Sprookjes bestaan nog. Zelfs in 2011. Neem het verhaal van Fadil El Ghoul. Onder de naam R3hab plaatste El Ghoul net als duizenden andere  onbekende producers zijn zelfgemaakte tracks op Soundcloud. Zijn pagina werd dan wel vaak bezocht, maar El Ghoul had nooit kunnen vermoeden dat zo’n 6000 km van het huis van de Brabander ook het management van Lady Gaga tot de bezoekers behoorde. Bax-shop.nl zocht de DJ/producer op en sprak met hem over zijn opzienbarende ontdekking.  “In eerste instantie dacht ik uiteraard aan een grap. Tot ik mocht inloggen op de site van Universal Music…”

Het moet een opmerkelijk beeld zijn geweest, in dat kleine kamertje  boven het Domburgse café Tramzicht. Tussen de kasten met oude administratiemappen en boeken en omgeven door een behang van foto’s van vervlogen tijden neemt Fadil El Ghoul plaats op een stoel van het vorige interieur van de kroeg. Met zijn rugtas nog om zijn schouders schuift hij zijn stoel wat aan. Door het enkele glas van het raam dringen de luide klanken van het feest dat buiten aan de gang is naar binnen. Wanneer EL Ghoul zijn ogen door het kamertje laat gaan, verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. “Mooie locatie”, zegt hij dan. “ Zou wel iets zijn voor een fotoshoot.” Als DJ/producer R3hab heeft El Ghoul inmiddels samengewerkt met onder andere Lady Gaga, Usher, Gloria Estefan, Jennifer Lopez en Pittbull en staat hij aan de vooravond van een tournee die hem door onder andere de  Verenigde Staten, Canada en Australië voert, maar de charme van een bovenverdieping van een Nederlandse kroeg  blijft blijkbaar iets unieks. Later deze avond zal R3hab nog draaien op het feest in het kleine Zeeuwse dorpje, waar hij zich alles behalve te groot voor voelt. “Ik vind het gewoon leuk om overal te komen. Daarbij is in Nederland draaien extra leuk, omdat je zo weer eens wat bekenden ziet. En het grote voordeel is dat ik veel rust heb in vergelijking met wanneer ik aan het toeren ben. Nu heb ik dus lekker veel tijd voor het maken van sounds.”

Toverwoord
Tijden veranderen. Waar platenmaatschappijen en managements van bekende artiesten voorheen werden overladen met demo’s van beginnende muzikanten, struinen zij nu zelf het web af op zoek naar talent. Naar die ene jonge zangeres die opzien baart met haar YouTube video’s, of naar die ene producer die veel luisteraars trekt op zijn Soundcloud pagina. Noem het romantiek 2.0, waar opvallen net als in de oude stijl het toverwoord is. “Het internet is zo groot, met zoveel verschillende muzikanten die er hun plekje hebben. Ik ben blijkbaar opgevallen tussen al die andere mensen. Waarom? Ik denk dat mijn tracks af waren. Het is niet moeilijk een plaat te maken, wel om hem te polijsten. Je kunt tracks van mij goed of slecht vinden, maar ze zijn wel altijd gepolijst. Daarbij moet je uiteraard wel een stukje muzikaal talent hebben. En natuurlijk heb ik ook veel geluk gehad. Maar dat dwing je ook af.” Opvallen doet de Brabantse DJ bij het management van Lady Gaga, dat via e-mail toenadering zoekt. Een moment van ongeloof volgt in huize R3hab, tot hij beseft dat het daadwerkelijk de mensen achter de Amerikaanse superster zijn. “In eerste instantie dacht ik uiteraard aan een grap. Tot ik het ging checken en ik  mocht inloggen op de site van Universal Music. Toen wist ik dat het écht was. Ik kreeg tweeëneenhalve dag voor het maken van een remix van Judas. Direct heb ik alles opzij gezet, heb ik alles laten vallen waar ik mee bezig was en ben ik me op die remix gaan storten. Ik had ook kunnen zeggen, dat is te kort, te weinig tijd. Maar dat bedoelde ik dus met geluk afdwingen. Na anderhalve dag had ik het idee in grote lijnen klaar en wilde ik het opsturen. Uiteindelijk heb ik dat toen niet gedaan en heb ik gewacht tot de productie helemaal af was en de deadline was bereikt. Dat was een behoorlijke gok, want als het niet goed was geweest, was het einde verhaal geweest. Uiteindelijk kreeg ik een mail van het management of ik kon bellen. Toen ik ze aan de telefoon had vroegen ze “is this it?” Dan schrik je wel even. Toen ik zei dat dit inderdaad de final  version was, kreeg ik te horen dat ze het fantastisch vonden!”

Timbaland
Zijn doorbraak in de Verenigde Staten ten spijt, In Nederland is de naam R3hab nog niet extreem groot. Natuurlijk, zijn remix van Judas van Lady Gaga bleef ook hier niet onopgemerkt, maar bekend bij het grote publiek is El Ghoul nog niet. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten dus, waar de house muziek bezig is aan een revival. Brachten de Amerikanen in de jaren ’80 de muziekstroming nog naar Europa, nu zijn het R3hab en zijn collega’s die de muziek weer terugbrengen naar de VS. “Als je het zo stelt, is het eigenlijk best apart, ja. Amerika zit in een dip met de hiphop en de reggae muziek, dat trekt heel erg richting de house muziek. Las Vegas speelt een grote rol in die ommezwaai. Daar was men gewoon klaar met de hiphop avonden en wilden ze wat anders. De invulling van een avondje uit ziet er daar anders uit dan een paar jaar geleden. De mensen daar hebben steeds minder vrije tijd en willen als ze dus eens een avond uit gaan iets unieks zien, iets nieuws. Ze zijn bereid daar veel geld voor uit te geven, maar dan moet het wel internationaal zijn, moet het kwaliteit hebben.” En dus komen de Amerikanen massaal af op shows van Europese DJ’s, vooral uit Nederland en Zweden. En dan niet alleen de gewone burger. “Ik ging ooit mee op tournee met Afrojack door Amerika. In het vliegveld waarschuwde hij me voor zijn populariteit daar. Uiteraard deed ik dat af met een lachertje. Het zal wel, dacht ik. Pas toen Timbaland naar zíjn show kwam kijken, wist ik genoeg. Dat ik meeging op zijn tournee heeft mij natuurlijk ook wel geholpen. Er staat nu een hele nieuwe generatie met een eigen geluid op, uit het niets eigenlijk. Had een paar jaar geleden tegen Afrojack gezegd dat hij een Grammy zou winnen en hij had je voor gek verklaard.”

Investeren
Na zijn productie voor Lady Gaga lag de wereld open voor R3hab. Veel topartiesten zijn enthousiast over het werk van de Nederlandse producer en willen met hem samenwerken. Usher, Pitbull, Jennifer Lopez, Gloria Estefan; het is een imposant rijtje. Toch zijn het allemaal remixen van bestaande platen en is het geen eigen werk. “Door dit te doen gaan mensen je naam kennen. Daarbij vind ik het ook nog eens gewoon erg leuk, al zitten er wel nadelen aan. De track die ik voor Gloria Estefan heb geremixt wordt de radio edit, maar daar krijg ik niet de credtis voor. Uiteindelijk heb ik wel besloten dat project aan te nemen. Soms moet je investeren in je eigen toekomst. Met Afrojack heb ik nu een original gemaakt, Prutataaa. Dat wil ik de komende tijd ook wel blijven doen. Wanneer voor mij een track geslaagd is? Ik ben als ik een nieuwe track gemaakt heb altijd heel trots. Maar dan wil ik vervolgens wel het niveau vasthouden. Dat is het moeilijk, het moet eigenlijk steeds beter. Tot vervelends toe. Ja, dan word ik wel eens gek van mezelf, haha.”  Als R3Hab vertelt over het tot stand komen van een remix, ontluikt zich een mooi verhaal. De DJ neemt zijn bewerking van Gloria Estefan’s Wepa als voorbeeld, als hij opeens vrijwel achteloos opmerkt dat de wereldberoemde zangeres op zijn verzoek de vocals opnieuw heeft ingezongen. “Dat is inderdaad best bijzonder”, verontschuldigt hij zich bijna als hij met de uitspraak geconfronteerd wordt. “Maar daar ben ik dan heel kritisch in. Ik maak alles opnieuw. Maak de geluiden na, maak er een reproductie van. Vroeger was een remix gewoon het origineel met een beat eronder, nu worden er compleet eigen versies van gemaakt. Bij Wepa leverde dat een probleem op, omdat haar vocals wat vals klonken met mijn geluiden. Dan dien ik het verzoek in of ze dat opnieuw wil doen, ja. Maar dat wordt dan ook direct gedaan. Want we willen tenslotte allemaal een goed product hebben.”

Flow
Na onder andere Tiësto en Hardwell is R3hab de volgende in de rij DJ’s/producers uit Breda die doorbreekt. De Brabantse stad ontpopt zich meer en meer als kraamkamer voor de Nederlandse dancescène. “Het is inderdaad wel opvallend om te zien hoeveel talent Breda op dit gebied voortbrengt. Ik denk dat het te maken heeft met het ‘dat wil ik ook’ principe. Andere talenten krijgen het idee dat het hun óók kan lukken.” Als R3hab naar zichzelf kijkt, heeft hij nog wel wat tips voor de beginnende DJ’s en producers. “Zorg dat je vertrouwt raakt met je apparatuur. Mijn monitorspeakers zijn misschien niet de duurste en de beste monitors, maar ik weet precies wat ze wel en niet kunnen. Ik ben geen koopgek, maar probeer wel veel te lezen en alles bij te houden op productgebied. En laat je niet te snel uit het veld slaan. Het beginnen en het eindigen van een project is altijd het moeilijkst. Maar de flow waarin je in het middenstuk terecht komt, is op zijn beurt weer het mooiste.”

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter