1. Home
  2. /
  3. Keuzehulp
  4. /
  5. Wat zijn de beste gitaareffecten voor mij?

Wat zijn de beste gitaareffecten voor mij?

Gitaareffecten kunnen je helpen om je gitaargeluid te vormen en om je eigen sound te ontwikkelen. Als je nieuw bent in die wereld, dan kun je deze Keuzehulp gebruiken als introductie. Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact met ons op!

1. Wat voor effectpedalen zijn er?

Effectpedalen zijn er grofweg in vier soorten:

  • Vervormingspedalen (overdrive, distortion, fuzz)
  • Modulatiepedalen (o.a. chorus, phaser, flanger)
  • Tijdsgebaseerde effectpedalen (reverb, delay)
  • Compressor, boost en envelope-filter

 Overdrive & Distortion-pedalen
 Fuzz-pedalen
 Modulatie-pedalen
 Reverb & Delay-pedalen
 Compressor-pedalen
 Boost-pedalen
 Filter-pedalen

  

2. Wat zijn vervormingspedalen?

Het bekende krachtige, rauwe, 'overstuurde' gitaargeluid is niet meer weg te denken uit de moderne muziek. Je kunt het maken door een buizenversterker flink open te zetten. Maar... heb je een transistorversterker (waarschijnlijk wel), dan heb je een overdrive of distortion nodig om die stevige rock- of metal-klanken te maken. Een overdrive-pedaal gebruik je voor een licht overstuurd geluid. Daarnaast is dit effect geschikt om een buizenversterker een extra 'duwtje' te geven, voor een dikke en stevige klank. Distortion-pedalen worden vooral gebruikt voor een extra zwaar overstuurd geluid. Bij fuzz-pedalen is de vervorming geen imitatie van een overstuurde buizenversterker. Het geluid is gebaseerd op de korrelige, 'zoemende' vervorming die ooit ontstond als gevolg van defecte elektronica. Dit effect bleek onverwachte muzikale mogelijkheden te hebben!

 Overdrive & Distortion-pedalen
 Fuzz-pedalen

3. Modulatie: wat zijn chorus, phaser en flanger?

Het verschil tussen deze effecten is niet in een paar woorden uit te leggen. Toch doen we een poging, om je een idee te geven. Zowel chorus-, phaser als flanger-effecten 'kopiëren' het originele signaal en voegen hier een 'modulatie' (een aanpassing) aan toe. Het zorgt voor een sfeervoller, smeuïger geluid. Een chorus geeft het 'kopie-signaal' op een iets andere toonhoogte weer. Dit minieme verschil geeft een bredere en vollere gitaarklank. Denk aan Nirvana's 'Come As You Are'. Een phaser maakt kort gezegd een 'negatieve' kopie van de originele geluidsgolven. Deze worden vertraagd afgespeeld, waardoor er een golvend effect ontstaat. Een bekend voorbeeld is 'Unchained' van Van Halen. Bij een flanger wordt er aan het bronsignaal een soort korte vertraging toegevoegd, die herhalend wordt gemoduleerd. De intro van 'Baracuda' van Heart is een goed voorbeeld.

 Alle modulatie-pedalen
 Chorus-pedalen
 Phaser-pedalen
 Flanger-pedalen

4. Modulatie: wat zijn tremolo, vibrato en rotary?

Nog voordat er effectpedalen bestonden, waren sommige gitaarversterkers al uitgerust met een tremolo- of vibrato-effect. Een tremolo varieert automatisch het volume van het gitaargeluid. De snelheid kun je zelf instellen. Vibrato-effecten zijn vergelijkbaar, maar zorgen voor een lichte variatie in toonhoogte in plaats van volume. Het rotary-effect tot slot, lijkt op tremolo en vibrato. Het doet een draaiende Leslie-speaker na, bekend van de Hammond B3 orgels. Dit 'ronddraaiende' effect zorgt voor een heel kenmerkend golvend geluid, gebaseerd op het dopplereffect.

 Alle modulatie-pedalen
 Tremolo-pedalen
 Vibrato-pedalen
 Rotary-pedalen

5. Modulatie: wat zijn pitch shifter en octaver?

Effecten zoals pitch shift en octaver veranderen de toonhoogte van het gitaargeluid. Bij octavers wordt het signaal één of meerdere octaven verhoogd of verlaagd. Je kunt dit combineren met het gewone ('droge') gitaarsignaal om een breed, zwaar geluid te krijgen. Pitch shifters kunnen worden ingezet om je gitaargeluid simpelweg een aantal tonen hoger of lager te laten klinken. Maar je kunt er vaak ook harmonieën mee maken. Muzikale basiskennis is hierbij wel handig. Je kunt namelijk de toonschaal en toonsoort bepalen, waarna je aan moet geven hoeveel stappen hoger of lager het kopie-gitaarsignaal klinkt. Een van de bekendste pitch shifters is de Digitech Whammy, populair geworden door onder andere Tom Morello van Rage Against The Machine.

 Pitch shifter-pedalen
 Octaver-pedalen

6. Tijdsgebaseerd: wat is delay?

Delay-pedalen maken een kopie van je gitaarsignaal en herhalen dit signaal met een vertraging, bijvoorbeeld een halve seconde later. Je kunt die vertraging vaak nauwkeurig instellen. Ook kun je bepalen hoe vaak deze echo wordt herhaald (feedback), hoe lang het effect duurt (delay time) en op welk volume het wordt herhaald. Je kunt het effect inzetten om meerdere lagen te creëren, zoals gitarist The Edge van U2. Ook wordt het effect vaak gebruikt door leadgitaristen, voor een vollere klank tijdens solo's.

 Reverb & Delay-pedalen

7. Tijdsgebaseerd: wat is reverb?

Reverb-pedalen geven een galm aan je gitaargeluid. Net als bij delay wordt er gebruikgemaakt van vertraging. Maar het verschil is dat je niet meer goed het verschil kunt horen tussen het gewone signaal en het vertraagde signaal. Deze vormen dus samen een geheel nieuw geluid. Denk maar aan hoe je stem klinkt in een grote zaal of in de douche. Het effect kan variëren van subtiel tot immens. Er zijn verschillende types reverb, zoals spring, plate en hall. Deze benamingen zijn genoemd naar de manier waarop de galm vroeger werd gemaakt. Het effect hoor je veel in country, surf, rock & roll en rockabilly.

 Reverb & Delay-pedalen

8. Wat doen compressor-, boost en envelope-pedalen?

Compressors, boosters en envelope filters beïnvloeden allemaal het volume van het gitaarsignaal. Boosters versterken het volume zonder het geluid te vervormen, in tegenstelling tot overdrives. Ze worden vaak ingezet om een leadpartij met één druk op de knop boven het bandgeluid uit te tillen. Compressors worden gebruikt om een gelijkmatige gitaarsound te krijgen. Het gitaarsignaal wordt als het ware in elkaar gedrukt. Hierdoor klinken (te) zachte geluiden harder en (te) harde geluiden zachter. Zowel de zachte als luide gitaarklanken mengen daardoor beter met de andere instrumenten in de mix. Het zorgt ook voor een betere 'sustain' (hoe lang je gitaartoon doorklinkt). Een effect dat hier speciaal op gericht is, is de sustainer. Envelope-filters filteren bepaalde frequenties uit je gitaarsignaal. Bij wah wah-pedalen bijvoorbeeld, kun je met een voetschakelaar bepalen welke frequenties worden weggefilterd. Door het pedaal ritmisch heen en weer te bewegen, ontstaat de kenmerkende 'whacka, whacka' sound. Een autowah doet in principe hetzelfde, maar hierbij wordt er automatisch gewisseld tussen de filterfrequenties.

 Compressor-pedalen
 Boost-pedalen
 Filter-pedalen

9. Wat zijn multi-effecten?

Multi-effecten combineren meerdere effecten in één pedaal. Een multi-effect biedt veel waar voor je geld, omdat losse effectpedalen vaak relatief meer kosten. Het is een goede keuze als je wilt experimenteren met veel verschillende geluiden. Daarnaast is een multi-effect praktischer om mee te nemen naar optredens of oefensessies, in plaats van een zwaar en groot pedalboard. Veel moderne multi-effecten bieden zelfs versterkersimulatie, waardoor ze ook gebruikt kunnen worden als audio interface voor opnames op je computer. Het voordeel van losse stompboxen in plaats van een multi-effect, is dat je met een los effect vaak meer instellingen hebt en makkelijker kunt experimenteren met de volgorde van de effecten. Toch bestaan er ook geavanceerde multi-effecten waarmee je heel precies de volgorde van de effecten kunt bepalen. 

 Multi-effect-pedalen

Bax-Shop.be/nl | Magazine