Liseth Horsten met drie mannen aan de andere kant van de knoppen: drie helden die ervoor zorgen dat je muziek perfect opgenomen en gemixt uit de speakers komt.
Net als bij de uitvoerende muzikanten uit het eerste blog, gaat het ook bij deze zelfstandigen over het zoeken naar nieuwe mogelijkheden en niet bij de pakken neerzitten. Ondanks de zorgen over de toekomst en nog meer onzekerheid dan waar we in de culturele sector al aan gewend waren. Daarnaast zijn ze alle drie ook zelf muzikant en dus van meerdere markten thuis.
Gecancelde tournees en opdrachten
Gabriël Peeters is eigenaar van Uncle Gabe’s Soundstudio in Eindhoven. Een huiselijke ruimte met veel hout en gekleurde tapijten, ouderwetse schemerlampen, oranje vintage koffieblikken boven het keukenblokje en vol met instrumentarium en versterkers. Een echte bandstudio. Gabriël: “Ik was net begonnen met een tour met JW Roy toen die vanwege corona werd afgeblazen. En ook andere projecten werden uitgesteld of gecanceld. Dat heeft mij, net als iedereen in onze sector, veel werk en inkomsten gekost. Daarnaast werd ook de werkwijze anders: er werd meer online gedaan en in de studio moest er afstand worden gehouden. Gelukkig is mijn studio daarvoor groot genoeg. Het afgelopen jaar ben ik aan het klussen geweest om de ruimte nog beter in te richten voor live-opnamen. Ook heb ik twee eigen projecten gedaan, heb ik veel gelezen en documentaires gekeken, en: heb ik eindelijk geleerd de was netjes op te vouwen…”
Voor René Bloks van Studio Artichoque in Tilburg waren met name de eerste twee maanden van de crisis heel spannend. René: “Ik zat in een overgangsperiode, omdat ik net een jaar in mijn nieuwe pand zat toen alles stil kwam te liggen. Gelukkig kwam het tegen de zomer weer op gang. Het aantal aanvragen is minder geworden, maar men is wel gerichter op zoek, dus het percentage dat doorgaat is hoger. Ik heb ontzettend veel mazzel gehad dat mensen die juist op zoek waren naar een grotere ruimte bij mij terecht zijn gekomen. Wat anders is geworden, is dat ik meestal zes tot acht weken vooraf de agenda vol had en nu boeken mensen pas een paar weken of zelfs een paar dagen van tevoren.”
Gabriël Peeters (foto: Angelo de Rijke)
Orkesten opnemen in 2020
René’s nieuwe grotere studio bracht nieuwe mogelijkheden voor grote gezelschappen. Maar… hoe is dat gegaan in ‘het coronajaar 2020’? “Ik moest er niet aan denken dat mensen elkaar hier zouden besmetten. Een voorbeeld van hoe ik dat heb opgelost, is dat ik afgelopen zomer een orkest per sectie heb opgenomen, met maar vijf muzikanten tegelijk op afstand in de ruimte. Dat kostte natuurlijk meer tijd maar was wel veiliger en het werkte prima bij dit orkest. Schermen met plexiglas had ik al, voor het scheiden van opnames. Een aantal andere grote klussen heb ik moeten afwijzen omdat het te lastig was om in kleine secties te werken, zoals een harmonieorkest, een bigband en een paar koren.”
Productie, opname, mix en clip opgenomen in Uncle Gabe’s Sound Studio:
Muzikale nerd
Van een heel andere orde is ‘muzikale nerd’ of ‘technische pitbull’ Hans Timmermans. Hij componeert en produceert, treedt op, geeft workshops, creëert visuals, en schrijft code voor interactieve installaties en exposities. Vorig voorjaar stond zijn agenda vol met lessen en concerten, waaronder een tour door Rusland met Paul van Kemenade. Maar al snel veranderde dat in onder meer streamen van concerten voor een jazzpodium, trainingen over Zoom-gebruik en code schrijven voor muziekinstallaties (onder andere voor Festival Boulevard). Voor de lokale televisie werkte hij mee aan elf afleveringen van ‘De corona poppenkast met Eefje Wentelteefje’ (van poppenspeler Jeroen de Leijer). En hij ontwikkelde een corona-proof video-installatie voor een 30-koppig publiek, maar die is al voor de tweede keer verplaatst. Hans: “Het grootste probleem vind ik het continu veranderen van de agenda’s. Tijdens de tweede lockdown was er minder perspectief om weer op te treden of installaties te maken voor publiek. Dit maakte me erg rusteloos en onzeker. Het geeft niet bepaald energie. Gelukkig heb ik ondertussen weer genoeg opdrachten doordat ik mijn werkzaamheden heb kunnen aanpassen. Ik heb niet stil gezeten en ben er trots op dat ik alles op de rails gehouden heb.” Op het moment werkt Hans aan een openluchtinstallatie, die over een grote afstand wandelend beleefd kan worden.
Hans Timmermans (foto: William van der Voort)
Kruisbestuiving
Het netwerk was altijd al belangrijk, maar zeker nu. Het meeste werk komt toch binnen via je netwerk en door samenwerken. Onderling wordt er regelmatig gepraat over de situatie. René: “Je helpt elkaar. Ik merk soms aan de sfeer dat mensen het er moeilijk mee hebben, zeker de professionele muzikanten zijn er echt klaar mee. Dus probeer ik muzikanten die ook klant bij mij zijn voor hun eigen band of orkest, weer in te schakelen als sessiemuzikant voor een ander project. Zo helpen we elkaar een beetje. Die kruisbestuiving vanuit het netwerk is heel belangrijk, voor iedereen. Ik zie om me heen dat mensen elkaar dingen gunnen en gaan voor kwaliteit, dat is natuurlijk positief!” Sowieso zorgt deze tijd voor nieuwe kruisbestuivingen: mensen gaan meer met beeld werken, zoals registraties van concerten streamen. Podia en studio’s worden ingericht als opnamelocatie voor streamconcerten of videoclips, en technici bieden op Facebook online mixing aan. Veel dingen zijn aan het veranderen en ontwikkelen.
Hans Timmermans’ soloproject Budha Building:
Nieuwe creativiteit
Hans: “Als studiotechnicus heb ik vooral gewerkt met remote software zoals Reaper, VST Connect, Satellite en Bandlab. Hierdoor was het niet noodzakelijk dat mensen in mijn studio iets kwamen opnemen, ze konden vanuit huis meedoen aan opnamesessies. Ik verwacht dat dit steeds normaler wordt.” René: ”Misschien heeft de crisis wel meer creativiteit losgemaakt, door het moeten zoeken naar andere mogelijkheden. Het thuis opnemen en het creëren van nieuwe online platforms vind ik mooie ontwikkelingen. Ik zie dat niet als concurrentie, want de kennis en faciliteiten van een professionele studio blijven uiteindelijk toch beter. Ik zie het meer als het een verschuiving in het werkveld.” Gabriël: ”Dat muzikanten nog meer zelf zijn gaan opnemen, is logisch. Maar ik hoop dat ik door mijn ervaring en kennis, en met mijn studio, bestaansrecht houd.”
René Bloks (foto: Nouschka Theeuwes)
De toekomst
Naast deze ontwikkelingen hopen de mannen natuurlijk dat de agenda’s weer stabieler worden en dat de optredens voor dit najaar en voor 2022 niet meer afgezegd zullen worden. En ook dat workshops geven en het opnemen van grote gezelschappen weer mogelijk gaat zijn in de studio’s. René: “Wellicht komen er meer kleine festivals waar ruimte is voor de wat kleinere bands en aanstormend talent, dat zou ik een positieve ontwikkeling vinden.” Gabriël: “Wat er uiteindelijk gaat veranderen in onze sector, daar heb ik geen zicht op. Wat ik in het algemeen hoop, maar waar ik nog een beetje een hard hoofd in heb, is dat wij, mensen, ons ervan laten doordringen dat wij naast onze persoonlijke besognes deel uitmaken van een groter geheel.”
Het nummer Pasadena van The Gimmick, een van de vele bands die opnames hebben gemaakt in de studio van René Bloks:
Hebben de heren nog goeie tips voor hun (toekomstige) collega’s?
Gabriël: “Laat je niet afleiden door succesverhalen van anderen. Geef anderen of de maatschappij niet de schuld, geen smoesjes. En houd er rekening mee dat er van alles kan mislukken. Doe dan nog beter je best.” Hans: “Maak elke dag ruimte om dingen te doen en te creëren waar je blij van wordt, en deel dat met anderen.” René: “Blijf positief, dat is het belangrijkste. Voor de DIY-muzikanten zijn er best veel dingen die je thuis kunt doen met een eenvoudige maar kwalitatieve setup, een redelijke akoestiek en goede microfoons. Samen met een ervaren producer kun je bekijken hoe je voor een klein budget toch een goede opname kunt maken. Voor producers en engineers liggen er nieuwe mogelijkheden op het gebied van live mixen en streamen. En tot slot: als je je vasthoudt aan waar jij voor staat en elkaar helpt en wat gunt, dan komt dat vanzelf weer bij je terug.”
Herken je je in deze verhalen? Heb je ook waardevolle tips voor je medemuzikanten of -technici? Of heb je vragen met betrekking tot (thuis) opnemen of studiotechniek? Laat het hieronder weten!
Meer weten?
» Gabriël Peeters
» René Bloks
» Hans Timmermans
Lees ook de twee andere blogs in deze serie:
» Uitvoerende muzikanten tijdens coronacrisis: ‘Het vuur blijft branden’
» Blended Learning en Koor-O-Na – Is muziekonderwijs voorgoed veranderd?
Zie ook
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Wat doet een producer?
» Hoe maak je een podcast? Leer alles over podcasten
» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Waarom mixen in mono het geheim is tot een betere mix
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Zang opnemen in de studio – Dit komt erbij kijken
» Studiotechnicus worden? Dit is wat je moet kunnen
» Muziekrechten, copyright, auteursrecht uitgelegd door een advocaat
» Opnames maken – Alles over recording
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
Muzikale eigenheimer Liseth Horsten zingt en speelt eigen repertoire, covers in verschillende muziekprojecten en op uitvaarten, en is muziekdocent. Deze Rockacademie-pionier van ’t eerste uur (haar tweede hbo-opleiding) is daarnaast vrijwilliger bij een van de mooiste poppodia van Nederland: 013 in Tilburg. Ze is door haar achtergrond in het beeldende onderwijs van meerdere markten thuis.
Liseth wil schrijven over de inspirerende mensen achter de muziek: waar lopen ze voor warm, en: waar lopen ze tegenaan? Om te beginnen een korte serie herkenbare en bemoedigende blogs over hoe muziekprofessionals van verschillende pluimage de coronacrisis overleven.
(foto: Izaak Slagt)
Nog geen reactie...