Professioneel muzikant worden: 5 must do’s
Gepubliceerd op dinsdag 16 oktober 2018
Gastblogger Iris Siemons – songwriter en zangeres – lanceerde nog geen maand geleden haar debuut-EP. Maar in de afgelopen jaren, in het grijze gebied tussen hobbyist en beroepsmuzikant, heeft ze heel wat kennis opgedaan. Ze is jaren ondergedompeld geweest in studie en ondernemerscursussen en heeft daarnaast een collectief opgericht voor muziekprofessionals in Tilburg. Genoeg om Iris ervan te overtuigen dat ze nu eindelijk zinnig advies kan geven aan de amateur die zich afvraagt: “Hoe kan ik professioneel muzikant worden?” Het gaf haar de moed om de volgende 5 must do’s op papier te zetten!
#1. Start before you’re ready
Er is altijd een reden om nog niet nú tot actie over te gaan. Als je bekend wil worden met eigen werk, om niet nú een live filmpje op Insta te knallen. Als je docent wil zijn, om niet nú je eerste leerling aan te nemen. Als je componist wil zijn, om niet nú te beginnen aan dat grandioze stuk voor een heel orkest. Als je ongeveer weet waar je heen wil, is het aan te raden om gewoon te beginnen op de plek waar je nu bent. “Ik wil eerst die ene riff kunnen spelen”, “Ja maar ik heb die ene versterker nog niet”, “Maar wie gaat mijn stuk dan uitvoeren?” Het zijn allemaal stemmetjes in je hoofd die je willen behoeden voor iets dat heel spannend is: starten en zichtbaar zijn met je werk. Houd het niet voor jezelf, maar deel je proces met de mensen om je heen. Het helpt om het écht te maken, om je ‘aan’ te zetten en ermee door te gaan. Gaandeweg kom je vanzelf tegen wat je nog te leren hebt. En dat doe je dan lekker publiekelijk.
#2. Omring jezelf met mensen waar je wat van te leren hebt
Sting, zanger van The Police, zei het tijdens zijn interview in College Tour: “Het is altijd mijn strategie geweest om met mensen te werken die beter zijn dan ik.” Ik hing op dat moment aan de lippen van alle beroepsmuzikanten om er achter te komen wat ik moest doen om daar te komen. Op dat moment realiseerde ik me dat ook wanneer je wordt gezien wordt als een grootmeester, het loont om je ‘leerbaar’ op te stellen en nooit het idee te hebben dat je ‘er bent’. Hou van het proces van beter worden en wees een leerling in alle situaties. In het uitkiezen van alle mensen op mijn pad heb ik dit steeds in mijn achterhoofd gehouden. Zo heb ik voor mijn debuut-EP mogen werken met een producer die al veel moois had gemaakt (Martijn Groeneveld is onder andere de producer van Blaudzun). Ik heb niet beknibbeld op de muzikanten die mijn nummers inspeelden in de studio, en ik had een goeie zangcoach en lieve vriendin om mij te steunen.
#3. Partner up
De muziekindustrie zou je, met een economische bril op, kunnen zien als een oververzadigde markt. Daardoor krijgen muzikanten het gevoel dat er veel concurrentie onderling is, heb ik gemerkt. Dat succes van die ene willen we immers allemaal wel. Nu zijn er ongetwijfeld muzikanten die via ellebogenwerk op hoge posities terecht gekomen zijn. En als je daar gelukkig van wordt, houd ik je niet tegen. Maar over het algemeen zijn we allemaal juist gebaat bij het succes van onze collega’s. We hebben elkaar nodig en er is niemand – echt helemaal niemand – die het alleen kan doen in de muziek. Bovendien, wie heel dicht bij zichzelf durft te blijven, heeft de meeste kans om op een positie terecht te komen waar hij echt gelukkig is. Dus deel, wees een spin in het web binnen jouw werkveld. Zorg dat je mensen kent en gekend wordt. Het maakt alles leuker en makkelijker.
#4. Durf te vragen wat je nodig hebt
Het is logisch om ervan uit te gaan dat je, zeker in het begin, alles zelf moet doen. Maar er komt, sneller dan je lief is, een punt waarop je beseft dat de tijd en energie die je kwijt bent aan bijvoorbeeld je administratie je de kans ontneemt om te groeien. Op school moest je als je slecht was in spelling daar extra tijd aan besteden. Remedial teaching, extra huiswerk, met gefronste wenkbrauwen tot gevolg. Als ondernemer werkt dat anders. Je kunt nu gaan leren dat je sommige dingen fluitend doet en dat je daar je bedrijf omheen mag bouwen. De rest zo veel mogelijk uit handen geven aan mensen die dát juist fluitend doen. Wat heerlijk! Ik ben een creatieve chaoot en mijn grootste valkuil zit ‘m in het plannen en de ingezette koers vasthouden. Zou ik de lancering van mijn debuut-EP moeten lanceren, en dan zit ik opeens nieuwe nummers te schrijven of een schilderij te maken. Ik realiseerde me dat ik iemand nodig had die elke maandagochtend met mij aan de koffie de week doorneemt en de prioriteiten onderstreept. Iemand die de voorgenomen groei met mij blijft monitoren en mij op mijn vingers tikt als ik iets ander ga doen dat nodig is op dat moment. Dus heb ik een vacature gezet op een website voor vrijwilligerswerk en guess what… Ik zit nu elke maandag aan de keukentafel met een succesvol zakenman die zijn bedrijf heeft verkocht en naast het golfen graag zijn expertise inzet voor een beginnend ondernemer als ik. Echt mega-vet, en nog beter dan waar ik aanvankelijk om vroeg in de vacature!
#5. Denk na over je verdienmodel
Voor de – laat ik maar zeggen – wat minder creatieve ondernemers is het zo logisch als wat. Je kijkt naar wat je uitgaven zijn en welke prijs je voor je product of dienst moet vragen om dat terug te verdienen. Bied je een programma gratis aan om klanten te trekken? Verkoop je iets in een lagere of ook in een hogere prijscategorie? Wat zijn aanvullende diensten op je bestaande werk die je voor een meerprijs kan bijleveren? Maar muzikant zijn doe je nooit omdat je er zo rijk van wordt. Je hebt een innerlijke drive die voor jou veel belangrijker is dan geld. Toch wil dat niet zeggen dat het onverstandig is om eens een paar goede zakelijke afwegingen te maken. Hoe kan je het zo organiseren dat je niet eindigt met allerlei klussen die nu eenmaal het meeste opleveren in plaats van datgene te doen waarvoor je zo graag muzikant wilde worden? Ik had zelf het idee om mijn liedjes als streams en downloads aan te bieden. Mijn business coach (die van ‘maandag aan de keukentafel’) gaf me het inzicht dat ik dan rond de 4000 streams moest hebben, iedere maand opnieuw, om er een minimum aan maandsalaris uit te halen. Wat nu als ik datzelfde kan doen wat ik het liefste doe in een vorm die geen 4000 klanten per maand vraagt?
Daarom hierbij een oproep! Ik zoek een proefpersoon voor mijn nieuwe dienst waarin ik een nummer schrijf voor een specifiek persoon voor een speciale reden. Dus ben je of ken je iemand die een persoonlijke ‘courage giving song’ kan gebruiken? Stuur me een bericht met je verhaal en ik laat uiterlijk 9 november 2018 weten of je GRATIS mijn eerste klant bent!
Zie ook
» Bijverdienen als (parttime) muzikant – Speel en geniet!
» Hoeveel durf jij te vragen voor een gig?
» Songwriter-advies: je demo opnemen in een studio
» Songwriting-tips voor beginners
» Hoe krijgt mijn band een optreden op een groot festival?
» Writer’s block? Tips voor songwriters
» Alle blogs van Iris
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» DJ-optredens professioneel aanpakken
Iris Siemons is independent songwriter en zangeres. Ze schrijft laid-back alternative/indie pop-songs.
Haar debuut-EP komt uit in september 2018. Ook lanceert Iris dit jaar haar ‘Soundtrack of your moment’ waarbij ze een liedje schrijft voor een specifiek persoon voor een speciale gelegenheid.
Nog geen reactie...