De wereld van percussie biedt een oneindig scala aan klanken. Toch laten veel pop- en rock-muzikanten deze instrumentgroep links liggen, omdat ze de weg niet kennen in het percussie-assortiment of omdat ze niet weten hoe je muzikaal het beste resultaat krijgt. Maar… populaire muziek kan enorm verrijkt worden door het gebruik van percussie! Daarom heb ik hier een lijst opgesteld van de zeven leukste percussie-instrumenten voor pop en rock, inclusief uitleg over de toepassing ervan en voorbeelden uit bekende nummers.

De 7 leukste percussie-instrumenten voor pop en rock

Claves

Claves ogen vrij simpel: het zijn twee houten stokjes, en die sla je op elkaar. Er gaat echter wat meer achter schuil. Je kan namelijk niet zomaar de twee staafjes tegen elkaar slaan. Dit uit Cuba afkomstige instrument dient op de vingers en de muis van dezelfde hand gelegd te worden. Zo vormt die hand een klankkast voor de clave, waardoor het geluid versterkt wordt. Met de andere clave sla je er dan op, wat een over het algemeen hoge en harde, staccato klank oplevert. Dit kan je mooi gebruiken voor een gesyncopeerde partij wanneer een gesyncopeerde drumpartij te druk is en een basispartij te veel ruimte overlaat. Maar je kan hem juist ook gebruiken om wat meer nadruk op de tel te leggen. Dit doet Led Zeppelin in het nummer Fool In The Rain vanaf 2:43. Herken jij alle instrumenten in dit stuk?

Cabasa

De cabasa of kabassa is een van origine Afrikaans instrument dat van een met kralen besponnen kalebas werd gemaakt (een beetje als een shekere). Tegenwoordig is de cabasa een cilinder met een metalen buitenkant met groeven, waar kettinkjes met metalen balletjes overheen zitten. Deze cilinder leg je in je hand. Als je hem met het handvat draait, schuif je de balletjes over de groeven. Dit zorgt voor een zeer puntig geluid dat makkelijk in scherpte en lengte te beïnvloeden is door het veranderen van de druk en lengte van je draaibeweging. Het kan mooi gebruikt worden voor wat complexere ritmes, maar ook voor een subtiele opvulling van de ruimte in bijvoorbeeld een gitaarpartij, zoals vanaf het begin gedaan wordt in Radiohead’s Paranoid Android. Herken je overigens ook de claves?

Vibraslap

Wellicht iets minder veelzijdig dan de cabasa, maar zeker geen instrument om in de kast te laten verstoffen: de vibraslap. De vibraslap is een relatief jong instrument, want het is in 1967 uitgevonden door Martin Cohen onder patent van Latin Percussion. Door het instrument bij de U-vormige bocht vast te houden en op de bol te slaan, gaan metalen staafjes in het ‘blok’ aan het andere uiteinde rammelen, wat voor een lang ratelend geluid zorgt. Dit is ideaal om het einde of begin van een nieuwe frase in te luiden, ter vervanging van een drumfill. Je kan de lengte van de klank makkelijk beïnvloeden: moet het wat korter, dan pak je gewoon het blok vast waardoor de klank stopt. Je kan hem natuurlijk ook lekker uit laten klinken, zoals gebeurt in Dance Little Sister van Terence Trent D’Arby op 1:27. Mocht je tegen het wat stevigere werk kunnen: in Sweet Tooth van Intervals zit ‘ie op 3:19. Ik denk dat de veelzijdigheid van dit instrument wel is bewezen…

Agogo bells (en cowbell)

Agogo bells heb je misschien wel ooit gezien: het zijn twee (of soms drie) kleine, metalen schellen die met een gebogen staafje verbonden zijn. Je zou het kunnen zien als een soort dubbele cowbell. Het is dan ook de Latijns-Amerikaanse doorontwikkeling van dit Afrikaanse instrument. Ze klinken echter vaak wat scheller dan een cowbell, en omdat het er twee zijn, zijn ze iets veelzijdiger. Je kan er zo simpele ritmes wat mee opfleuren zonder dat het te complex en overweldigend wordt voor de muziek. Dit deed C & C Music Factory bijvoorbeeld in het nummer Gonna Make You Sweat (Everybody Dance Now) vanaf 0:10. Je hoort hier een vrij drukke partij die redelijk op de voorgrond zit, maar toch wordt het niet overweldigend. Je kan natuurlijk ook gewoon een cowbell in je muziek gebruiken. Speel hier wat simpelere partijen op (houd er bijvoorbeeld de tel mee vast) om het instrument echt tot zijn recht te laten komen. Een cowbell is namelijk wat nadrukkelijker aanwezig dan agogo bells, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat hij niet een té grote rol opneemt. Een van de bekendste rocknummers met een cowbell is waarschijnlijk Honky Tonk Woman van The Rolling Stones. Je hoort vanaf het begin al een heel simpel ritme, dat zorgt voor een herkenbaar begin maar dat niet de aandacht opeist als de rest van de band begint.

Guiro

Net als veel andere percussie komt ook de guiro uit Latijns-Amerika. Oorspronkelijk werd hij gemaakt van een uitgeholde kalebas (daar heb je hem weer), maar nu is hij meestal van hout of kunststof. Het is een uitgeholde koker (soms heeft hij ook de vorm van een kalebas) met een geribbeld oppervlak, waar je met een stok of schraper (die wat weg heeft van brushes voor je drumstel) overheen schraapt. De klank is precies zoals je verwacht: het is niet beter te omschrijven dan raspend. Je kan er, omdat je twee kanten op schraapt en het geluid meteen stopt als je stopt met schrapen, erg complexe ritmes op spelen. Je kan hem ook gebruiken voor lange noten, simpelweg door langer te schrapen. Daarnaast kan je met de stok gewoon op het instrument tikken. In Stacked Actors van Foo Fighters wordt gekozen om in de coupletten de klank steeds de gehele eerste en derde tel aan te houden. Door het geluid naar de achtergrond te verplaatsen creëert het een sferisch geluid.

En dan natuurlijk: de shaker en beatring/tamboerijn

Vraagt je nummer echt om percussie, maar is al het bovenstaande toch wat te exotisch? Dan kan je natuurlijk altijd nog voor een shaker en/of beatring. Dit zijn, naast de cowbell, de meest standaard percussie-instrumenten in pop- en rockmuziek, en dat is niet voor niks. Ze zijn namelijk vrij veelzijdig, zorgen voor een mooie opvulling zonder te veel in de voorgrond te treden én ze zijn makkelijk en intuïtief te bespelen. Je kan er ritmisch interessante partijen mee spelen, maar je kan ook op elke (achtste) tel spelen om daar zo wat meer nadruk op te leggen. Een veelgebruikte combinatie is de shaker op elke achtste tel (om de hihat extra kracht te geven) en een klap op een beatring of tamboerijn tegelijk met de snaredrum. Omdat je zo tegelijk speelt met een al bestaande partij wordt je muziek niet drukker maar klinkt het wel voller en gelaagder.

Heb jij ooit een wat minder standaard percussie-instrument in een van je nummers gebruikt, of ben je door dit blog op ideeën gekomen? Laat het me hieronder in de reacties weten, ik hoor graag hoe jij deze instrumenten toepast!

» Claves
» Cabasas
» Vibraslaps
» Agogo bells
» Cowbells
» Guiros
» Shakers
» Beatrings
» Alle percussie-instrumenten
» Alle drums, percussie & accessoires

» Voetpercussie: drummen zonder handen – Doe het zelf!
» 7 onmisbare drum-accessoires voor in je stokkentas
» 5 essentiële apps voor drummers
» Cajon-ritmes leren spelen – De basis

Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter