Dit keer schrijft Gastblogger Freek Roffel van Freaky Studio een blog over een levensgevaarlijk onderwerp. Voor je het weet heb je een flame war ontketend. Puur vanuit persoonlijke ervaring en door feiten op een rijtje te zetten legt hij uit wat de – mogelijke – verschillen zijn tussen Microsoft Windows (de ‘PC’), een Apple Mac computer en een ‘dedicated systeem’. Wat kun je het beste in je studio gebruiken als je serieus muziek wilt produceren of bezig bent met andersoortige intensieve geluidsbewerking en audio-mixage?

Muziek produceren: Windows, Mac of toch een dedicated systeem?

Waar neem je muziek mee op tot een complete productie?

Voor de productie van muziek heb je opname-apparatuur nodig. Wat ooit kon met een dure taperecorder met meerdere sporen of een Fairlight musical instrument ter waarde van een villa, is nu soms te realiseren met de telefoon in je broekzak. Wil je het wat serieuzer aanpakken, dan heb je natuurlijk een computer nodig (doorgaans een Apple of een PC), omdat deze meer uitbreidingsmogelijkheden heeft. 128 sporen weergeven op je smartphone is tenslotte wel erg heftig. Of kies je een dedicated systeem?

Muziek produceren: Windows, Mac of toch een dedicated systeem?

Hoe verliep de keuze van Freaky Studio en wat heb jij daaraan?

In 1985 kocht ik een ZX Spectrum computer met losse midi-interface. Het jaar daarop kwam de Atari ST uit en deze had veel meer mogelijkheden. De eerste betaalbare digitale audio-opnames werden voor mij mogelijk met de Atari Falcon 030. Tot Windows 95 gebruikte ik alles van Atari, maar de lonkende multimedia-mogelijkheden van Microsoft haalden mij over en ik ging PC’s bouwen en finetunen. In 2002 kocht Apple het bedrijf Emagic, dat de voorloper van de software Logic Studio produceerde. Mijn overstap naar Apple was hierdoor snel gemaakt en daar ben ik blijven hangen. Dat is denk ik ook een beetje de bottom line. Je rolt ergens in en je maakt keuzes en bouwt daarop verder. Als je begint met het produceren van muziek, kijk dan gewoon naar je budget en wat je nodig hebt. Oriënteer je op de verschillende soorten DAW-software (Digital Audio Workstations) en DAW-plugins en maak de optelsom.

Een Atari Falcon 030 voor digitale audio en een Tulip voor multimedia (foto: Freek Roffel)

Een Atari Falcon 030 voor digitale audio en een Tulip voor multimedia (foto: Freek Roffel)

Mac of PC voor audio-producties?

De open deur: je kan met alle platformen muziek produceren. Je keuze zal daarom in de eerste plaats afhangen van de software die je wilt gaan gebruiken. Inmiddels zijn de diverse systemen stabiel en wordt je keuze waarschijnlijk door je budget bepaald. Macs kosten namelijk meer geld dan Windows-computers en zijn beperkter uitbreidbaar, maar hebben een uitstekende staat van dienst en zijn in zeer veel studio’s te vinden. Wil je zelf een desktop-computer bouwen of minder geld uitgeven, dan is Windows dus een meer voor de hand liggende keuze.

De haast legendarische status van de stabiele Mac

Apple bouwt zelf alle eigen hard- en software. Het besturingssyteem macOS is alleen voor Macs geschreven, rekening houdend met de specifieke onderdelen die daar in gebruikt worden. Hierdoor is de kans op vastlopers kleiner dan bij een PC, omdat het besturingssysteem (Windows) voor meerdere fabrikanten is geschreven zonder de strenge controle die Apple voor externe software hanteert. Bij het eerdere OS 9 kon je zelfs alle overtollige programma’s uitschakelen om zo alleen die delen te gebruiken die je nodig had en de kans op problemen te verkleinen. Macs die nu verkocht worden zijn nog steeds voorzien van hun eigen op maat gemaakte besturingssysteem. Het ‘probleem’ begint bij de uitbreiding. Koop je bijvoorbeeld een externe geluidskaart, dan krijg je van de bewuste fabrikant software (dus niet door Apple geschreven maar wel gecontroleerd) meegeleverd en wordt de kans wat groter op aantasting van het originele systeem. Verder kan je macOS tegenwoordig bijna niet meer naar eigen wensen aanpassen en is in die zin de magische status wel een beetje achterhaald. Voor mij blijft het nog steeds de beste keus.

Muziek produceren: Windows, Mac of toch een dedicated systeem?

Leuk, maar die dedicated sytemen dan?

In bepaalde gevallen is een zogenaamd dedicated systeem een logischer keus dan een Windows- of Mac-computer. Oftewel, een apparaat dat voor een zeer specifieke toepassing is gemaakt. Een eenvoudig voorbeeld van een dedicated systeem is een field recorder. Als ik op locatie een videoproductie schiet, is zo’n compacte audiorecorder ontzettend handig. Deze apparaatjes zijn inmiddels zo klein en licht dat je ze direct op je microfoonhengel kan bevestigen. Geluidsniveau instellen, meters in de gaten houden en vooral met die paal uit beeld blijven. Bij Mac of PC zou je al minimaal een computer, een besturingssysteem, software en een externe microfoon nodig hebben. Bij een dedicated systeem is alles dus kant-en-klaar voor een bepaalde functie. Aanzetten en beginnen, inclusief handige hardware-bediening die helemaal is afgestemd op de toepassing. Terug in de studio gebruik je de opnamen in je complete productie. De kosten zijn onder de streep vaak wel veel hoger dan wanneer je een computer zou gebruiken, maar voor extra gemak betaal je nu eenmaal. Wanneer je audio aangeboden krijgt dat snel op een tv-zender de lucht in moet dan kan een dedicated systeem de keuze zijn: alles is op elkaar afgestemd en je hebt geen installatiegedoe of niet-compatibele drivers. Doordat dit soort systemen minder gebruikt wordt dan home computers/workstations, ben je wel meer op je dealer en jezelf aangewezen. Een apparaat van €150.000,- heeft nu eenmaal minder wereldwijde gebruikers en krijgt dus ook minder aandacht op fora en andere plekken op het net.

Muziek produceren: Windows, Mac of toch een dedicated systeem?

Een aantal tips die gelden voor elk systeem

  • Het is verleidelijk je computer te gebruiken voor een leuke film of spelletjes. Toch raad ik dat af. Gebruik je systeem alleen voor het maken van muziek. Voor je het weet draaien op de achtergrond dingen mee die je performance beïnvloeden.
  • ‘Freeze’ je sporen. Dit helpt je computer om audio-processen vooraf te doen, zodat je weer processorkracht terug krijgt.
  • Maak back-ups. Dat hoor ik al sinds 1980 en het klopt. Ergens gaat iets mis en dan ben je heel veel data kwijt. Mijn systeem slaat alles lokaal op. Vervolgens wordt in de cloud een back-up gemaakt. Deze kan ik dan meteen synchroniseren met mijn MacBook, die ik live en tijdens repetities gebruik.
  • Koop een toetsenbord met van die mooie kleuren en symbolen om sneltoetsen te gebruiken of nog fijner: een hardware controller voor je software. Het is soms een flinke uitgave, maar je manier van werken wordt zeker positief beïnvloed.

» Wat zijn virtueel-analoge en hybride synthesizers?
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» Muziek produceren – Hoe kun je je computer sneller maken?
» Leer zelf klanken maken met FM-synthese
» Modelling met audio-plugins: net zo goed als hardware?
» Hoe neem je zelf een goed klinkende demo op?
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig
» Wat is de beste instrument-plugin voor mij?
» Wat is de beste DAW-software voor mij?
» Alle Studio & Recording-producten

Gastblogger Freek Roffel (Freaky Studio)
Freek Roffel, van Freaky Studio, is een 53 jaar oude hippie met het symfonische rock-syndroom. Toetsenist, componist van gamemuziek, soundtracks en permanent bewoner van zijn studio. Bandlid en in het bezit van sonar-oren. Diverse diploma’s voor piano en orgel en ex-student van Alan Parsons.
Geen reactie

Nog geen reactie...

Laat een reactie achter