Het aantal DAW-plug-ins groeit met de dag. In dit artikel gaat gastblogger Davey Jonez in op de vraag wat de grootste verschillen zijn tussen de standaard plugins in je DAW en de los verkrijgbare, commerciële plug-ins. Zijn ze de investering waard?

Plugin-evolutie

Deze evolutie begon alweer ruim 25 jaar geleden toen Steinberg de eerste documentatie beschikbaar stelde voor ontwikkelaars om met externe plugins op de markt te komen. Mijn eerste externe plug-in was de Sweep Delay van DB Audio Ware. Nou waren die eerste plug-ins bepaald niet fantastisch, maar intussen hebben we eindeloos veel mogelijkheden. Denk aan samplen: voorheen werden er enkele megabytes in het geheugen vastgehouden, nu worden er gigabytes verslonden. En wat te denken van reïncarnaties van bekende synthesizers zoals in de Arturia V Collection?

Iedereen gebruikt plugins

Intussen is de plug-in niet meer weg te denken uit wat voor software dan ook. Met name de DAW-software heeft tegenwoordig uitgebreide ondersteuning voor diverse formaten als VST of het nieuwere CLAP-formaat. Hierdoor is het uitbreiden van je setup met effecten of instrumenten makkelijker dan ooit, maar creëert het ook een luxeprobleem dat keuzestress heet. Hierover later meer.

https://www.youtube.com/watch?v=R1BSnJP3Flc

Lekkerder werken

De plugins die standaard met DAW-software worden geleverd, staan niet altijd bekend om hun gelikte uiterlijk. Eerder hun Spartaanse uiterlijk… Ableton Live is hier misschien het beste voorbeeld van. Toch biedt Live meer dan genoeg interne plug-ins om een prima eindresultaat af te leveren. De plugins van Logic Pro en andere pakketten zien er overigens wel een stuk beter uit, waardoor gebruikers er een prettigere ervaring aan overhouden.

Een extra plugin is soms gewoon onmisbaar

Het zijn niet alleen synthesizers als een Reveal Sound Spire die een welkome aanvulling op je assortiment zijn. Soms heb je ook een extra stukje gereedschap nodig. De plugins van Fabfilter zijn hier het beste voorbeeld van. Bij de Pro Q3 zien we verschillende filtertypes, dynamische EQ, het matchen van verschillende EQ-instellingen, noem maar op. Niet echt eigenschappen die je vindt in een plugin die standaard bij een DAW wordt geleverd.

Emulatie en saturatie: net echt?

Digitale audio voor de consument bestaat nu zo’n 25 jaar. De grootste kritiek in het begin was dat digitale audio steriel klonk. En dat klopt ook wel, want sinds een jaar of tien zijn we er echt wel achter gekomen dat we een bepaalde klankkleur missen in de vorm van saturatie. Er is ook een enorme behoefte ontstaan om oude analoge apparaten, synths en outboard gear een nieuw leven in te blazen in de vorm van plugins. Zijn ze gelijk zijn aan de hardware? Over het algemeen: nee. Een compressie-plugin reageert vaak net iets anders dan de originele hardware. Toch hebben ze vaak een bijzondere klankkleur en manier van bediening. Interessant voor wie iets zoekt dat de gewone DAW-plugins niet bieden.

Soms toch wel

Toch lijkt het erop dat sommige plugins wel degelijk identiek zijn aan de hardware-varianten. Een bedrijf als TC Electronic stond toch altijd bekend om zijn fantastische hardware-effecten, maar levert op studiogebied vandaag de dag alleen nog maar plug-ins of licenties. Zelfs de bekendste mastering engineer, Bob Katz, onderschrijft dat de plugins van de System 6000 identiek zijn aan de oorspronkelijke hardware. Iets wat ook geldt voor de plugins uit de Weiss Collection van Softube.

Keuzestress? Doe er wat aan

De hamvraag is of je werkelijk twintig verschillende EQ’s of zo verschrikkelijk veel verschillende synthesizers en sample libraries nodig hebt. Keuzestress komt al snel om de hoek kijken. Bekijk het op deze manier: is die plugin gewoon leuk om te hebben of maakt die je productie werkelijk beter? Voor mijzelf ging er een wereld open op het moment dat ik de UC1 controller van SSL in mijn bezit had. De bijbehorende uitstekende plug-ins zorgden ervoor dat ik mijn oude plugin-lijst in één keer 60% kleiner kon maken.

Schoonmaak-tips

Tot slot een paar tips die je kunnen helpen met het samenstellen van jouw ideale lijst:

  1. Begin met een schone lei: verwijder alle externe plugins uit je DAW en zet ze ergens in een apart mapje.
  2. Open enkele van je producties die je het afgelopen jaar hebt gemaakt en zet enkel de plug-ins terug die je hierin hebt gebruikt.
  3. Voeg verder alleen de must have plug-ins toe, waarvan je weet dat je er niet zonder kan of die sowieso beter zijn dan het standaard alternatief.

Het kost even wat tijd, maar het is zeker de moeite waard. Je krijgt meer overzicht, waardoor je met meer plezier muziek maakt. En dat is waar het om gaat.

Ik lees graag in de commentaren hieronder wat je hebt gedaan om de plugin-keuzestress te verminderen.

Zie ook

» Instrument-plugins
» Effect-plugins

» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» De perfecte DAW voor elektronische producers
» Must-have plug-ins voor je productie
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» DAW-plugins – wat zijn het en wat kun je ermee?

Gastblogger Davey Jonez (Studio Visitor)

Davey Jonez is de artiestennaam van Dave Huizing. Hij werkte als engineer voor studio’s en live-projecten en schreef artikelen voor tijdschriften als Interface. Naast zijn productiewerk heeft hij zijn eigen YouTube-kanaal genaamd Studio Visitor. Hiervoor bezoekt hij studio’s in heel Europa en praat hij over gear, filosofie en geschiedenis. Meer informatie vind je op Studio Visitor.

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter