Of je nu elektronische muziek maakt, indie-rock of pop, de synthesizer is haast niet meer weg te denken uit de hedendaagse muziekscene. Synthesizers worden steeds betaalbaarder en als je er uiteindelijk eentje in huis haalt, dan wil je natuurlijk weten hoe je dit apparaat het beste kunt opnemen. Gastblogger Melvin Rijlaarsdam legt uit wat er allemaal komt kijken bij het opnemen van synthesizers.

Synthesizers opnemen doe je zo

Audio-aansluitingen

Bijna alle synthesizers werken met jack-uitgangen op lijn-niveau. Dit kunnen zowel 6,35 mm- als 3,5 mm-jacks zijn. Dat wil zeggen dat je ze eenvoudig aansluit op de lijn-ingang van je audio interface. Je hebt geen DI-box nodig, ook al heeft je synth ongebalanceerde uitgangen. Dit is omdat je thuis of in de studio, in tegenstelling tot live, maar korte kabels gebruikt waardoor de kans op storing vrij klein is.

Sommige synthesizers hebben één enkele mono-uitgang, terwijl andere één of meerdere stereo-uitgangen aanbieden. Drumcomputers hebben vaak ook afzonderlijke uitgangen voor elk geluid.

Alleen als je Eurorack of andere modulaire synthesizer-modules gebruikt, moet je ervoor zorgen dat je niet té hard uitstuurt. Eurorack stuurt namelijk veel hogere voltages uit dan de meeste synthesizers, waardoor je al snel de voorversterker op je interface overstuurt. Daarom gebruik je meestal aparte output-modules die het signaalniveau verzwakken.

» Audiobekabeling

Synthesizers opnemen doe je zo

MIDI in/out

De meeste synthesizers hebben ook een MIDI-aansluiting door middel van een fysieke MIDI-poort of een USB-verbinding. Met MIDI kan je alle noten die je op een toetsenbord speelt opnemen in je DAW. Mocht je een foutje maken, dan kan je dit heel eenvoudig corrigeren. De aangepaste noten kan je vervolgens terugsturen naar je synth, zodat je weer twee handen vrij hebt om aan knoppen te draaien.

Met sommige synthesizers kan je zelfs de positie van de knoppen opnemen via MIDI. Op deze manier kan je alle parameters van je synth automatiseren in je DAW, net alsof je een plug-in gebruikt op je computer.

Een andere handige eigenschap van MIDI is dat je door middel van MIDI clock twee verschillende synthesizers qua tempo kan synchroniseren. Ook kan je de synth of drumcomputer het tempo van je DAW laten volgen. Sequencers, arpeggiators, LFO’s en delay-effecten kunnen op deze manier in de maat meelopen met je DAW.

Synthesizers opnemen doe je zo

» MIDI-kabels

Gain staging

Als je gaat opnemen, dan is het belangrijk dat je op je synthesizer het uitgangsvolume op maximaal zet. Het opnameniveau regel je vervolgens op je audio interface. Op deze manier heb je zo min mogelijk last van ruis in de opname.

Sommige synthesizers hebben naast het mastervolume ook nog een mixer waarbij je het volume van de oscillators kan bepalen. Zorg er ook hier voor dat je hard genoeg uitstuurt, om ruis te voorkomen. Daarnaast hebben digitale synths vaak per preset ook nog een volumeniveau. Dit is bedoeld om de verschillende synth patches te matchen qua volume.

Storingen

Ik zei net dat het thuis of in de studio niet nodig is om een DI te gebruiken vanwege de korte kabels. Mocht je tóch merken dat er een brom in het signaal zit, dan kan je dit alsnog oplossen met een DI. Hier zit vaak een ground lift-schakelaar op waarmee je de signaal/aarde ontkoppelt om aardlussen te voorkomen.

» DI-boxen

Synthesizers opnemen doe je zo

Gitaarpedaaltjes

Niet alle synthesizers hebben ingebouwde effecten. Er bestaan losse effectpedaaltjes die speciaal gemaakt zijn voor synthesizers, maar natuurlijk kan je ook gewoon gitaarpedaaltjes gebruiken.

In de meeste gevallen kan je een synth direct aansluiten op een gitaarpedaal. Maar het signaal van een synth is wel een stuk harder dan een typisch gitaarsignaal. Het resultaat hangt dus af van het type pedaaltje dat je gebruikt. Zo kunnen analoge gitaarpedaaltjes, zoals distortion en overdrive, meer hebben dan digitale pedaaltjes als delay en reverb.

Mocht je pedaaltjes hebben die snel vervormen, dan kan het helpen om een reamp box te gebruiken. Die zet het lijn-signaal van de synth om naar een signaal waar je pedaaltjes mee om kunnen gaan. Doordat de signalen op deze manier beter op elkaar zijn afgestemd, heb je ook minder last van ruis.

» Reamp-boxen

Praktische opnametips

  1. Als je alles aangesloten hebt, kan je gaan opnemen. Ik begin zelf altijd met het instellen van een basis-sound of het kiezen van een preset die past bij de muziek.
  2. Vervolgens neem ik de noten op als MIDI en bewerk deze waar nodig. Zo kan je door middel van Quantization te vroeg of laat gespeelde noten iets rechttrekken. Meestal is 50% quantization meer dan genoeg: het moet ook weer niet robotisch strak gaan klinken (tenzij dit past bij het genre natuurlijk).
  3. Als je de noten hebt opgenomen, stuur je deze terug naar de synth, zodat je de verschillende parameters met beide handen kan tweaken. De filter cutoff, LFO rate & depth, en delay time zijn leuke opties om mee te spelen tijdens de opname.
  4. In de meeste DAW’s kan je een aantal maten loopen, zodat je herhaaldelijk takes over elkaar heen kunt opnemen totdat je de perfecte take te pakken hebt. Nadat je een aantal opnames hebt gemaakt, kun je in je DAW de beste takes uitkiezen (‘comping’) om zo de ultieme compilatie-take samen te stellen.

    Synthesizers opnemen doe je zo

Welke synthesizer gebruik jij in je muziekproducties? En hoe neem jij die op?

Zie ook

» Audiobekabeling
» MIDI-kabels
» USB-kabels
» DI-boxen
» Reamp-boxen
» Synthesizers
» Drumcomputers
» Eurorack-modules
» DAW-software
» Audio interfaces

» Moderne pop vocals produceren – Gebruik deze 3 technieken
» Podcast-nabewerking – Knippen, restaureren, enhancen, limiten en muziek toevoegen
» Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label
» 5 manieren om een sterk arbeidsethos te ontwikkelen als muziekproducer
» Hoe maak je een beat?
» Microfoon schoonmaken – Waarom en hoe
» Low end mixen – Hoe je een vol, punchy laag krijgt
» De ideale live-opname van je band maak je zo!
» Hoe hard moet ik geluid opnemen?
» Overspraak in geluidsopnames? Zo voorkom je ‘mic bleed’
» Isoleer je eigen oefenruimte of studio
» Geslaagde opnamesessies met deze 5 tips voor geluidstechnici
» Subwoofer in je studio – Wanneer (niet) en hoe
» Automation in een DAW: wat het is en hoe je het gebruikt
» Brom, en hoe ik het voorkom
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording

Gastblogger Melvin Rijlaarsdam
Melvin Rijlaarsdam is een muziekproducer in hart en nieren. Hij produceert en mixt voor singer-songwriters en bands over de hele wereld. Begonnen als drummer en gitarist, maar in de loop der jaren omgedoopt tot ware synth-nerd, wat goed aansluit bij zijn artiestenprofiel als techno-producer onder de naam Tripodal. Daarnaast schrijft hij regelmatig blogartikelen en geeft hij privélessen muziekproductie voor leermuziekproductie.nl.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter