Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
Gepubliceerd op woensdag 28 april 2021
Vind jij het ook zo vervelend om succesvolle producers te horen zeggen: “and I didn’t even know any music theory”? Stel dat het echt waar is wat ze zeggen (het is namelijk niet altijd waar), so what? Niet iedereen is een natuurtalent. En dan nog… stel je eens voor hoe goed die producers zouden zijn geweest als ze óók nog eens muziektheorie hadden geleerd! In dit blog legt gastblogger Daddynervs uit waarom het voor iedere (beat) producer handig is om muziektheorie te kennen, en wat het nou eigenlijk is.
Wat is muziektheorie?
Om het simpel te houden: muziektheorie is iets dat beschrijft hoe muziek in elkaar zit. De meeste mensen denken dan meteen aan noten lezen, dus laten we daarmee beginnen. Het mooie is dat jij op een andere manier al bezig bent met muzieknoten en muzieknotatie. Want je kent vast wel de MIDI-noten. Lekker bezig! Maar goed. Daarnaast is theorie ook meer. Bijvoorbeeld tempo, de maat, akkoorden enzovoort. En die hebben allemaal een eigen manier van opschrijven en dat zijn toch wel dingetjes waar je je in moet verdiepen. Neem eens een kijkje in de keuken van Bax Music zelf. Hier staan hele goede blogs over muziektheorie.
Wat moet je weten als muziekproducer?
Dit verschilt natuurlijk in wat je produceert en varieert tussen bijna niks en alles.
Tempo
Mijn advies is om op zijn minst te weten in welk tempo jouw beat is gemaakt. Dit noteer je in BPM (Beats Per Minute). Waarom moet je dat weten? BPM komt overeen met een aantal milliseconden (zie plaatje hieronder). Een BPM van 60 is dus 60 beats per minute, dus elke seconde 1 beat. 1 seconde duurt 1000 milliseconden (ms). Kortom, op een tempo van 60 bpm duurt 1 beat 1000 ms. Goed om te weten, want daarmee kun je jouw delays en reverbs tot in de puntjes uitstippelen. Superhandig om dus niet aan het einde van je track nog steeds de delays te horen. Je weet wel.
Nootlengtes
Daarnaast zijn de nootlengtes erg handig om te kennen, bijvoorbeeld 1/1, 1/2, 1/4, maar ook 1/4 ’triplet’ of ‘dotted’. Het heeft namelijk alles te maken met hoe je de muziek noteert. Ofwel, hoe je de noten invoegt als midi en hoe lang ze duren.
Zie voor meer informatie over tempo en nootlengtes het artikel Tempo, ritme en maatsoort.
Ook handig
En daarnaast is het misschien nog wel belangrijker dat je weet in welke ’toon’ jouw track of beat is geschreven. Dus in welke key – in het Nederlands: toonsoort – deze staat. Zometeen meer daarover!
Maar waarom moet je dit dan weten?
Omdat je in de muziekindustrie werkt en verder wilt komen! Zie het zo. Je hebt een kring van artiesten opgebouwd die jouw beats kopen of tracks maken bij jou. Je begint samen te werken met een nieuwe artiest en die vraagt jou of je een 16e stotter-effect kan toevoegen. Als jij niet weet wat daarmee bedoeld wordt, ga je af en verlies je een klant! Daarnaast voegt het natuurlijk ook wat toe aan je professionaliteit als je meteen, zonder vragen aan de slag gaat. Niet voor niets dat er zulke memes bestaan!
Hoe zit het dan met de toonsoort van de beat? De ‘key’
Artiesten hebben allemaal een bepaald bereik met hun stem, Bas, tenor, alt, sopraan (zie afbeelding). Om een track zo intens mogelijk te maken, wil je dat bereik goed benutten. Dit kan betekenen dat je de toonsoort van je track moet veranderen van C Major naar G major. Wat dit betekent en hoe je je track zo verandert, moet je natuurlijk wel weten. En even een hele goede tip… Vergeet alsjeblieft de transpose-knop. Deze knop vervormt je opgenomen audio, wat weer negatief uitpakt op je resultaat. Dus als er artiesten zijn die jouw beats niet kopen, schrijf je misschien in een verkeerde toonsoort. Een artiest hoort direct of hij er wat mee kan of niet. Dus probeer te variëren in je toonsoort en leer welk stembereik daarbij past!
“Maar ik maak mijn Beats voor Rappers en die zingen niet”
Guess again! Een rap vocal is altijd op een toon. Als wij spreken, komen er geluidsgolven naar buiten. Deze golven hebben een bepaalde frequentie. Een bepaalde frequentie correspondeert met een bepaalde toon. Zo moet je dat zien. Dus je beat moet wel goed overeenkomen met de toon waarop de rapper spreekt. De toon moet dus niet ‘te laag’ zijn voor de rapper, maar ook niet te hoog, waardoor hij of zij ineens gaat zingen.
Zie voor meer informatie het artikel over de majeur-toonladder.
Dus ik moet weer in de schoolbanken?
Ja en nee. Muziektheorie kun je integreren in je workflow. Door elke keer vijf tot tien minuutjes te stoppen als je een bepaalde vraag hebt bijvoorbeeld. Stel, je hebt een pianostuk opgenomen, alleen komt de BPM in je DAW niet overeen met wat je opgenomen hebt. Hoe vind je de juiste bpm? In de DAW? Online? Etc. Dit vind ik ook muziektheorie. Dus hoe je de theorie kunt toepassen op jouw programma, op jouw workflow en op jouw tempo.
Ik hoop dat je nu vol motivatie zit om muziektheorie op te pakken en te implementeren in jouw werk als muziekproducer. Help anderen te motiveren door hieronder te vermelden wat het laatste is dat jij geleerd hebt en hoe makkelijk of moeilijk je dit vond!
Lees ook mijn volgende artikel: Leren luisteren naar tracks: bpm, key, akkoorden & structuur
Zie ook
» MIDI-keyboards
» MIDI-controllers
» DAW-software
» Microfoons
» Elektronisch muziek produceren: in the box of lekker DAWless?
» Leren luisteren naar tracks: bpm, key, akkoorden & structuur
» Akkoorden van liedjes uitzoeken – Zo pak je dat aan
» Pentatonische toonladder: makkelijk te leren!
» Majeur en mineur: het verschil horen en begrijpen
» Muziektheorie & Noten lezen: je leert het hier!
» Piano-akkoorden spelen? Dit is de basis!
» Akkoorden: theorie en akkoordsymbolen
» Noten leren lezen: ritme, tempo en maatsoort
» Noten leren lezen: mineur-toonladder en toonsoort
» Noten leren lezen: C majeur toonladder
Daddynervs is van origine een pianospeler. In 2016 begon hij als producer voor filmmuziek en in maart 2020 heeft hij zijn eigen studio gebouwd aan huis om diensten goedkoper aan te kunnen bieden. Sinds januari 2021 is hij fulltime muziekproducer en produceert hij in Cubase. Daddynervs componeert muziek voor films, video’s en reclames en produceert beats/instrumentals voor pop, hiphop, rnb, soul en funk. Daarnaast geeft hij les aan kinderen in piano, gitaar en studio-productie. Je kan niet jong genoeg zijn om het te leren!
Nog geen reactie...