Zo maak je als muziekproducer de perfecte demo voor een label
Gepubliceerd op dinsdag 1 juni 2021
Ben je muziekproducer en wil je dat een platenlabel interesse toont voor jouw muziek? Dan is het helaas niet genoeg om jezelf te presenteren met een leuk, snel uitgewerkt idee. Je zult met een nagenoeg perfecte demo op de proppen moeten komen. Maar wat is perfect? Voor gastblogger Tom Peters – medeoprichter van proshare.audio – is het aanbieden van demo’s aan labels dagelijkse kost. Hij stelde een super praktisch stappenplan op!
- #1. Het eerste idee snel vastleggen
- #2. Maak er méér van
- #3. Aan de slag met sound design
- #4. Haal de NEE’s weg
- #5. Achtergrond voor opbouw en spanning
- #6. Mixen is keuzes maken
- #7. Demo klaar? Feedback van een pro
- #8. Label: effectiever dan in eigen beheer
- Zie ook
#1. Het eerste idee snel vastleggen
Nieuwe ideeën ontstaan natuurlijk op verschillende manieren. Maar vaak is er inééns dat goede idee. En natuurlijk op totaal het verkeerde moment. Als je op de fiets zit, als je in bed ligt of op je werk… Toch is het zaak om het idee in leven te houden door het vast te leggen. Zo snel mogelijk. Voor je het weet is het weg! Opnemen dus, neuriën, zingen, inspelen? Gelukkig allemaal mogelijk op je mobiel.
#2. Maak er méér van
En dan zo snel mogelijk er mee aan de slag in je mobiele studio, thuisstudio of professionele studio. Voor mij werkt(e) het het beste om er direct meer uit proberen te halen dan de bekende loop van zestien maten. Als dit direct lukt, bijvoorbeeld couplet en refrein, of break en drop, dan heb je later minder kans om hierop vast te lo(o)pen 😉. Ook is het belangrijk om tijdens het produceren de vaart erin te houden. Dus het is het beste om zo snel mogelijk de horizontale tijd vol te krijgen, met zo min mogelijk verticale tracks. Uitwerken kan daarna, details komen later.
#3. Aan de slag met sound design
Maar die details zijn wel zo belangrijk… Ga – zodra het grove arrangement staat – aan de slag met sound design, maak van je standaard saw wave een exclusiever, eigen geluid door met de knoppen op een synth te spelen, en neem dit op (vaak als ‘automation’). En voeg bijvoorbeeld ‘insert-effecten’ toe die kleine veranderingen veroorzaken in de sound, waardoor het echt jouw eigen lead sound wordt.
#4. Haal de NEE’s weg
Ook is het zaak om te kijken naar de juiste opbouw. Denk als een A&R manager van een groot label die heel veel tracks op een dag krijgt. In dat geval moet jouw track eruit springen. Dat kan dus alleen als alles JA is… Bij de eerste NEE is de kans groot dat er op de >>| next-knop wordt gedrukt. Luister op die manier naar je eigen track en je zult zien dat je er een aantal potentiële nee’s uit kunt verwijderen.
#5. Achtergrond voor opbouw en spanning
Om de opbouw en spanning in je track te versterken, kun je gebruikmaken van subtiele achtergrondgeluiden en effecten. Deze laat je ook echt op de achtergrond (en bijvoorbeeld in de galm) zodat ze de leegtes opvullen. Hoe veel en vaak, hangt natuurlijk ook af van de muziekstijl.
#6. Mixen is keuzes maken
Dan de mix. Zorg dat er een duidelijke balans en focus is. Probeer niet alle sounds op de voorgrond te krijgen, maar maak hierin duidelijke keuzes. Ook is het een top-tip, om bij (bijna) alle geluiden het laag en (waar nodig) het hoog weg te filteren, zodat alleen de frequenties overblijven die belangrijk zijn voor dát geluid. Hierdoor krijg je een schonere mix. Gebruik veel geautomatiseerde reverb om geluiden verder naar de achtergrond te brengen en zoek eens wat op over (echte) side-chain compressie om in de mix ruimte te maken voor belangrijke geluiden.
#7. Demo klaar? Feedback van een pro
En dan is je eerste demo af. Wat doe je ermee? Veel mensen uit je omgeving kunnen er niet echt iets zinnigs over zeggen, anders dan “Leuk gedaan” of “Lache joh”. Het zou fijn zijn als je feedback zou kunnen krijgen van een pro die, voordat je een track naar een label gaat versturen, deze nog eens kritisch beluistert en feedback geeft. Dit doen wij zelf bij proshare.audio met een gratis rating voor soms meer dan 100 tracks per dag en er is zelfs een Pro Track Assist-service waar je één-op-één advies krijgt over mogelijke verbeteringen in je track. Zo kun je uiteindelijk de best mogelijke demo opsturen. Hierop krijgen we eigenlijk alleen maar positieve reacties van producers, omdat er eindelijk iemand onafhankelijk, echt goed naar de muziek heeft geluisterd. Je kunt trouwens ook likes ontvangen vanuit de proshare.audio producer-community, waardoor je track eerder opvalt bij talent scouts die zoeken in de labelpool.
#8. Label: effectiever dan in eigen beheer
Het zoeken en versturen naar een label is bij ons een gestroomlijnd proces, maar toch kun je je afvragen: waarom muziek uitbrengen bij een label? Waarom zou je het niet gewoon zelf (via een service) uploaden op de bekende streaming-platforms? Het komt je misschien bekend voor: het euforische gevoel dat je had toen je voor het eerst je eigen track in eigen beheer ging releasen via een digitale distributeur. Daar stond ie dan op Spotify, jouw track! Een week later had hij al 12 plays van je familie en vrienden… Een maand later bleef de teller steken rond de 100. Dat was het dan. Goede labels zijn in staat om met hun netwerk veel meer te laten gebeuren met diezelfde track. Het zorgen dat DJ’s hem draaien in hun (online) sets bijvoorbeeld, of dat hij op veel gevolgde streaming playlists komt te staan, of dat jouw muziek in het sync-circuit belandt (voor gebruik onder films en commercials etc.) of zelfs dat je muziek op de landelijke radio wordt gedraaid.
Dit alles is natuurlijk nog geen garantie voor succes, maar zónder deze dingen is die kans sowieso nihil. Be inspired and make it!
Zie ook
» DAW-software
» Effect-plugins
» Instrument-plugins
» MIDI-controllers
» MIDI-keyboards
» Alle Studio & Recording-producten
» Dit kun je als muziekproducer leren van Michael Jordan
» Elektronisch muziek produceren: in the box of lekker DAWless?
» Muziek produceren op de iPad – Kan dat wel?
» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» Publishing deals voor muzikanten – Een advocaat legt uit
» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Must-have plug-ins voor je productie
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Waarom mixen in mono het geheim is tot een betere mix
» Low end mixen – Hoe je een vol, punchy laag krijgt
» Automation in een DAW: wat het is en hoe je het gebruikt
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Stereo mixen in 3D: diepte creëren met twee speakers
» Mixen met een mix bus
» Haal alles uit je studiomonitors met absorbers en diffusers
» Mixen met inserts en aux sends
» Compressors, wat zijn het en hoe gebruik je ze?
» Plaatsing van studiomonitoren: waar op te letten
Nog geen reactie...