Studio-apparatuur en -software worden steeds betaalbaarder. Met een beetje sparen kun je al snel je eerste stappen zetten op het gebied van muziekproductie. Maar dan? Ga je jezelf alles aanleren? Experimenteren, handleidingen lezen, YouTube-tutorials volgen… Of ga je een opleiding tot producer volgen? In dit artikel zet Gastblogger en songwriter Ben Govers de voor- en nadelen van zo’n cursus op een rij. Daarna kun je hopelijk zelf beslissen of een muziekproducer-opleiding voor jou de moeite waard is.

Opleiding tot producer: de moeite waard?

Vaardigheden en ervaring: waar vind je dat?

Vroeger moest je voor een klein vermogen aan materiaal bij elkaar sparen om een beetje werkbare homestudio in te richten. Tegenwoordig kun je met een Digital Audio Workstation van een paar honderd euro (of zelfs minder!) erg ver komen. En ook de markt voor studiomonitoren, microfoons en dat soort zaken heeft niet stilgestaan: voor heel beschaafde bedragen heb je een prima setup. Wat er daarna gebeurt, is dat je wordt geconfronteerd met ontzettend veel mogelijkheden. En al die mogelijkheden vragen om vaardigheden en ervaring. Zodra je met je studio gear aan de slag gaat, zul je snel tegen zaken aanlopen waar je – ook met Youtube-tutorials – niet echt meer mee vooruit komt.

Een cursus/opleiding kiezen: wat zoek je precies?

Voor degene die er echt wat mee wil komt dan de cursus of opleiding in beeld. En met de opkomst van toegankelijke technologie en de stortvloed aan informatie op het internet, is ook dit aanbod sterk gegroeid. Je kan een voltijds opleiding willen, omdat je weet dat je er je carrière van wil maken. Voor meer mensen wordt het echter een deeltijdopleiding naast een vaak al druk leven. Mocht je dus op dat punt zijn aanbeland, oriënteer je dan goed. Er is veel te krijgen, kies niet te snel. En houd er ook rekening mee dat ‘producer’ heel veel kan betekenen: het kan gaan over een moderne producer (iemand die alles zelf doet, vaak elektronische muziek) of iemand – vaak achter de knoppen van een mengpaneel – in een studio, die met de band of artiest naar een zo goed mogelijk eindproduct toewerkt. Of juist iemand die meer een zakelijke vertegenwoordiger is vanuit de platenmaatschappij. Of een mengvorm.

Opleiding tot producer: de moeite waard?

Wat ga je leren tijdens zo’n opleiding?

Hieronder een aantal dingen om in de gaten te houden als het gaat om je eigen wensen (wat wil je eigenlijk leren?). Maar ook om te beoordelen wat er wordt aangeboden: wat ga je hier leren? En, om daar maar mee te beginnen, de dingen waar je volgens mij wat over moet leren – ook al is het over het algemeen niet de meest populaire leerstof!

Akoestiek: moeilijk onderwerp

Het cliché-beeld van een beginnende producer: een jongen (gelukkig ook steeds vaker een meisje) van een jaar of 18 die met digitale apparaten is opgegroeid. En die zich met nog veel vrije tijd, energie en enthousiasme een DAW snel eigen maakt en alles weet van de muziekstijl waar hij of zij mee bezig is. En voor zo’n jonge enthousiasteling komt dan een beetje een vervelende afslag: akoestiek. Wat zie je voor je? Eierdozen. Platen aan het plafond. Moeilijk kijkende grijzende mannen in de Abbey Road Studio. Maar de akoestische natuurwetten gelden (net als belasting) voor iedereen. “Grote ruimtes = kleine problemen, kleine ruimtes = grote problemen” is een veel veelgehoorde uitspraak bij geluidstechnici. Vooral lage tonen zijn in je thuisstudio een issue. Die geluidsgolven hebben lengtes van soms enkele meters (langer dan je kamer) en kunnen elkaar zo beïnvloeden dat je dingen niet hoort die er wel zijn en andersom. Dus sommige golven worden uitgedoofd en andere juist versterkt. Hoe kun je hiermee omgaan? Een fatsoenlijke opleiding spendeert hier tijd aan. Ze zorgen dat je de basics begrijpt en geven je een wegwijzer voor de toekomst – ook voor het verbeteren van de akoestiek in je studio.

Wat nog meer?

Populairder (want leuker) zijn over het algemeen de volgende elementen die je kunt tegenkomen in een opleiding:

  • Les over mixage, microfoons en randapparatuur.
  • Les over synthese en sampling
  • Veel tips over workflow, plugins, etc.
  • Advies over de muziekbusiness en contracten
  • Gastlessen (vragen stellen aan mensen uit het vak)
  • Praktijklessen (graag in kleine groepen en met de juiste begeleiding)
  • Excursies (naar bijvoorbeeld bekende studio’s)

Misschien wel het belangrijkste: feedback op je werk

Feedback op je werk kun je krijgen van een professional en van medestudenten. Je leert op deze manier ook de verschillende elementen van je productie onderscheiden: heb je een eigen stijl? Wat kan er beter aan je mix? Ben je ergens slordig geweest? Wat valt mensen positief of negatief op, dat mogelijk helemaal aan jouw aandacht is ontsnapt? Waar doet het mensen aan denken, en ken je die artiesten?

Samengevat: structuur

Samengevat zou je kunnen zeggen dat je vooral heel veel perspectief krijgt op wat je aan het doen bent. Wat kun je goed en waar moet je aan werken? Hoe (hard) werken anderen? In de stortvloed aan informatie en ‘eisen’ die de wereld aan je lijkt te stellen (hallo internet), biedt een opleiding je structuur.

Opleiding tot producer: de moeite waard?

Kan ik het echt niet gewoon zelf?

“Maar”, hoor ik je denken, “allemaal leuk en aardig, maar het internet staat ram- en ramvol met tutorials over letterlijk alles.” Van groot (wat staat er in een studio en waar is het voor?) tot klein (waar is dit ene knopje in dit submenu van Ableton voor?): alles is te vinden. Dat is fantastisch, maar feitelijk vind je alleen waar je naar zoekt. Voor een belangrijk deel borduur je dus voort op de kennis die je al hebt! Je mist daarmee complete categorieën aan waardevolle informatie. Daarnaast is er geen samenhang in de lesstof. Iedereen vertelt het op zijn eigen manier en elke tutorial of uitleg is ook weer een bron van afleiding met doorklikken of automatische doorstart bij filmpjes. En ook hier weer het belangrijkste: er is geen feedback. Om dingen te leren moet je ze doen en bij een doe-het-zelf-opleiding is er over het algemeen geen feedback of je het goed hebt gedaan.

Maar ik wil niet hetzelfde gaan klinken als alle anderen!

Een bekend beeld dat hoort bij toneelscholen en conservatoria, is het windtunnel-effect: iedereen wordt geconfronteerd met dezelfde docenten, werkvormen, examens etcetera, waardoor iedereen meer en meer op elkaar gaat lijken in zijn of haar muziekspel. Bij een fatsoenlijke productie-opleiding hoef je hier minder bang voor te zijn; het gaat namelijk om het beheersen van technologie om vervolgens beter te kunnen doen wat je wilt. Je wilt je muziek beter en rijker laten klinken, maar niet anders. Er is – los van de inspiratie die je opdoet van klasgenoten – in principe geen invloed op je creatieve product. Wat wel belangrijk is, is dat je de juiste opleiding kiest, zoals ik hierboven al zei. Dus als je bijvoorbeeld andere artiesten of bands wilt gaan opnemen/produceren in een studio, je niet een opleiding gaat volgen die eigenlijk vooral gaat over het maken van elektronische muziek.

Nadelen van een opleiding

Maar er zijn toch ook wel nadelen aan een opleiding? Natuurlijk! Je moet ten eerste geld en tijd investeren. En je haalt eruit wat je erin stopt, dus als je het goed doet kost het veel tijd. Daar moet je in je omgeving wel ruimte voor maken. Daarnaast is leren/studeren niet altijd even leuk en kan het confronterend zijn, zeker als je klasgenoten sommige stof veel gemakkelijker tot zich nemen of ‘al weten’. Wie weet ga je denken: waar ben ik aan begonnen? Van de andere kant is zo’n opleiding dus ook weer een levensles. Maar realiseer je dat je, net als je geld, je je tijd maar één keer kunt uitgeven.

Ben jij van plan een producer-opleiding te volgen: waarom? En als je zo’n opleiding gevolgd hebt: wat waren je positieve en negatieve ervaringen? Laat hieronder een reactie achter!

» Geslaagde opnamesessies in 5 stappen
» 7 tips om als muzikant of producer je eigen geluid te vinden
» Orkest-muziek maken voor een pop-song
» Wat is de beste DAW voor beginners?
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» Band opnemen: zelf doen of in de studio?
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Wat doet een producer?

» Alle Studio & Recording gear

Gastblogger Ben Govers
Gastblogger Ben Govers (1981) heeft sinds zijn zestiende vrijwel onafgebroken in bands gezeten als bassist en songschrijver. Ben schrijft en produceert voor zijn eigen projecten Engelstalige (indie- en electro-)pop. Daarnaast schrijft hij in opdracht ook voor anderen meestal Nederlandstalige nummers.
2 reacties
  1. Maarten | Bax Music schreef:

    @Gina

    Of je een opleiding nodig hebt hangt heel erg van jezelf af, wat je al wel weet en nog niet weet, en wat je aspiraties zijn.

    Ik heb zelf vier jaar HBO gedaan in de richting muziektechnologie. Daar kan ik deze voordelen en nadelen van opsommen:

    voordelen:
    – Je wilt in de groep eigenlijk geen flater slaan, dus je hebt de drang om op z’n minst even goed te willen zijn als de rest van de groep – en winnaars willen winnen! Da’s een goede stok achter de deur om je best te doen, je hebt nu eenmaal iets nodig om achteraan te rennen. Als je in je eentje thuis zit heb je wat minder stok achter de deur.
    – Je kunt werken met apparatuur die je thuis zelf mogelijk (nog) niet hebt.
    – Feedback van de groep en van ervaren docenten.
    – Netwerken. Je groep kan je later nog weleens van klussen voorzien, als duidelijk blijkt dat je ergens goed in bent.
    – Je leert buiten je comfortzone te werken. Als je jezelf gaat trainen is er de kans dat je het jezelf nooit moeilijk gaat maken.

    Nadelen:
    – Niet zelden is het niveau van de opleiding aangepast aan de zwakste leerlingen. Commercieel bezien is dat begrijpelijk. Als je die zwakste leerling bent is dat wel gunstig. Als je echter tot de top behoort, dan kan ’t zijn dat je je geremd voelt. En als je als topper in een groepje moet samenwerken aan een productie, dan kan ’t zijn dat je ’t gevoel hebt dat anderen de productie omlaag halen.
    – Het kan zijn men zal pogen je workflow een bepaalde kant op te sturen, terwijl je liever gewoon je eigen workflow aanhangt.
    – ’t Kost nu eenmaal geld, en er zit ook wat logistiek aangekoppeld – je moet er op een bepaald moment zijn, en dat maar net kunnen. Wellicht is dat ook wel de grootste afweging ‘dagschool’ versus ‘avondschool’. Met een avondschool kun je overdag nog werken. Je muziekhobby kost nu eenmaal geld, met name als je jezelf de beste kansen wilt geven. Dus ja, een vaste baan is zo gek nog niet.

    Als je iemand bent die zelf makkelijk dingen kan ontrafelen, dan kun je in principe jezelf trainen. Ik moet ook zeggen dat ik de meeste kennis die ik heb vooral mijzelf heb aangeleerd, en dat ik vaak twijfel of ik die kennis wel had kunnen verkrijgen bij die opleiding. Dus eigenlijk is dat ’t antwoord op de hoofdvraag: of je zo’n opleiding moet volgen. Er zijn genoeg high-profile artiesten die niet een noemenswaardige muziekopleiding hebben gehad en toch goed terecht zijn gekomen.

    En dan de vraag “Kan ik hier eigenlijk al veel kanten mee uit ?” … dat antwoord is simpel. Als je de gedachte hebt dat je direct na een muziekopleiding gelijk ergens geld gaat verdienen met je muziek en opleiding: laat me je dan uit de droom helpen. Naast jou zijn er nog 10000 die hetzelfde plan hebben. Daarbij is er door globalisatie ook nog zat concurrentie van over de hele wereld. De vaste banen zijn er amper tot helemaal niet. Een artiest worden… kan. Maar daar spelen wel heel veel factoren mee. Je moet muzikaal goed zijn (alhoewel je daar nog over kunt twisten als ik de muziek van vandaag zou mogen beoordelen), in de huidige beeldcultuur moet je er ook nog een beetje leuk uitzien, en je moet een social media-beest zijn. Publiek is alles, bekendheid is alles. Helaas is ’t zo dat veel muzikanten wat meer introvert zijn, waardoor ze heel erg geconcentreerd en kundig hun instrument kunnen bespelen, maar waardoor social-uitingen niet altijd voor de hand liggen. Dus dat moet je ook even overwegen. Ben je het type dat een publiek bespeelt, of alleen maar de eigen apparatuur?

    Ik zou ook deze video bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=YWt_VYXN4Dw
    Sowieso kan ’t geen kwaad om je op dat kanaal te abonneren, hij heeft vaak zinnige dingen te melden, op een leuke manier ook.

  2. Gina schreef:

    Hallo

    Ik vroeg mezelf af of het welke verstandig is om mezelf in te schrijven voor de avond opleidingen music producer basis
    Kan ik hier eigenlijk al veel kanten mee uit ?

    Of moet ik echt gaan voor de voltijdse dag opleiding ?

    Alvast bedankt
    Grtjs

Laat een reactie achter