Ooh, je hebt de boot gemist… als je als artiest nog niet op TikTok zit. Gastblogger Jim Kreeftenberg –  alias De Muziekindustriecoach – geeft 6 tips voor slimme social media content om je artiestenprofiel te laten groeien en van je volgers fans te maken.

Van volgers naar fans: 6 social media-tips vor artiesten

Luistert er iemand?

PRE-SAVE MIJN NIEUWE TRACK! MIJN NIEUWE TRACK IS UIT! STREAM NU! Regelmatig zie ik dit soort posts op social media voorbijkomen. Artiesten die een track uitbrengen schreeuwen dat in de week voor release van de daken, in de hoop dat hun volgers massaal naar Spotify bewegen. Maar na de releasedatum blijft het angstvallig stil op het account. Grote kans dat hun volgers deze salespost niet eens te zien krijgen (lang leve het algoritme) of dat ze vergeten zijn wie de artiest ook alweer is. Logisch, want die laat alleen van zich horen als er iets verkocht moet worden.

6 tips voor wie niet Ed of Adele heet

Dus tenzij je Ed Sheeran of Adele heet, zul je je social media actiever, persoonlijker en betekenisvoller moeten inzetten om je volgers te bereiken. Immers: de mensen die jou volgen, zijn de mensen die straks je muziek gaan streamen, vooraan staan bij je show en je merchandise kopen. Ik geef je graag 6 tips om je als artiest online te profileren en van je volgers fans te maken.

#1. Wees jezelf

Op Instagram en TikTok gaat het om authenticiteit: jezelf zijn. Jouw (potentiële) fans gebruiken social media om vermaakt te worden. Dat betekent niet (per se) dat je dansjes moet doen op TikTok of je hele privéleven prijs moet geven, maar het moet voor volgers wel interessant zijn om jouw post te bekijken. Omdat ze er blij van worden, iets van opsteken of geraakt worden, door jou. Het mooie is: jij bent artiest, dus entertainen zit in je DNA. Voor goede en vermakelijke content-ideeën hoe je dus niet ver te zoeken, want de basis is er al: je muziek!

#2. Document, don’t create

Vraag jezelf eens af waarom mensen jou volgen op social media… Precies: ze vinden jou als artiest te gek en ze willen meer van jou en je muziek horen en zien. Dus neem ze daarin mee en document, don’t create. Post niet alleen het perfecte eindresultaat van een song, maar toon vooral ook de weg ernaartoe. Maak van je volgers een fly on the wall: neem ze mee de studio in, laat een schrijfsessie zien of het spannende moment waarop je checkt of je single New Music Friday heeft gehaald. En laat die single niet alleen in de uiteindelijke versie horen, maar ook  akoestisch, in de badkamer of op je balkon. Maak je volgers getuige van jouw groeiproces als artiest, dat je immers ook doormaakt dánkzij en mét je volgers.

#3. Leen (soms) een liedje

“Moet ik dan ook covers doen?” hoor ik je denken. Kort antwoord: nee, niks moet. Het allerbelangrijkste is dat je de muziek maakt die je wil maken. Langer antwoord: Het werkt vaak wel. Een succesvolle song van een andere artiest opnemen, draagt bij aan je bereik, populariteit en herkenbaarheid op social media. Niet zelden scoort een artiest de grootste hit met een cover. Zorg er wel altijd voor dat de song past bij je eigen muziek en bijdraagt aan wat jij als artiest wil uitstralen, zodat nieuwe volgers ook na de cover geïnteresseerd blijven in jou als artiest. En geef vooral je eigen draai aan het nummer: TikTok is geen karaoke.

#4. Don’t bore us, straight to the chorus

Goede content komt meteen to the point. In een halve seconde moet je duidelijk maken wat mensen van je content kunnen verwachten. En dat geldt zowel voor je huidige volgers als de achteloze FYP-scrollers. Een mic in een shockmount met popfilter in beeld wekt interesse, maar als er eerst een instrumentaal intro van 10 seconden komt, zijn de mensen al lang vertrokken. Ook slecht voor het TikTok-algoritme, dat grotendeels draait op de completion rate van een video. Hoe langer iemand naar jouw video kijkt, hoe hoger het algoritme die video waardeert. Afhaken wil je daarom zoveel mogelijk voorkomen. Dus: don’t bore us, straight to the chorus. Het zal je artiestenhart pijn doen, maar op social media werken korte snippets van je liedje beter om de aandacht vast te houden.  Bovendien ‘dwingt’ het mensen om voor het luisteren van de hele song naar Spotify of Apple Music te gaan.

#5. POV: je liedje is herkenbaar voor iedereen

Maak gebruik van verschillende POV’s (point of view) wanneer je een video van je song post. Waarschijnlijk heeft het liedje voor jou een specifieke betekenis. Maar om met jouw song een groot publiek te bereiken, is het goed om die persoonlijke invulling een beetje los te laten. Zoom eens uit: zou die tekst over die eerste ontmoeting met een geliefde bijvoorbeeld ook over de geboorte van een kind kunnen gaan? Of over de dag dat iemand zijn puppy mocht ophalen, of haar geboorteland bezocht? Door dezelfde video vanuit meerdere POV’s te posten, spreek je steeds weer nieuwe mensen aan.

#6. Geef meer dan je vraagt

Van de daken schreeuwen dat je nieuwe track uit is, is natuurlijk ook goed. Je hebt er hard voor gewerkt en wil graag dat zoveel mogelijk mensen ‘m gaan luisteren. Als je toch graag STREAM NU! wil roepen, houd dan 3:1 aan: tegenover drie posts met persoonlijke content, staat één salespost. Geef altijd meer dan je vraagt – dat doen Ed en Adele ook. Succes!

Zie ook

» Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen
» Marketing voor de pure muzikant
» Hoe bereid je als solo-artiest een photoshoot voor?
» Als muzikant je doelen bereiken met e-mail
» Publishing deals voor muzikanten – Een advocaat legt uit
» Hoe verkoop je een beat?
» Muziekproductie en het geheim van een effectieve contentkalender
» Meer aandacht voor je muziek? ‘Positionering’ is het antwoord
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Artiesten-managers in de muziekindustrie – Heb je die wel nodig?
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren

Gastblogger Jim Kreeftenberg (De Muziekindustriecoach)
Jim Kreeftenberg is De Muziekindustriecoach. Vanaf 2007 werkte hij bij Warner Music, Sony Music en Spotify, waar hij zich bezighield met streaming, marketing en artist & label services. Sinds 2020 helpt hij artiesten hun weg te vinden in de muziekindustrie. Hij biedt één-op-éen-coachingstrajecten, geeft masterclasses, werkt aan een online programma en deelt tips op TikTok en Instagram. Jim speelt piano sinds zijn zevende, weet ook raad met een (bas)gitaar en drums en droomt van een eigen studio.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter