Paul-Brugel_blog

Paul Brugel geeft ons een kijkje in zijn wereld als DJ en producer. Al vanaf jonge leeftijd is hij verslaafd aan muziek en gaat hij aan de slag met cassettebandjes, plakband en een bandrecorder. Na zijn eigen radioshow in België draaide hij als vaste DJ in de grootste discotheek van de Benelux en naast het draaien van muziek richt Paul zich ook op produceren. De release van zijn eerste single is een feit. Hij haalt platencontracten binnen bij Cloud9 en BIP records en momenteel is zijn volgende mixcompilatie in productie!

Een uit de hand gelopen hobby

Vanaf jonge leeftijd heeft muziek mijn leven voor een deel gevormd en bepaald. Het is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Ik begon op de zolderkamer fragmenten van cassettebandjes aan elkaar te plakken en luisteren naar mixen zoals van o.a. Ben Liebrand. 20 jaar geleden ben ik begonnen met draaien, eerst voor een lokale radiozender en daarna in de lokale kroegen en cafés in de buurt van Roosendaal. Nu ben ik fulltime actief als DJ en producer.

Naast het draaien kwam ik in contact met twee sympathieke producers: Joris van Dijk en Michel Clerx. Samen kwamen we op het idee om mijn tracks uit te werken en af te produceren. Dit werd weer opgemerkt door diverse platenmaatschappijen en daarna werd ik gevraagd om ook mixcompilaties te maken. Deze mixen produceerde ik zelf in mijn audiostudio. Het mixen van compilaties was mijn eerste stap in het wereldje van labels, platen- en productiemaatschappijen. Een wereld die erg zakelijk is, maar waar ik goed mee om kon gaan.

Ook werden er veel singles van mij getekend bij zowel kleine als grote labels in Nederland en België. Het mooie vind ik nog wel dat je je werk binnenbrengt, maar dat je niet weet wat een platenmaatschappij er mee gaat doen. Naast de fysieke release teken je voor singles ook een royaltycontract, maar een platenmaatschappij is vanaf dat je het contract hebt ondertekend, eigenaar van de master.

Zo zie ik mezelf nog regelmatig voorbij komen op de meest uiteenlopende CD compilaties (Damn!, Slam FM, etc). Ook zag ik vaak spontaan TV reclame voorbij komen van mixcompilaties die ik zelf heb geproduceerd (o.a. Re:mixed).

Deadlines

Hoe werkt dat dan, het maken van zo’n compilatie? Door diverse deadlines is het altijd wel een uitdaging. Je krijgt platen aangeleverd die in de mix moeten en tijdens het maken van de mix krijg je nog te horen van de platenmaatschappij: “Paul? Ja, nummer 3 moet je er uithalen hoor, dat is een probleem met de clearing. En ik heb nog een track die er bij moet, die stuur ik nu door. Track 4 mag er 30 seconden in vanwege de release die nog moet komen en track 8 moet er 2,5 minuut in. En morgen heb ik de master nodig! Het moet overmorgen naar de persing.”

Na 47 bakken koffie, een nachtje doorhalen en wallen van 3 meter onder mijn ogen, lever ik de volgende morgen alles in en twee weken later zie je je cd liggen in de cd winkel! Oh, wat een lekker gevoel is dat, dan vergeet je snel de hectiek weer hoe het allemaal is verlopen.

Wat ik -zeker in het begin- ook zo gaaf vond, was om mijn eigen gemaakte cd’s en uitgebrachte singles zelf te kopen in de winkel. Apetrots liep ik dan naar de kassa en dan kreeg ik mijn eigen geproduceerde cd mee met een kassabonnetje. Cd haal je uit het doosje, je steekt het in je autoradio en een gevoel van trots komt naar boven. Veel jonge DJ’s denken nu misschien, wat is een cd winkel? Een cd winkel is een winkel waar je cd’s kunt kopen. Een cd is een rond schijfje.. van plastic.. laat maar. Dat vind ik wel erg jammer. Heel de cd markt is in elkaar gestort door de opkomst van mp3. Ook ik kreeg ermee te maken en zo worden tegenwoordig mijn laatste mix-cd’s alleen nog via Itunes en de bekende downloadportals aangeboden. Je eigen tracks draaien in je DJ set is toch ook wel erg gaaf. Vooral als je mensen Shazam ziet starten op hun telefoon om te kijken welke plaat het is.

Vaste DJ in clubs

Vaak ben ik als vaste DJ weggezet in clubs (De kelder in Hank, De Zenith in Venray) en dat is me altijd goed bevallen. Door je muziek kun je ook een club opbouwen met vast publiek. Door iedere week weer een vast patroon voor te schotelen met een afwisselende en een brede platenkeus bind je je publiek aan de zaak.

1375148_682792505066396_416412273_n

In die 20 jaar dat ik draai kan ik toch wel zeggen dat de positie van de DJ wel erg veranderd is. 20 jaar geleden zette een DJ plaatjes op omdat hij dat leuk vond en de nieuwe generatie DJ’s willen popster zijn. De DJ anno 2015 is in mijn ogen een artiest geworden. In mijn workshops vraag ik vaak aan cursisten wat ze graag willen bereiken. Dan hoor ik heel vaak: “In Miami gaan draaien met Hardwell!”.

Je draait voor het publiek

De techniek is in de loop der jaren veel veranderd, ook al wordt het wat gemakkelijker gemaakt met mastertempo en BPM tellers. De juiste platen op het juiste moment draaien en inmixen blijft vaak nog een klus, maar dat is waar het in mijn ogen om gaat. Zelf ben ik altijd van mening dat je als DJ draait voor je publiek. Ieder moment kijk je hoe ze reageren en je blijft op ze inspelen. Dit is ook je vak. Een set eentonige tracks draaien en af en toe met de handen meeklappen is voor mij geen kunst, dat kan iedereen.

Als ik terugkijk op mijn hele loopbaan als DJ en producer kan ik toch wel zeggen dat ik het meeste trots ben op de manier hoe ik het bereikt heb. Alles is ontstaan uit gevoel en passie voor muziek en dat wordt gewaardeerd door eigenaren van clubs en platenmaatschappijen in plaats van het ellebogenwerk wat ik vaak om mij heen zie.

Meer weten over Paul Brugel?

Paul Brugel
Paulbrugel.nl
Paulbrugel.com
Facebook
Music
Soundcloud
Hearthis
Itunes
Spotify
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter