Marketing & Business
-
Lange dagen in de thuisstudio en urenlang bezig met je songteksten: je nummer kan eindelijk naar de distro om te worden uitgebracht. Het werk zit erop. Of toch niet? Want hoe zorg je ervoor dat je muziek wordt gevonden en beluisterd? Gastblogger Jamie van Achteren van online marketingbureau Streverz vertelt hoe je met content marketing je doel bereikt. Helemaal zelf!
-
Gastblogger Marijke Wesseling – de oprichter van freelancer platform Let’s Make Noise – was vorige maand uiteraard op Amsterdam Dance Event, en het personeelstekort binnen de evenementenindustrie was een veelbesproken onderwerp. Ze vertelt in dit blog over het ontstaan van het probleem en geeft ook 3 tips om het op te lossen.
-
Amsterdam Dance Event (ADE) is een van de drukste en interessantste weken van het jaar voor dance music industry professionals. Mensen uit alle uithoeken van de wereld komen voor een week naar Amsterdam om het komende jaar te bespreken en plannen te maken. De conferentie is niet alleen heel leuk, het is ook een fantastische kans om je netwerk te vergroten.
-
Optreden bij Koffietijd, in de studio van 3FM of in het voorprogramma van een bekende artiest? Daar zeg je als ambitieuze artiest natuurlijk geen nee tegen. Maar soms zou je dat beter wel kunnen doen, adviseert gastblogger Jim Kreeftenberg, alias De Muziekindustriecoach. Want misschien spreek je met je optreden ongewild het ‘verkeerde’ publiek aan. Met deze zes vragen bepaal je wie jouw doelgroep is en hoe je die ideale fan bereikt.
-
Gastblogger Guillaume de Lophem is singer-songwriter en coacht daarnaast musicalartiesten. Voor de aanstaande release van zijn twaalf tracks tellende album vraagt hij zich af op wat voor geluidsdragers hij zijn opus zal uitbrengen. Aan één kant wil hij zijn luisteraars de allerbeste ervaring bieden qua beeld en geluid, maar het moet ook rendabel zijn. Guillaume behandelt 6 redenen om vandaag de dag nog steeds een album op vinyl te releasen.
-
Ooh, je hebt de boot gemist… als je als artiest nog niet op TikTok zit. Gastblogger Jim Kreeftenberg – alias De Muziekindustriecoach – geeft 6 tips voor slimme social media content om je artiestenprofiel te laten groeien en van je volgers fans te maken.
-
“Op Spotify verschijnen dagelijks 50.000 nieuwe tracks. Een artiest die geen plan van aanpak heeft, gaat ervan uit dat zijn muziek zó goed is dat die vanzelf boven komt drijven. Maar dan heb je het eigenlijk over een loterij. Muzikanten als Ed Sheeran en Justin Bieber besteden net zo veel aandacht aan marketing als aan hun muziek.” We spreken met Remko de Jong, oprichter van Moon Jelly Agency: The global marketing agency for the music industry. Marnix | Bax MusicMarnix werkt sinds 2011 als copywriter bij Bax Music. Een typische all-rounder, maar met zijn ervaring op het gebied van onder meer toetsen, gitaar en zang, voelt hij zich in de categorie Muziekinstrumenten nog het meeste thuis. www.bax-shop.nl
-
Als solo-artiest is het belangrijk om naast het produceren van muziek ook bezig te zijn met je imago. Hoe wil je overkomen bij je doelgroep en wat is je identiteit als muzikant? Een goede photoshoot kan hierbij helpen. Maar waar moet je bij het plannen van zo’n shoot op letten? Gastblogger Kevin Okkema van Wedding Tunes geeft tips voor hoe je een photoshoot als solo-artiest voorbereidt.
-
Muziek-fans doorlopen een ‘fanreis’: ze ‘reizen’ van onbekende (iemand die nog nooit van jou en je muziek heeft gehoord) naar superfan. Het is belangrijk om de relatie met potentiële fans op te bouwen en vaak wordt hierin alleen gesproken over social media. Maar e-mail is net zo belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker! Gastblogger én muzikant Mirjam Sieben van Onlightning geeft in dit artikel tips voor hoe je met e-mailmarketing aan de slag kunt gaan voor je muziek.
-
Als je dit leest, heb je er zeker over nagedacht. Je hebt alle tools in huis om een beat te maken, maar hoe zet je jouw talent om in een verdienmodel? Welke platform gebruik je? Hoe verkoop je dus jouw beat aan de juiste artiest? In dit blog vertelt gastblogger Daddynervs waar je op moet letten bij het verkopen van je beats. Zo kun je direct je eerste sale gaan maken!
-
Muziekproductie is een lang en moeizaam proces. Het schrijven van een nummer kan van twee weken tot twee maanden duren. Als artiesten geen muziek uitbrengen, wordt het vaak moeilijk om de fans te blijven interesseren. Maar een muziekproducent kan fans meer content bieden dan alleen muziek. Het is belangrijk dat je al je middelen gebruikt om fans te stimuleren om alles bij te houden.
-
Vind je het uitbreiden van je fanbase lastig? En heb je geen idee wat voor dingen je moet posten op je Facebook en Instagram? Je wil graag meer likes, exposure en optredens – kortom, meer aandacht voor je muziek – en je weet dat je daarvoor beter zichtbaar moet zijn. Maar waarmee?! ‘Positionering’ is het antwoord op al deze vragen. Gastblogger én muzikant Mirjam Sieben van Onlightning geeft in dit artikel tips aan de hand van de band Stompin’ Grounds.