Wie nodig je uit in je podcast?
Gepubliceerd op dinsdag 9 februari 2021
Wie nodig je uit in je podcast? Voor gastblogger en radio-DJ Sander de Heer is het antwoord heel simpel: iedereen die iets te vertellen heeft! Tenminste, iedereen die een verhaal kan vertellen. En die het verhaal vertelt dat jij relevant vindt voor je podcast. Jij bewaakt het format, bereidt de gesprekken voor en neemt de luisteraar aan de hand mee. Je gasten moeten daar een bijdrage aan leveren. Het gaat er dus niet om (let op: veelgemaakte fout) met wie jij het gezellig vindt om te praten, maar wie een wezenlijke bijdrage levert aan het verhaal dat je je luisteraar wil vertellen. Waar moet je op letten?
Ben je alleen benieuwd naar de technische kant? Leer hoe je meerdere mensen tegelijk opneemt (in de studio of via bijvoorbeeld Zoom).
Goede voorbereiding
Wie ga je spreken, wat is dit voor persoon? Wat heeft hij of zij meegemaakt en hoe praat deze persoon? Behalve een rondje social media en Wikipedia is het aan te raden om op YouTube te zoeken of er interviews zijn te vinden van de persoon die jij wil spreken in je podcast. Alleen appen met een ooggetuige, of een deskundige via LinkedIn benaderen is niet genoeg. Ook spraakwatervallen die van de hak op de tak springen zorgen voor een hoop knipwerk.
Creëer sfeer
Het leuke is dat mensen een stuk loslippiger zijn voor een microfoon dan wanneer ze een camera voor hun neus krijgen of op een podium moeten staan. Sterker nog: ze vergeten een microfoon, zeker als je een dasspeld-microfoon gebruikt. Creëer een ontspannen sfeer, neem de tijd en laat je gasten lekker vertellen.
Knippen en plakken
Het grote voordeel is dat je podcast (over het algemeen) niet live is. Dat maakt een podcast wezenlijk anders dan een interview op radio of tv. Je kunt een vraag opnieuw stellen als het antwoord niet is wat jij wilde horen. Stel de gast nog meer op zijn gemak als je merkt dat hij of zij toch de kaarten op de borst houdt en zet de opname even stop. Natuurlijk is het leuk dat er onverwachte dingen gebeuren tijdens de opname, maar de lat ligt steeds hoger! Knip eruit wat niet bijdraagt aan je verhaal.
Weg met hotemetoten en BN’ers
Geen woordvoerders, directeuren en marketingmanagers aan het woord in je podcast. Een podcast gaat om het verhaal achter een merk, niet om het gepolijste marketingpraatje. Sterker nog: neem de luisteraar mee op een kwetsbare ontdekkingstocht langs obstakels of juweeltjes die je als bedrijf ook nog niet kent en waarmee je je merk tot leven brengt. Het marketingverhaal kun je kwijt in een advertentie, out-of-home campagne of betaalde post, maar niet in een podcast. Een goed voorbeeld is de podcast Vallen en opstaan, gemaakt door KPN, met grote ondernemers aan het woord over hun persoonlijke weg naar de top. Dat wil je horen als luisteraar. Of beautymerk Rituals die in The Art Of Sleep het hele domein ‘ontspanning’ claimt, zonder de producten uit zijn winkel te noemen! Knap gedaan. Ook de verhalen van BN’ers kennen we nu wel. Of je moet ze wel op een heel originele manier voor het blok durven zetten.
Jij!
Jij als maker kunt misschien het best het verhaal vertellen. Je hebt immers zelf gekozen om dit onderwerp te gaan bespreken. Waar zitten je passie, verwondering en nieuwsgierigheid? Dat wil ik horen. Maar ook je twijfels en angsten die je hebt om dit onderwerp aan de kaak te stellen of iemand te gaan spreken. Deel het!
Wie zou jij heel graag willen spreken in je podcast en waarom?
Meer hulp nodig? Ik denk graag met je mee.
Alles leren over podcasten? Zie ook ons algemene podcast-blog!
Zie ook
» Audio interfaces
» Mengpanelen
» USB-microfoons
» Condensator-spraak-/zangmicrofoons
» Dynamische spraak-/zangmicrofoons
» Portable recorders
» Popfilters
» Reflectiefilters
» Studio-koptelefoons
» Absorbers
» Broadcast-statieven
» Vloerstatieven
» Tafelstatieven
» XLR-kabels
» Wat is de beste audiorecorder voor mij?
» Wat is de beste audio interface voor mij?
» Wat is de beste PA-mixer voor mij?
» Wat is de beste USB-microfoon voor mij?
» Wat is de beste studiomicrofoon voor mij?
» Wat is de beste zang- of spraakmicrofoon voor mij?
» Alle Studio-Keuzehulpen
» Podcasten met meerdere mensen tegelijk – Zo doe je dat
» Hoe vertel je met je podcast een goed verhaal?
» Hoe begin je met podcasten?
» Hoe krijgt je podcast meer luisteraars?
» Hoe gebruik je als podcaster je stem?
» Podcasten met laag budget – Hoe krijg ik professioneel geluid?
» Podcast maken: tips voor opname-apparatuur
» Twee USB-microfoons op één computer aansluiten – Kan dat?
» Lesgeven op afstand met goed geluid – Zo ben je te verstaan
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» Zo kun je een microfoon aansluiten op de computer
» Hoe maak ik een goed radio-programma?
» Zang opnemen en versterken voor beginners
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig
Sander de Heer maakte jarenlang radioprogramma’s voor NPO Radio 2, Radio 1, 3FM, Radio 538 en Sublime. Zijn creativiteit, ervaring en kennis gebruikt hij nu als adviseur voor bedrijven, instellingen, platforms en merken die een succesvolle podcast willen ontwikkelen.
In deze blogs geeft Sander goede tips om zelf aan de slag te gaan, zodat je met jouw podcast opvalt tussen alle andere miljoenen luisterminuten die elke dag digitaal te vinden zijn.
“Kwalitatief goede microfoons, kabels en recorders zijn voor een aantrekkelijke prijs te koop bij Bax Music. Zonde als je met deze professionele apparatuur niet weet hoe je inhoudelijk een goed verhaal vertelt.”
Nog geen reactie...