SoundCloud is een van de meest invloedrijke streaming platforms in de muziekindustrie en heeft de afgelopen jaren een flinke bijdrage geleverd aan de carrières van vele artiesten. Het platform begon ooit als website om eigen tracks te uploaden, maar is vandaag de dag een volwaardige streamingdienst met 175 miljoen geregistreerde gebruikers en opties voor betaalde abonnementen. Vandaag behandelt Gastblogger Melvin van der Waal van Moon Jelly Agency de vraag of een SoundCloud Pro Unlimited-abonnement de moeite waard is.

SoundCloud Pro, is het de moeite waard?

Analysetools

Wanneer je een SoundCloud Pro-abonnement aanschaft, krijg je toegang tot een breed scala aan analysetools. Pro-gebruikers hebben toegang tot uitgebreide statistieken, in tegenstelling tot de basisstatistieken die je gratis kunt zien. Zo kun je met een Pro account achterhalen welke gebruikers en pagina’s jouw nummers het meest afspelen en zien welke influencer, labels en artiesten tracks beluisteren. Bovendien kun je de locatie van jouw luisteraars zien en achterhalen welke steden je zeker niet moet overslaan bij jouw volgende tour. Je kunt zelfs het aantal plays op een track per app en per website achterhalen, waardoor je nog meer inzicht krijgt in de populariteit van je releases.

Content Controle

Om Pro-gebruikers meer creatieve vrijheid te geven, biedt SoundCloud de mogelijkheid aan om opmerkingen en openbare statistieken in of uit te schakelen. Je kunt ook één of meerdere tracks aan de bovenkant van je profiel vastpinnen zodat je meer clicks en downloads genereert voor je nieuwste release. Op deze manier vinden bezoekers sneller hun weg naar jouw beste muziek en zullen zij geneigd zijn meer van je profiel te bekijken.

Profiel Verificatie

Wanneer je een Pro-gebruiker bent, krijgt je profiel een verificatie-button. Hoewel het eigenlijk alleen aangeeft dat je een betalend lid bent, nodigt een verificatie-button luisteraars uit om je profiel beter te bekijken. Je profiel ziet er legitiemer uit. Dit kan weer leiden tot meer clicks, streams en downloads.

Download Restricties

Als gratis gebruiker van SoundCloud kun je jouw nummers maximaal 100 keer laten downloaden. Door te upgraden naar SoundCloud Pro wordt de limiet verhoogd naar 1000, terwijl gebruikers van SoundCloud Pro Unlimited een onbeperkt aantal downloads kunnen aanbieden. Dit kan voordelig zijn voor jouw bekendheid als artiest. Hoe meer jouw nummers gedownload kunnen worden, hoe groter de kans is dat jouw nummer gedraaid en verspreid wordt, waardoor jij uiteindelijk een breder publiek bereikt.

To Pro or not to Pro

Vanwege de immense invloed die de diensten van SoundCloud op je carrière als artiest kunnen hebben, is het van groot belang om écht tijd te steken in je SoundCloud-profiel. Het belangrijkste is dat je überhaupt een Soundcloud-profiel hebt met de juiste inhoud. Vanaf dat moment is het aan jou. Als je niet van statistieken houdt, geen verificatie-button wil hebben, of geen downloadbare tracks wil delen, ga dan gewoon voor het gratis profiel. Als je echter meer uit Soundcloud wil halen, biedt een betaald abonnement enkele handige aanvullende functies waarmee je jouw account sneller kunt laten groeien.

Vind jij het het waard om te betalen voor SoundCloud Pro? Laat het ons weten in de comments!

Zie ook

» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» Hoe word ik DJ? Alles voor beginners
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» Waar haalt een DJ zijn muziek vandaan?
» DJ’en met Spotify – Hoe, en mag het wel?

Gastblogger Melvin van der Waal (Moon Jelly Agency)
Melvins nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek leidde hem naar DJ Mag, waar hij als muziekjournalist uiteenlopende artiesten en producers interviewde. In 2016 ging Melvin aan de slag bij het muzieklabel Armada Music, waar hij als marketing- en social media-specialist aan de gang ging. Naast social media en marketing heeft Melvin bovenmatige interesse in het begeleiden van muzikanten. Zo kwam hij in 2018 uit bij Moon Jelly Agency, de internationale marketing agency voor artiesten, platenlabels en promotors met kantoren in Amsterdam, New York en Seoul. Verder zul je Melvin ongetwijfeld wel eens zijn tegenkomen in een moshpit op een festival – zolang de muziek maar veel bass heeft.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter