EDM tips & tricks: zo maak je de ultieme drop
Gepubliceerd op dinsdag 24 augustus 2021
Dancemuziek draait om ritme, contrast en… spanning. Als de luisteraars steeds dezelfde dreun horen, dan verslapt hun aandacht. Je wilt bij EDM de spanning vasthouden en constant opbouwen. En de break leent zich daar bij uitstek voor, want hier laat je mensen even ademhalen. Om ze via de build-up weer op te zwepen en met een onweerstaanbare drop verder te gaan. Gastblogger en DJ/producer Rutger Steenbergen heeft 7 technieken om de ultieme EDM-drop te maken.
Break, build-up en drop
- De break is het middenstuk van een track, vaak zonder beat. Hierin kan de luisteraar op adem komen.
- Tijdens de build-up in de break bouw je het nummer op naar een climax.
- Daarna herintroduceer je de beat met de drop. Je laat de ‘bom vallen’ en het publiek gaat (hopelijk) helemaal los.
#1. Houd de groove vast in de break
Bij EDM wil je knallen met harde beats, pulserende bassen en catchy melodieën. In de break geef je mensen de tijd om even adem te halen en bouw je de spanning weer op. In een break hoor je vaak alleen melodieuze elementen. Maar haal je het ritme er helemaal uit, dan kan je EDM-track ‘doodslaan’. Merk je dat jouw zorgvuldig opgebouwde momentum verdwijnt in de break? Onderzoek dan waar het tempo en de intensiteit in je track vandaan komen. Laat je deze belangrijke elementen subtiel doorlopen in de break, dan blijven luisteraars in de groove.
Wat vaak goed werkt, is een kick met een korte decay. Percussie Loops kun je ook zachtjes op de achtergrond door laten lopen. Filter ze, verlaag het volume een beetje of speel met effecten. Dan hoor je de ritmes wel, maar spelen ze geen hoofdrol.
Met een zachte clap op de tel bouwt ‘Cutting Shapes’ van Don Diablo weer langzaam op:
#2. Maak de build-up steeds heftiger
Deze aanpak is een klassieker en hij is nog altijd effectief. Hij werkt vooral goed bij snare rolls. Programmeer een een snaredrum-sample op de tel en maak een loop van 8 maten. Maak een tweede loop van 8 maten met de snaredrum op de halve tel. Herhaal dit in loop 3 en zet de sample op een kwart tel etc. Plak als laatste de verschillende loops achter elkaar. Dan heb je de klassieke en uiterst effectieve snare roll, die je nog steeds in veel tracks hoort. Met volume automation kun je de snare roll infaden. Eventueel kun je ook de velocity van individuele noten aanpassen.
Experimenteer verder met pitch, panning, effecten etc. Maak de build-up steeds heftiger met risers, sirenes, uplifters etc. Die kun je uit sample packs halen, maar het is veel leuker om ze zelf te maken met een VST-instrument of hardware synth. Automatiseer veel knoppen en creëer zo je eigen sounds. Dan ben je uniek en val je op als producer. Tip: reserveer af en toe een uurtje voor het maken van je eigen risers, uplifters en special effects. Creëer loops van 8, 16 of zelfs 32 maten en sla ze op als audio. Dan kun je ze later gebruiken en maak je je eigen, unieke sample packs.
‘Opus’ van Eric Prydz heeft een machtige build-up:
#3. Build-up met een korte pauze
Met een korte pauze na de build-up kun je een drop ook harder laten vallen. Het werkt als volgt. Werk toe naar een climax met de tips uit strategie 2. Laat de drop nu niet alleen vallen, maar laat een korte pauze vallen van 4 of 8 tellen. Dan valt de track daarna extra hard. Deze tip werkt extra goed als je de bas in de break er subtiel uitfiltert. Dit kan met een high pass filter of een EQ plug-in op de Master bus. Als de drop valt, hoor je weer alle frequenties.
Een ander slimmigheidje is het volume in de break wat zachter zetten. Automatiseer bijvoorbeeld het volume op de masterbus met -3 dB in de break. Als de track valt laat je hem weer naar 0 dB springen. De drop klinkt zo niet alleen harder, hij is het ook. Nog een laatste tip: als de pauze wat langer duurt, is het publiek mogelijk het ritme kwijt. In dat geval kun je de drop aankondigen met een korte drumfill of een reverse crash. Zo is het voor iedereen duidelijk: nu gaat het gebeuren.
In mijn eigen track ‘Serein’ stel ik de drop 8 tellen uit en kondig ik hem aan met een drumfill:
#4. Drop de kick op tel 2 of 3
Als producer wil je opvallen en zeker bij EDM is de concurrentie groot. Verlaat daarom eens de gebaande paden en verzin wat nieuws. Dat kan ook in de break. Iedereen verwacht dat de drop na de break valt op de eerste tel van de maat. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt er ook voor kiezen om de kick pas op de tweede of derde tel te introduceren. Je kunt zelfs beginnen met een tel doodse stilte, waardoor je het accent verlegt. Dan zet je het publiek op het verkeerde been en valt de drop extra hard.
Mixing tip: na een heftige build-up hoor je vaak effecten als delay en reverb naklinken. Het volume hiervan kun je muten met automation, zodat het geluid op de eerste tel droog is. Dit vergroot het contrast en daarmee de impact. Je kunt ook de complete track of individuele sporen renderen als WAV en de audiobestanden editen. Dat gaat vaak sneller en biedt extra creatieve mogelijkheden. Maak bijvoorbeeld vier audiosporen: van de beat, bas, synths en vocals. Plak de vier sporen in een nieuw leeg project onder elkaar. Met een plug-in als ShaperBox kun je nu mooie overgangen maken in het synthspoor. Ook leuk: zet een delay-effect op het vocal-spoor en automatiseer dit. Of knip loops van één maat uit de baslijn en reverse ze. Audio knippen en plakken is leuk, creatief en kost weinig tijd.
In ‘No Money’ legt Galantis de nadruk vaak op de tweede tel. Dit benadrukken ze met een crash-sample:
#5. Automatiseer effecten
Bij de build-up in de break wil je de spanning opbouwen. Dat kan door geluiden toe te voegen, maar ook met effecten. Automatiseer bijvoorbeeld een reverb op de synthbus. Of experimenteer met automation van een gekke phaser plug-in op een snare of clap. Creëer op deze manier een muur van geluid en verras je de luisteraars. Laat de drop vervolgens ‘droog’ vallen, door het volume van de effecten met automation te ‘muten’. Dit zorgt voor een mooi contrast: van steeds groter en wijder, naar klein en intens. Vervolgens kun je de track opnieuw opbouwen.
Deze ‘truc’ wordt ook vaak gebruikt in rockmuziek, bijvoorbeeld bij vocals. Door de reverb met automation onverwacht uit te zetten klinkt de stem opeens intens en dichtbij. Dit gebeurt vaak vlak voor een refrein. Op dezelfde manier kun je bij EDM spelen met stereo. Maak een leadsound bijvoorbeeld mono in de break en stereo als hij dropt. Dat kan bijvoorbeeld met de gratis plug-in TrackControl van DMG Audio. Dan komt de partij ‘groter’ over op de luisteraar.
‘Roadkill’ van Dubfire heeft een fantastische build-up en drop. De reverb klinkt steeds heftiger, tot de track valt met een droge beat en bas. Feest!
#6. Speel met de toonhoogte van de bas
Een goede EDM- of dancetrack houdt de aandacht van de luisteraar voortdurend vast. Gebruik je steeds dezelfde toonhoogte in de break, dan wordt het vaak saai en eentonig. Dit ondervang je door te spelen met de toonhoogte van bijvoorbeeld de bas. Is je track in D, programmeer dan een baslijn in Bb onder de laatste 8 of 16 maten van de break. Valt de track in D, dan klinkt het weer fris en niet als meer van hetzelfde.
Met deze strategie kun je ook weer experimenteren. Zijn de hoofdakkoorden van je track bijvoorbeeld C, F en G? Maak dan de break in C en laat de track ‘vallen’ op het F-akkoord. Dan klinkt het net even anders en toch vertrouwd. Een poppy aanpak is ook een optie. Speel bijvoorbeeld in de break het ‘couplet’ en vervolg na de build-up met het ‘refrein’. Wat je precies doet maak niet uit, zolang het nummer maar fris blijft klinken.
Mijn nummer ‘Kalon’ staat in de toonsoort A. Voor de drop speelt de bas 16 maten een F-noot. Dit zorgt voor contrast en variatie:
#7. Tease het publiek met de anti-drop
Meestal gaat een EDM-track na de build-up helemaal los. Maar dat is natuurlijk niet verplicht. Je kunt het publiek ook treiteren met een anti-drop. Bij een anti-drop bouw je op naar de climax. Waarna je het nummer gortdroog en minimaal laat vallen, vaak met alleen een kick en baslijn. Als je het goed doet klinkt het heel intens en kun je het nummer nog eens opnaaien.
In ‘Shotgun’ van Yellow Claw valt de drop (2.15) met een simpele kick, snare en een sirenegeluid. Minimaal, maar reuze effectief:
EDM valt en staat met ultieme drop
Handjes in de lucht en gaan. Bij de gemiddelde set van Tomorrowland op YouTube zie je niet anders. De build-up en drop zijn dan ook essentieel bij EDM en daar wil je veel tijd in steken. Bij een goede drop komt meer kijken dan een standaard snare-roll. Je wilt opvallen met gekke effecten, stuwende synthsounds en een onweerstaanbare climax. Steek daar dus veel tijd in en laat je inspireren door de tips uit dit artikel. Dan zet jij straks de dansvloer in vuur en vlam!
Zie ook
» DJ gear
» Studio & Recording-producten
» Dit kun je als muziekproducer leren van Michael Jordan
» 5 simpele tips om als DJ je streams interessanter te maken
» Muziekrechten, copyright, auteursrecht uitgelegd door een advocaat
» DJ & Muzikant samen op het podium – Hoe en waarom dit goed werkt
» Je fanbase opbouwen als muzikant
» Wat zijn booth monitors? En heb ik die nodig?
» 7 tips voor het voorbereiden van je DJ-set
» DJ’en op een bruiloft – Zo maak je het tot een succes
» Wanneer ben je een goede DJ?
» Hoe maak je een goede mixtape voor een DJ contest?
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?
» Hoe kun je als DJ je muziek-collectie ordenen?
Rutger Steenbergen is producer, online marketeer en copywriter. Als De Facto releaset hij melodic techno en treedt hij op. Ook schrijft hij over muziekproductie, focus en mindset op Geluidsbron.nl en maakt hij de Muziekproducer Podcast.
Nog geen reactie...